Leonard Cohen - The Essential (2002)

Canada
Pop / Folk
Label: Columbia

1. Suzanne (3:47)
  2. The Stranger Song (4:59)
  3. Sisters of Mercy (3:33)
  4. Hey, That's No Way to Say Goodbye (2:54)
  5. So Long, Marianne (5:37)
  6. Bird on a Wire (3:25)
  7. The Partisan (3:25)
  8. Famous Blue Raincoat (5:07)
  9. Chelsea Hotel #2 (3:05)
  10. Take This Longing (4:05)
  11. Who by Fire (2:33)
  12. The Guests (6:39)
  13. Hallelujah (4:39)
  14. If It Be Your Will (3:42)
  15. Night Comes On (4:39)
  16. I'm Your Man (4:26)
  17. Everybody Knows (5:34)
  18. Tower of Song (5:37)
  19. Ain't No Cure for Love (4:49)
  20. Take This Waltz (5:58)
  21. First We Take Manhattan (5:50)
  22. Dance Me to the End of Love [Live] (6:04)
  23. The Future (6:41)
  24. Democracy (7:13)
  25. Waiting for the Miracle (7:42)
  26. Closing Time (5:58)
  27. Anthem (6:06)
  28. In My Secret Life (4:53)
  29. Alexandra Leaving (5:22)
  30. A Thousand Kisses Deep (6:26)
  31. Love Itself (5:22)
  32. Seems So Long Ago, Nancy * (3:39)
  33. Love Calls You by Name * (5:38)
  34. A Singer Must Die * (3:17)
  35. Death of a Ladies' Man * (9:19)
  36. The Traitor * (6:14)
  37. By the Rivers Dark * (5:20)
  38. The Letters * (4:48)
totale tijdsduur: 2:36:10 (3:14:25)
Verzamelaars blijven moeilijk: je mist altijd wel wat.
Wat Leonard Cohen betreft kan ik daar kort over zijn. Ik ben niet zo heel erg bekend met de man dat ik iets mis. Deze verzamelaar voldoet prima aan mijn wensen. Al zijn bekende nummers staan er volgens mij wel op.
Als liefhebber van de wat donker getinte muziek a la Nick Cave, Marc Almond of Scott Walker kan ik erg van dit album genieten.
Een absolute grootheid!

avatar van Paalhaas
aERodynamIC schreef:

Verzamelaars blijven moeilijk: je mist altijd wel wat.

Volledig mee eens (Oftewel: schijt aan verzamelaars!). Wat mij betreft, hij is al klaar als hij uitgewerkt is aan zijn debuutalbum. Jammer dat er nog een 2e, een 3e en een verzamelalbum volgden... Stel je toch eens voor wat voor een rocklegende er was ontstaan als hij enkel dat ene album had uitgebracht!

Ik zou gewoon alle studio-albums en live-albums kopen, dat heb ik ook gedaan. Van Cohen is er niet zo heel veel en het is altijd wel goed.

avatar van Maver
om kennis te maken met Leonard Cohen lijkt mij dit wel een mooie. Bij 'The Essential' serie zit altijd een mooi boekje met bio en discografie. Als het goed klinkt, misschien aan de studio albums beginnen en wellicht verder...

avatar van Jeanneman
Vind het jammer dat zijn muzikale begeleiding vaak zo weinig ambitieus is. Bij sommige nummers is dat helemaal niet erg, maar er zitten er een paar tussen waarvan ik denk, daar zit toch veel meer in dan een beetje synthesizer gepiel? I'm Your Man is echt een fantastisch nummer, maar in de versie van Cave met die trompetten erbij is ie echt 6x zo vet.

Wel een mooie instapper, ik hoor genoeg moois en als ik die teksten iets beter ga luisteren komt er vanzelf genoeg kan ik hier wel wat mee waarschijnlijk, maar muzikaal ben ik niet weg van Cohen.

avatar van ZERO
Heeft Cohen meerdere versies van 'Hallelujah'? Ik heb dat nummer op internet eens ergens gehoord en het was helemaal anders dan het nummer op deze cd. (En nee, het was niet Jeff Buckley, die ken ik) Het was een versie zonder het 'achtergrondkoor' en het was eerder acoestisch... Iemand?

avatar van Jeanneman
Misschien is dat John Cale ofzo? Zou ook Cohen zelf kunnen zijn, maar er bestaan zoveel versies van dit nummer. Is geen touw aan vast te knopen.

