Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Susanna - Meditations On Love - dekrentenuitdepop.blogspot.com
Susanna - Meditations On Love
Susanna bouwt al twintig jaar aan een eigenzinnig oeuvre dat zich niet in een hokje laat duwen en dat steeds weer weet te verrassen, zoals ook weer op het voor Susanna begrippen toegankelijke Meditations On Love
Ik ben lang niet altijd positief over de muziek van Susanna, maar de muzikante uit Oslo kan altijd op mijn aandacht rekenen. Op de albums van de Noorse muzikante gebeurt immers altijd wat en meer dan eens levert dit bijzondere songs op. Er staan er flink wat op Meditations On Love, dat een typisch Susanna album is, maar dat wat mij betreft net wat toegankelijker is dan een aantal van haar vorige albums. Het betekent niet dat Susanna opeens met standaard popsongs op de proppen komt, want haar songs blijven eigenzinnig en zitten vol met bijzondere klanken en opvallende wendingen, wederom gecombineerd met de bijzondere stem van deze unieke muzikante.
De Noorse muzikante Susanna (volledige naam: Susanna Karolina Wallumrød) brengt inmiddels twintig jaar albums uit en heeft een dozijn albums op haar naam staan. Het oeuvre van de muzikante uit Oslo is absoluut fascinerend te noemen, maar persoonlijk vind ik zeker niet al haar albums goed.
In eerste instantie vertolkte Susanna met haar band The Magical Orchestra songs van anderen en dat deed ze op fascinerende wijze. Op het alleen onder haar eigen naam uitgebrachte Sonata Mix Dwarf Cosmos uit 2007 vertolkte ze vervolgens haar eigen songs en dit leverde een geweldig album op, dat ik persoonlijk haar sterkste album vind tot dusver.
Vervolgens werd de muziek van Susanna wat jazzier en experimenteler en raakte ik de Noorse muzikante ook veelvuldig kwijt. Van de albums die sinds 2009 zijn verschenen besprak ik alleen het in 2020 uitgebrachte Baudelaire & Piano, waarop Susanna teksten van de dichter Baudelaire op muziek zette. Dat ik veel albums van Susanna niet heb besproken zegt niet alles, want een aantal albums van de Noorse muzikante wist ik pas een tijd na de release op de juiste waarde te schatten en zou ik met de kennis van nu absoluut recensiewaardig vinden.
Door deze ervaring heb ik wat meer tijd genomen voor het deze week verschenen Meditations On Love, dat ik inmiddels al een aantal weken in mijn bezit heb. Susanna heeft overigens zelf ook de tijd genomen voor dit album, want volgens haar eigen informatie werkte ze ruim vijf jaar aan de songs op het album.
Meditations On Love is een typisch Susanna album geworden. Dat betekent dat de Noorse muzikante het de luisteraar af en toe niet makkelijk maakt met haar muziek, maar het betekent ook dat er heel veel moois en bijzonders te ontdekken valt in haar songs. Ik had zoals gezegd wel wat moeite met een aantal van de laatste albums van Susanna, maar op Meditations On Love kiest ze voor een behoorlijk toegankelijk geluid. Dat is in het geval van de Noorse muzikante overigens wel een zeer relatief begrip, want als je haar muziek niet kent vraagt Meditations On Love zeker om enige gewenning.
De openingstrack van het album opent jazzy met blazers, een bijzonder ritme en de zeer karakteristieke stem van Susanna en haar licht Noorse tongval. Wanneer de blazers beginnen te ontsporen wordt het wat complexer, maar de muzikante uit Oslo heeft het me wel eens lastiger gemaakt.
Het is wel nog altijd zo dat Susanna bijzondere songs schrijft, die lak hebben aan de conventies van een toegankelijke popsongs. Het zijn songs zonder direct te identificeren refreinen en melodieën en het zijn songs die steeds kiezen voor net wat andere wegen dan je zou verwachten. In een aantal tracks worden blazers ingezet om de muziek van Susanna een uniek karakter te geven, maar ze zet ook met enige regelmaat synths in. Dat doet ze de ene keer subtiel en de andere keer een stuk minder subtiel, wat Meditations On Love voorziet van flink wat dynamiek.
Het levert een album op dat continu van kleur verschiet, precies zoals we dit inmiddels van Susanna verwachten. Toch is er dit keer iets anders, want de songs op het nieuwe album zijn grijpbaarder en memorabeler dan op een aantal van de vorige albums. Lichte kost zal ik het zeker niet noemen, maar dit album verdient het absoluut om beluisterd te worden, ook als vorige albums minder in de smaak vielen. Erwin Zijleman