Eddie Cochran - Singin' to My Baby (1958)

Label: London

1. Sittin in the Balcony (2:00)
  2. Completely Sweetly (2:22)
  3. Undying Love (2:08)
  4. I'm Alone Because I Love You (2:23)
  5. Lovin Time (2:07)
  6. Proud of You (1:59)
  7. Mean When I'm Mad (1:54)
  8. Stockings and Shoes (2:12)
  9. Tell Me Why (2:17)
  10. Have I Told You Lately That I Love You (2:36)
  11. Cradle Baby (1:48)
  12. One Kiss (1:53)
avatar van Metalhead99
Toch wel een in Nederland vergeten klassieker. Heerlijke plaat van deze classic rock 'n roll zanger: Eddie Cochran.

avatar van AOVV
Dit zal - volgens mij - het enige reguliere studio-album zijn dat Eddie Cochran bij leven heeft uitgebracht? Singin' to My Baby bewijst in ieder geval dat Cochran veel meer in zijn mars had dan C'mon Everybody en Summertime Blues.

Hoe het allemaal gelopen was moest dat tragische auto-ongeval op 16 april 1960 niet zijn gebeurd, zullen we helaas nooit weten. Gene Vincent en zijn vriendin overleefden de crash, maar Cochran stierf helaas aan zijn verwondingen, de daaropvolgende dag. Hij was slechts 21 jaar.

Dit album werd uitgebracht in november 1957 in the US, lees ik op het internet, al staat op MuMe als jaartal 1958. Cochran was toen amper 17 jaar oud, en hoewel het album voor het merendeel bestaat uit liedjes die door anderen waren geschreven, staan er ook twee eigen songs op: Tell Me Why en afsluiter One Kiss. De liedjes gaan veelal over tienerissues, soms banaal, soms wat ernstiger.

Opener Sittin' on the Balcony was, als ik me niet vergis, Cochran's eerste hitje en zet meteen de toon voor goed 25 minuten luisterplezier. Verplichte kost eigenlijk, voor de liefhebber van de betere jaren '50-pop- en rockmuziek.

3,5 sterren