Ik geef deze trouwens 4* Met een neiging naar 4,5* Misschien later nog een keer.

avatar van timhardt
ZERO schreef:

Rufus Wainwright?

avatar van Manuel
Persoonlijk vind ik vooral de eerste cd heel erg goed..

EVANSHEWSON
De eerste cd is uiteraard de betere, maar de tweede mag er ook best zijn.
Alweer een geslaagde plaat in deze reeks immer prachtig samengestelde The Essential albums, zie ook;
The Essential Neil Diamond, Willie Nelson, Kris Kristofferson, Johnny Cash...

Father McKenzie
Ik mis hier vooral Lover Lover Lover...

avatar van erikb88
Mooie verzamelaar als introductie tot zijn werk. Ik kende alleen 'Halleluja' en ' Tower of Song', en deze cd heeft toch wel mijn interesse gewekt om me wat meer in de man zijn werk te gaan verdiepen.

ZERO schreef:

Volgens mij heeft cohen wel een couplet of dertig voor dit nummer. Hij houdt zelf ook niet echt vast aan een bepaald couplet of een bepaald aantal coupletten voor dit nummer. Live tijdens zijn optreden in Amsterdam speelde hij bijvoorbeeld meer coupletten dan op deze verzamel cd en ook nog eens een aantal coupletten niet die wel op de versie op deze cd staan.

avatar van IntoMusic
Paalhaas schreef:

Je bedoeld net als Jeff Buckley

Ik ken Leonard Cohen niet zo goed, maar toen er reclame werd gemaakt van deze verzamelaar heb ik eens een paar nummertjes geluisterd. Tja, met de verzamelaar is eigenlijk niets mis mee, alhoewel ik een dubbelaar misschien toch iets te veel van het goede vind.

Ga 'm wel aanschaffen als ie is in de afprijsbak ligt.

avatar van IntoMusic
Wat blijft Suzanne toch een schitterend nummer. Ik was eigenlijk meer bekend met de vertaalde versie van Herman van Veen en de versie van Frank Boeijen, maar van Cohen is toch ook heerlijk.

Ik verhoog toch mijn stem naar een 4,5, want na een aantal maanden kom ik toch terug op mijn woorden dat een dubbelaar teveel van het goede is. Heerlijk in het weekend wegdromen bij zijn teksten... top

vorkje
als liefhebber van voornamelijk het latere werk van Cohen is cd 2 vaker in de speler te vinden dan cd 1. Toch moge het duidelijk zijn dat de kwaliteit over de twee schijven meer dan prima verdeeld is.

avatar van Aion
Fijn overzicht door de jaren heen van Leonard Cohen. Ik ben al jaren dol op zijn nummers, maar had zelf eigenlijk vooral de door anderen vertolkte versies (Jeff Buckley, Jennifer Warnes, Antony etc.) . Dus nu dan eindelijk een cd van de man zelf. Sommige nummers blijven favoriet zoals 'Famous blue raincoat' en 'Tower of Song', maar ik vind beide cd's de moeite waard!

AddictedToElvis
Goede, uitgebreide verzamelaar. Toch heb ik meer met zijn latere muziek, als hij die echte diepe stem krijgt dan Suzanne t/m Take His Longing. Maar ook dat is prima muziek. Vanaf dan komen er echt prachtnummers voorbij met Dance Me to the End of Love als favoriet. Heerlijke rustige nummers met die prachtige stem, geweldig!

avatar van Madjack71
Voor degene die wat meer in huis wil hebben van Cohen, maar niet direct zich willen wagen aan het aanschaffen van de albums...die trouwens wat prijs betreft tegenwoordig aantrekkelijk zijn....kunnen hier goed mee uit de voeten. Een mooi overzicht van 40 jaar muzikale poezie.

avatar van LucM
Een fraaie compilatie van één van de grootste muzikale poëten, wel vind ik zijn jaren '70 te weinig aan bod komen (Lover, Lover, Lover bv. ontbreekt). Maar de songs hierop zijn wel allemaal evergreens geworden waarvan sommige ook vaak gecoverd werden (Hallelujah bv.). Een prima instap als kennismaking met het werk van Leonard Cohen want hij is beslist één van de grootste songschrijvers ooit die tevens zeer invloedrijk is (Nick Cave bv. ) en zijn lage, diepe stem en voordracht zijn beslist uniek.

avatar van thetinderstick
Ik heb een iets andere versie van deze plaat, 'the stranger song', 'love itself' en ' alexandra leaving' staan er niet op. Daarvoor in de plaats wel 'tennessee waltz', 'the Letters' en 'boogie street'.

