Einstürzende Neubauten - Supporters Album #1 (2003)

Duitsland
Avant-Garde
Uitgebracht in eigen beheer

1. Dead Friends (Around the Corner) (5:09)
  2. Perpetuum Mobile (14:14)
  3. X (4:02)
  4. Ein Seltener Vogel (Bunkerversion) (10:42)
  5. Airplane Miniature #4 (0:59)
  6. Airplane Miniature #3 (1:29)
  7. Insomnia (7:25)
  8. Selbstportrait mit Kater (7:53)
  9. Compressors in the Dark (3:45)
Spijtoptant
Zoals de titel al zegt is dit het eerste supportersalbum wat EN heeft geproduceerd. (Later volgden nog 'Grundstueck' en de supportersversie van het binnenkort te verschijnen 'Alles Wieder Offen')

Enkele van de liedjes op dit album zijn later ook op het reguliere album 'Perpetuum Mobile' verschenen, hoewel in gewijzigde vorm. Zeker de versie van 'Ein Seltener Vogel' is op dit album zeer afwijkend, en, naar mijn smaak, veel, heel veel sterker. Minder overbodige tekst, en duisterder. Het lijkt een beetje op de sfeer die ook op het album 'Richterskala' wordt weergegeven.

De liedjes 'Dead Friends' , 'Perpetuum Mobile', 'Selbsportrait' en 'Compressors in the Dark' (dat op PM als 'Ich Gehe Jetzt') is opgenomen, wijken minder af, maar zijn toch ook verschillend (en beter, (misschien minder commercieel, minder concessies aan de smaak van de gemiddelde luisteraar?)).

Het lied 'X' is wat minder, en met een naar mijn mening nogal kinderlijke tekst. Er wordt een opsomming van de betekenissen van het teken 'X' gegeven, wat leidt tot flauwekul als: "XXL ist viel zu Gross, XXX ist fuer Kinder verboten" enzo.

De twee 'Airplane Minatures' zijn korte maar leuke stukjes, waar EN wel vaker mee is komen aanzetten, vooral in de beginjaren. Leuke tussendoortjes, maar hadden beter niet achter elkaar geplaatst kunnen worden.

'Insomnia' is een hypnotiserend lied, één van de hoogtepunten uit het repertoire van EN, dat enerzijds lijkt op werk uit eind jaren tachtig (het zou evenals 'ESV' zo op 'Richterskala' hebben kunnen aansluiten), maar anderzijds ook het rustige melancholieke geluid uit de modernere EN-tijd in zich heeft. (Nou ja, dat rustige melancholieke had 'Keine Schoenheit Ohne Gefahr' (weer van 'Richterskala') natuurlijk ook al.)

Al met al was ik indertijd, en nu nog steeds, erg blij me ingetekend te hebben voor dit album, en ik hoop dat zeker de versie van 'Ein Seltener Vogel' en 'Insomnia' op het album 'Strategies Against Architecture 4' zullen verschijnen, mogen de heren ooit besluiten dat album te gaan samenstellen.

Vanwege 'X' geen 5 maar 4 sterren.