MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Bright Eyes - Five Dice, All Threes (2024)

mijn stem
3,70 (49)
49 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Dead Oceans

  1. Five Dice (1:39)
  2. Bells and Whistles (4:07)
  3. El Capitan (3:54)
  4. Bas Jan Ader (3:54)
  5. Tiny Suicides (4:44)
  6. All Threes (5:24)

    met Cat Power

  7. Rainbow Overpass (3:01)

    met Alex Orange Drink

  8. Hate (4:52)
  9. Real Feel 105° (3:25)
  10. Spun Out (3:36)
  11. Trains Still Run on Time (3:47)
  12. The Time I Have Left (3:32)

    met Matt Berninger

  13. Tin Soldier Boy (4:59)
totale tijdsduur: 50:54
zoeken in:

avatar van vinejo


Alleen al deze gloednieuwe song doet me uitkijken naar hun nieuwe plaat én hun optreden in Gent…


avatar van corn1holio1
3,5
Duidelijk dat ze zich geamuseerd hebben bij het maken van deze plaat. Ben erg benieuwd! En ook aanwezig in Gent.

avatar van deric raven
4,0
Je mag van een wonder spreken dat Conor Oberst na een stilte van bijna tien jaar in 2020 een nieuwe Bright Eyes plaat uitbrengt. Down in the Weeds, Where the World Once Was is een traumatische verwerkingsalbum van een labiel persoon, waarbij echt, maar dan ook echt alles fout loopt. Toch ontbreekt de nodige zelfspot en logica niet waardoor het toch een fijne luisterervaring is. De genialiteit zit hem nou niet direct aan de oppervlakte, maar in de diepte is deze wel degelijk aanwezig. Als ik een kleine maand geleden voor de eerste keer naar het verknipte Five Dice, All Threes mag luisteren, schrik ik wel. Hier is heel veel gaande, en het voelt niet goed aan.

De afgelopen weken gebruikt Conor Oberst om via live optredens het nieuwe materiaal te promoten. Door zijn suïcidale uitspraken, slechte stem en dito stemming, het pijnlijke gegeven dat hij de teksten amper weet te herinneren, kom je tot de conclusie dat zijn eerder ingezette neergaande spiraal flink in de knoop is geraakt. De enige uitweg is dat hij soms al na een tweetal gespeelde nummers het podium verlaat. De aandacht gaat op dit moment vooral naar Jane’s Addiction frontman Perry Farrell uit, Conor Oberst schetst een net zo hulpeloos triest verhaal.

Het leven is letterlijk een kansspel, Conor Oberst raakt verslaafd aan dit kansspel en zet veel te hoog in. Five Dice, All Threes is het maximale haalbare, de gulle middenweg. Five Dice, All Threes is doordrenkt met gesproken veldopnames, die deze warrige toestand flink versterken. Het is zo triest om op te merken dat de kracht juist in de zwakte zit. Hoe kwetsbaarder de overdracht, hoe meer Conor Oberst je weet te raken. De tekstschrijver blijft in het verleden hangen, waardoor dit verleden ook zijn toekomst vormt. Alleen kom je dan op het punt terecht of dit vooral uit medeleven is of dat de impact van de woorden zo treffend worden weergegeven. Hier kan ik als buitenstaander geen zinnig antwoord op geven.

En dan heb je vrienden nodig die je steunen. In het geval van Conor Oberst zijn dat Mike Mogis en Nate Walcott, de overige kernleden van Bright Eyes. Dit is het basisteam waarmee hij na doorbraakalbum I’m Wide Awake, It’s Morning mee aan de slag gaat, het geraamte om zijn lege ziel. Het Five Dice intro opent met schizofreen radiozender geroezemoes. Eventjes op de juiste zender instellen. Het geeft de zoekende sfeer perfect weer. In de gespeelde vrolijkheid van Bells and Whistles kruipt de zanger in het personage van een neurotische rockartiest. Voor hem hoeft al die aandacht niet. Verwacht na afloop van een concert geen enthousiaste signeersessies, hier geeft hij overduidelijk aan dat men hem vooral met rust moet laten.

Maar goed, je hebt wel een nieuwe plaat te presenteren, daar kan zelfs Conor Oberst niet omheen. Muzikaal niks mis mee, Bells and Whistles is heerlijke aanstekelijke indiefolk met opbeurende kroegpiano toetsen, verfrissend semi tokkelend gitaarspel en een hoop gefluit om de afwezigheid van een refrein te camoufleren. Het is een beklimming, de hoofdpersoon van de El Capitan countryrock zal nooit de top van de berg bereiken. Dan is de dood de enige uitweg. Conor Oberst brengt het vrij nuchter, met de nodige humor, waardoor het een tragikomische wending krijgt.

Dat lot van de kunstenaar versterkt zich in het aan de Nederlandse performance entertainer Bas Jan Ader, welke levensloop een mythisch vervolg krijgt als hij in een zeilbootje op de Atlantische Oceaan verdwijnt. In Tiny Suicides schets Conor Oberst pogingen om het bestaan te ontvluchten. Een soort van melodramatische 50 Ways To Leave Your Lover, maar dan de 50 Ways To Leave Your Life musical variant en overtuigende slidegitaar akkoorden. Door huilende afrondende veldopnames die door merg en been gaan, geeft hij het verlies van een nabestaande weer, welke in onwetendheid achterblijft.

