Anoushka Shankar & Karsh Kale - Breathing Under Water (2007)

India / Verenigd Koninkrijk
Wereld
Label: Manhattan

1. Burn (5:44)
  2. Slither (6:27)
  3. Breathing Under Water (2:29)
  4. Sea Dreamer (5:40)

met Sting

5. Ghost Story (5:47)
  6. PD7 (7:21)
  7. Easy (3:32)

met Norah Jones

8. Little Glass Folk (5:13)
  9. A Perfect Rain (4:30)
  10. Abyss (5:24)
  11. Oceanic, Part 1 (4:07)

met Ravi Shankar

12. Oceanic, Part 2 (4:40)

met Ravi Shankar

13. Reprise (1:23)
TodiWa
Anoushka Shankar is de dochter van de wereldberoemde Ravi Shankar, een man die de westerse wereld bekend maakte met zijn traditioneel en oerindiaas klinkende sitarmuziek. Met deze plaat en z’n heerlijk unieke klanken treed ze duidelijk nog verder in vaders voetsporen. In Breathing Under Water werkt Anoushka samen met Karsh Kale, wiens handelsmerk het is om traditionele Indiase muziek te vermengen met elektronische klanken.

De gastartiesten die hier aantreden zijn ook niet van de minste: Shankars halfzus Norah Jones die met “Easy” een van de meest doordringende en inspirerende liedjes van het album ten berde brengt, Sting die een niet naar zijn gewoonte vrij povere beurt maakt met “Sea Dreamer”, en vader Shankar die met de beide delen van “Oceanic” nog eens laat horen wat hem zo beroemd gemaakt heeft.

Dat maakt deze Breathing Under Water een plaat met een aparte maar toch heel toegankelijke sound. Het geluid van de sitar wordt zorgvuldig door de computer gehaald door Kale wat voor bijzonder levendige en melodische nummers zorgt. Dit album is door zijn toegankelijkheid vooral aan te raden voor mensen die zich willen introduceren tot de Indiase muziek. Ravi Shankar kan op beide oren slapen: zijn muziek is bij z’n dochter in goede handen. (T.D.W.)

avatar van devel-hunt
Ik heb helemaal niets met Karsh Kale en zijn op Bollywood gerichte geluid. Maar in samenwerking met Anoushka Shankar werkt het ineens wel. Deze cd heeft een hele intense indiaase sfeer, voornamelijk door Shankars toedoen. Kale functioneert slechts om het mystieke in een eigentijds jasje te hijsen. De aanwezigheid van Sting, de andere dochter van, Norah Jones, en de master zelf, vader en leraar Ravi Shankar trekken de plaat naar een behoorlijk hoog level.
Normaal gesproken ben ik niet snel onder de indruk van de kinderen van beroemdheden, maar voor Anoushka Shankar heb ik een zwak, simpelweg omdat het muzikale DNA van haar vader ook in haar aderen zit. Dat het ook nog een schoonheid is om te zien is mooi meegenomen.