Alan Menken - Beauty and the Beast (1991)

Score
Label: Walt Disney

1. Prologue (2:29)
  2. Belle (5:07)

met Jesse Corti, Paige O'Hara en Richard White

3. Belle [Reprise] (1:05)

met Paige O'Hara

4. Gaston (3:40)

met Jesse Corti en Richard White

5. Gaston [Reprise] (2:04)

6. Be Our Guest (3:45)

met Angela Lansbury en Jerry Orbach

7. Something There (2:19)

met Angela Lansbury, David Ogden Stiers, Jerry Orbach, Paige O'Hara en Robby Benson

8. Human Again * (4:55)
  9. The Mob Song (3:30)

met Jesse Corti en Richard White

10. Beauty and the Beast (2:45)

met Angela Lansbury

11. To the Fair (1:58)
  12. West Wing (4:25)
  13. The Beast Lets Belle Go (2:22)
  14. Battle on the Tower (5:29)
  15. Transformation (5:50)
  16. Be Our Guest [Demo] * (3:29)
  17. Beauty and the Beast [Work Tape & Demo] * (3:58)
  18. Céline Dion en Peabo Bryson - Beauty and the Beast * (4:07)
  19. Death of the Beast [Original Early Version] * (1:29)
neo (crew)
De score won een Oscar, tevens ook eentje voor Best Song. In dit geval geeft dit zeer zeker aan dat hier gepraat kan worden over kwaliteit. De instrumentale score van Menken en het werk van songwriter Ashman fuseren perfect samen. Zowel de songs keren terug in de score als andersom, beiden met een eensgezinde stijl. Hierbij ook waardering voor de ‘’cast’’ die de songs van hun stem heeft voorzien. Zo zijn de beelden en de songs precies zo ingesteld als je van een normale musical mag verwachten. Het humor element is aanwezig in ‘’Be Our Guest’’ en ‘’Gaston’’. Die eerste, ook wel bekend als ‘’kom er bij’’, is enorm melodieus en grappig van opzet. Mensen wat zijn dit voor belachelijke teksten (en wat een onzin) schiet te binnen bij ‘’Gaston’’, wat de humorfactor ten goed komt. Hiermee wordt het niveau van de meest overdreven vrolijke en doldwaze tracks van Aladdin overigens niet overschreden. Dan is er het ultieme romantisch effect te horen in oa. ‘’The Beast Lets Belle Go’’ en ‘’Beauty and the Beast’’. Een magische en dramatischere kant van dit thema is te horen in ‘’Transformation. Spannend, mysterieus en zeer sfeervol zijn ‘’Battle of the Tower’’ en ‘’West Wing’’. De emotie loopt dan ook hoog op naarmate de cd afloopt, de dramatische impact is overweldigend. De score is een paar keer opnieuw gereleased met pas na een paar keer een special edition met enkele demo’s en afgewezen tracks. 5 sterren

Ik ben het geheel met Neo eens. Een prachtige score en geweldig goede nummers. De liedjes vervelen nooit en zijn goed in elkaar gezet. 'Beauty and the Beast' met Angela Lansbury is nog steeds een van de mooiste nummers ooit. Goed werk, ik vind hem beter dan 'Aladdin', maar de conclusie blijft hetzelfde:

5,0 sterren

avatar van Sgt. Revolver
Ik sluit mij geheel bij jullie aan. Vroeger vond ik dit al geweldige filmmuziek. De film is nog steeds één van mijn favoriete Disneyfilms. 5*****, inclusief jeugdsentiment (ik heb de film als kind volgens mij stukgedraaid).

Angrod-Pallanén schreef:
vind hem beter dan 'Aladdin',

5,0 sterren

Ik ook, ik denk 1 van zijn beste Scores!

avatar van nedrafalls
Beauty & The Beast is naar mijn mening de mooiste Disneyfilm met de mooiste muziek. Het intro alleen al geeft me kippenvel. Verder zijn de nummers sfeervol en magisch. Fantastische muziek! Een 5.

avatar van JohnWilliams
5 sterren zijn hier wel verdiend al hoewel ik de Score van Snow White & Pinocchio mooier vind daarom 4,5* voor mij.

music_kaza
Vind het knap dat een film met zoveel muziek daarbij ook zoveel mooie heeft. Zeker aangezien disney-liedjes niet heel veel worden gewardeerd.

Eigenlijk heb ik over de liedjes + de Prologue al mijn uitgebreide mening op moviemeter gegeven.
Kort samengevat:
- 1 van de beste filmsoundtracks
- Misselijk-makend mooie prologue
- 1 niet erg goed liedje (Gaston)
- Het extra "Human Again" lied is vreselijk. Helaas vanwege dit lied zou ik deze cd toch een puntje minder moeten geven..... MMhhh aangezien er een sterretje achter staat ga ik ervanuit dat deze er laten pas bij kwam. Vandaar toch de 5* + dat dit de allerbeste tekenfilm-soundtrack is.

Nocturnal
Geweldige, magistrale en prachtige muziek!
Deze krijgt van mij 5 sterren!
Vooral van die intro (Prologue) krijg ik steeds goosebumps en ook de scene waar ze dansen (track 10) vind ik simpelweg prachtig.

avatar van davy jones
Vier woorden.
Meest Perfecte Score Ooit

avatar van JohnWilliams
Waarom staat die dan niet in je top 10 en staat er een lelijke score op nummer 1?

avatar van davy jones
Dat komt omdat ik hem nog maar eenmaal heb gehoord. Latere luisterbeurten kan daar misschien nog verandering in brengen. Daarom staat hij nog niet in mijn top 10