In het mysterieuze met discobeats gevoede All Threes gevecht is Cat Power de soulvolle gastperformer, die als coach met de nodige peptalk er een overwinnaarstwist aan geeft. Trots als verliezer de ring verlaten, een knock-out naar de triomfantelijke tegenstander. Dan gebeurt het onmogelijke, beroepspunker Alex Orange Drink geeft met zijn stel je niet aan attitude een onverwachte twist aan het uptempo Rainbow Overpass. Deze vriend van de band motiveert Bright Eyes om die ideeën verder uit te werken en levert zelf tevens een groot schrijversdeel aan. Het is net die energieboost welke Five Dice, All Threes nodig heeft, de redder in nood.

Hate veegt de vloer aan met het geloof, Conor Oberst spreekt zich overduidelijk tegen deze scheve machtsverhoudingen uit, waar iets moois misbruikt wordt om iets lelijks op te roepen. Het is tevens een protestsong tegen het protest, het kwaad als oppermacht. Real Feel 105°, overleven tussen de verlokkingen van Los Angeles, de zoveelste vluchtkaart van het kansspel. Spun Out zoekt het randje op en bevredigt de destructieve euforische drang om er letterlijk overheen te stappen. Trains Still Run on Time probeert de normalisatie te ontwrichten. Trains Still Run on Time verkoopt de Amerikaanse Droom aan Disney, welke er een onrealistische familiefilm van maakt.

En dan sluit beroepspessimist Matt Berninger van The National ook nog aan, die bij The Time I Have Left de al wankelende Conor Oberst in zijn onbegrip steunt. Je hebt er weinig aan, de halflege wijnglazen zullen nooit halfvol gevuld zijn. Het levert wel een empathisch samenspel op. Tin Soldier Boy is een ode aan Hollywood, waaraan je elk onlogisch verhaal kan verkopen. Op papier is Five Dice, All Threes de beste Bright Eyes plaat sinds I’m Wide Awake, It’s Morning. In de praktijk voelt het dus niet goed aan.

Bright Eyes - Five Dice, All Threes | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van corn1holio1
3,5
Ik was niet op de hoogte van bovenstaande perikelen met Conor Oberst. Verklaart misschien wel waarom de Europese tour gecanceld is. vinejo dat tripje Gent gaan we ons dus kunnen besparen.

avatar van Woody
4,5
Wat een mooie recensie deric raven

Wat mij betreft krijgt dit album niet de aandacht die het verdient, maar ik merk dat ik nog steeds zoekende ben naar de juiste woorden om het album te duiden. Al meer dan 20 jaar geleden werd Bright Eyes gezien als een vernieuwende band, en Conor Oberst werd in één adem genoemd met enkele van de grootste tekstschrijvers aller tijden. Zoals vaker het geval is, waren zulke clichés wellicht wat voorbarig. Toch was ik destijds ook diep onder de indruk toen ik Lifted or The Story is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground voor het eerst hoorde. Sindsdien ben ik de band altijd blijven volgen.

Dat er na 10 (bewogen) jaren een nieuw Bright Eyes-album zou verschijnen, zorgde bij mij toch voor een enorme nieuwsgierigheid, maar het algemene enthousiasme en de hype rond de band lijkt verdwenen.

Misschien komt het ook wel doordat het album niet heel makkelijk is te duiden, en ik worstel er ook nog mee (of misschien is het nieuwe er gewoon geheel van af). Het oppervlakkige thema is duidelijk, maar daaronder bevindt zich zoveel meer met thema's over onzekerheid, toeval, gemaakte keuzes, het lot, en terugkerende suïcidale gedachten. Ook dat zijn thema's die niet nieuw zijn, maar het album voelt soms wat ongemakkelijk aan, en daardoor blijf ik ook gefascineerd.

avatar van vinejo
corn1holio1 schreef:
Ik was niet op de hoogte van bovenstaande perikelen met Conor Oberst. Verklaart misschien wel waarom de Europese tour gecanceld is. vinejo dat tripje Gent gaan we ons dus kunnen besparen.


Inderdaad…Mijn dochters en ik hebben al tranen met tuiten gehuild..

avatar van popstranger
3,0
Het doet me enorm pijn om te schrijven maar dit is samen met de vorige plaat van Bright Eyes alweer een zwakke plaat. En nee, echt slecht is het nergens maar de middelmaat regeert hier wel degelijk als je deze plaat legt naast eender welke plaat uit de hoogdagen. Ook Conor Oberst zijn solo albums zijn beter. Het is gewoon jammer dat een band waar ik vroeger bij de meeste albums bij mijn nekvel werd gegrepen en de ruwheid van de emoties binnenkwam, ik nu bitter weinig voel.

avatar van Mr.Domestica
3,0
Na heel wat pogingen blijkt dit toch een matige plaat te zijn. Slecht zeker niet, maar ook nergens baanbrekend. Dan is de voorganger voor mij veel beter.

Het moet gezegd worden: ik had nooit gedacht dat een samenwerking tussen 2 van mijn favoriete stemmen zo een bedroevend resultaat kon geven. The Time I Have Left is een dieptepunt. Hopelijk binnen enkele jaren een geslaagd duet tussen beide heren.

avatar van Dim
2,5
Dim
De twee vooruitgeschoven singles waren "los" nog wel aardig, maar de LP is een stroperige, moeilijk verteerbare hap, met zeker nog wel de goede tekstschrijver die Oberst nog steeds is maar ook met bijzonder matige composities.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 21:29 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 21:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.