Dit is eigenlijk mijn eerste kennismaking met deze grootheid.
Opvallend hoe hij door de jaren steeds meer een 'bromstem' krijgt, al maakt dat de muziek zeker niet minder

De nummers 1t/m 11 zijn eigenlijk allemaal briljant.
Het middenstuk 12 t/m 21 vind ik dan wat minder sterk. De instrumentatie klinkt hier en daar nogal gedateerd. 'Hallelujah' (versie van Jeff Buckley is 100x mooier) en 'First we Take Manhattan' vind ik echt tegenvallen.

Vanaf 22 tot het eind wordt het dan weer fantastisch, met nummers als 'the Future', 'Democrazy', 'Waiting for the Miracle', 'A Thousand Kisses Deep' en 'The Letters'.

avatar van nlkink
De derde van een vijftal CD's dat ik in een Asser kringloopwinkel heb gekocht voor € 1,-. Uiteraard was dit een nog betere deal want The Essential bestaat uit twee schijfjes. En toch was deze aanschaf enigszins een sprong in het diepe want hoewel ik Cohen tijdens werkzaamheden in de plaatselijke platen- en CD-winkel regelmatig heb gehoord ben ik er nooit echt voor gevallen. Wat is dat met sommige artiesten dat ze op papier alles lijken te hebben dat je als muziekliefhebber zoekt maar dat het kwartje bij beluistering van het oeuvre maar niet wil vallen? Leonard Cohen is zo'n artiest voor mij, maar ook groepen als The Jayhawks, Poco of The Eagles.
Thuisgekomen bleek dat mijn lief de aanschaf van deze compilatie zeer op prijs stelt. Zij volgt al enkele jaren teken- en schilderlessen en tijdens deze lessen wordt kennelijk altijd muziek van Leonard Cohen gedraaid, op de reacties van de vrouw afgaand zou het heel goed deze dubbel-CD kunnen zijn. Dan heb ik in elk geval iemand blij gemaakt.
Ik onthou me voorlopig van een beoordeling. Dit is echt een album dat ik vaker moet gaan beluisteren.

avatar van teus
nlkink schreef:

Als je geen reguliere albums van Cohen bezit, dan heb je hiermee een uitstekende aankoop gedaan
En zeker voor 1€

avatar van Roxy6
Dit is zonder meer een super aanschaf voor 1 euro!

Veel van zijn bekende werk aangevuld met prachtige parels, ik draai het ook graag op mijn atelier en het komt de prestaties daar ten goede

avatar van nlkink
teus schreef:

Cohen of bv Dylan hebben dus niet echt geweldige zangkwaliteiten ,maar deze legendarische kunstenaars zijn bijzonder en briljant met hun teksten en hun muzikale werk.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen vanwege hun zang hierin erg lang moeten wennen of anders dit helemaal niet zullen trekken.

Dat een Cohen of Dylan 'andere' zangkwaliteiten hebben maakt me niet zoveel uit. Ik heb ook wel een zwak voor artiesten die het ondanks het ontbreken van een goede zangstem toch oppakken. Cohen zingt ergens ook nog 'I was born with a golden voice'. Die ironie kan ik zeer waarderen. Soms pakt iets me meteen, soms duurt het gewoon wat langer, of gebeurt het gewoon niet. Dat is dan niet anders.

avatar van Poles Apart
M'n ouders hadden (hebben) deze verzamelaar, en als zodoende was dit mijn introductie tot het werk van Cohen. Had er eerst helemaal niets mee, maar deze set werd per beluistering beter en beter. Het is echt een schitterende bloemlezing van z'n werk, en tegenwoordig is een album als "The Future" een grote persoonlijke favoriet geworden. Tijd voor een opwaardering naar 5 sterren.

Ik heb onlangs de 3CD-versie uit 2008 weten aan te schaffen. Mooi overzicht van zijn oeuvre tot 2002. Je mist altijd wel iets bij een verzamelaar; voor het meest complete overzicht verwijs ik graag naar alle albums.