Alice Cooper - School's Out (1972)

Label: Warner Bros.

1. School's Out (3:31)
  2. Luney Tune (3:43)
  3. Gutter Cat Vs. the Jets (4:40)
  4. Street Fight (0:54)
  5. Blue Turk (5:11)
  6. My Stars (5:49)
  7. Public Animal #9 (3:55)
  8. Alma Mater (4:27)
  9. Grand Finale (4:25)
Allereerste lp die ik kocht en waardoor ik Alice Cooper leerde kennen. Schitterend nummer School's Out, maar er staan ook nummers op waar je aan moet wennen (soms wat veel "toeters")

avatar van Rinus
Ook voor mij de allereerste LP die ik van Alice in bezit had. Nog in die mooie uitklapbare lessenaarshoes, die bij latere heruitgaven verviel. Natuurlijk "School's out", het nummer voor elke schoolgaande tiener, maar ook met lekkere jazzy nummers zoals "Cutter Jet vs The Jets"en "Bleu Turk". "My stars" is een geweldig piano gedreven nummer, en "Public Animal #9" een goede rocker en het instrumentale, door Bernstein meegeschreven "Grande finale" is wat de titel zegt, een geweldige finale van dit album. Alweer een klassieker.

flebbie
Aparte plaat waar ik eerst wat aan moest wennen. Je hebt soms het idee dat je naar een musical zit te luisteren zoveel gebeurt er. Zit toch wel erg goed in mekaar allemaal. Op vinyl (dus met die mooie uitklaphoes)

Popman
Rinus schreef:

Ja die LP heb ik ook nog steeds. De plaat zelf zat in een plastic hoesje met een papieren damesslip er omheen. Of had ik nou een heel apart geval?

Harald
Popman schreef:

dat damesslip zat er bij de eerste release erbij en is vandag een gezoektes sen duures collectoer's item

'When you're a Jet you're a Jet all the way!'

En dan dat gevecht erachter aan met dat typische basloopje...

Die tekst komt trouwens ook voor in Easy Action's Still No Air.

Ik ken niet het hele album, maar wat ik ken vind ik steengoed.

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb deze vorig jaar voor €2,50 op een zo goed als mint exemplaar LP gekocht, heb hem toen een keer geluisterd en vond hem goed maar moest er nog wel even aan gewend raken.

Nu heb ik hem dus pas voor de tweede keer opstaan maar hij bevalt wederom erg goed. Ook de jazzy nummers zijn heel erg goed, een kant die ik nog niet kende van Alice Cooper. Mooiste is dat er zo ontiegelijk veel in deze muziek te ontdekken valt (bijvoorbeeld Blue Turk). Voorlopig een dikverdiende 4*, we zullen zien hoe die zich staande houdt.

Ik heb trouwens ook de uitklapbare hoes (ondergoed zat er niet meer bij), en ben er inmiddels ook achter hoe ik hem moet uitklappen haha Ik zie hier alleen een paarse hoes, mijne is helemaal geel?

Stijn_Slayer schreef:
Ik zie hier alleen een paarse hoes, mijne is helemaal geel?

Een beetje ongelukkig ingescand fotootje, denk ik.

stuart
Ik ken alleen het titelnummer; ik zal het eens beluisteren.

avatar van Lee Malone
Best wel een leuke cd! Ik kende Alice Cooper enkel van Killer en Billion Dollar Babies, maar dit is toch (grotendeels) iets anders.

Af en toe lijk ik zelfs een beetje Small Faces terug te vinden, toch niet direct iets wat ik associeerde met Alice Cooper. Altijd mooi als bands het aandurven het geijkte pad even te verlaten en daar dan nog iets deftig uit voortbrengen ook!

Het lage gemiddelde valt me dan ook wel wat tegen, al kan ik best begrijpen dat typische Alice Cooper fans dit misschien een mindere cd vinden.

avatar van kaztor
Ik vind het lage gemiddelde een beetje belachelijk. Misschien zijn sommige nummers wat theatraal, maar de nummers vind ik allemaal even sterk!

stuart schreef:
Ik ken alleen het titelnummer; ik zal het eens beluisteren.

Ik heb het nog steeds niet beluisterd .....maar dit is wel een 'klusje' voor 1e kerstdag....

PriestMaiden
Een beetje aparte plaat van Cooper in zijn begindagen. Het klinkt een beetje jazzy. Het nummer Gutter Cat Vs. the Jets is echt de max. Ik vind dit een topalbum van Alice Cooper.

stuart schreef:

Ik heb het nú reeds beluisterd; het is een wat 'complexere' plaat dan zijn voorgangers zo op het 1e gehoor, maar ik hoef 'm verder niet te 'proeven', want het is niet zo mijn 'cup of tea'. Favorieten: het titelnummer, Luney Tune en Public Enemy #9.

avatar van erikb88
Goeie plaat. Ik kende alleen School's Out (wie niet ), en ik was in de veronderstelling dat het hele album in dze stijl zou zijn, maar was blij verrast door de rustigere nummers op de plaat.

avatar van kareltjemusic
Het titel nummer sprak heel wat jeugd aan vroeger
Het album kwam uit na Killer, en is totaal anders dan zijn voorganger. Inderdaad even wennen.
In Nederland werden we ook op een dwaalspoor gebracht, toen het nummer de top 40 bereikte na de hit Elected.
School's out is namelijk al ouder dan Elected.
Inderdaad had de 1e persing een dames slipje, Heel uniek en apart voor die tijd. Ook het uitklapbare school deskje is grappig en over nagedacht.
Jammer dat al die leuike dingen niet meer op CD te realiseren zijn.
Het geeft/gaf het namelijk een heel eigen gezicht.

avatar van Wyverex
Heb de LP, en allemaal in prima staat, behalve het slipje is er niet meer bij te bekennen. toch ben ik heel blij dat ik die nog heb gevonden. Samen met Billion Dollar Babies btw, mét dollarbiljet!

avatar van BenZet
Vind dit denk ik toch wel zijn beste. Enige minpunt aan Alice Cooper is dat ik me op den duur gaat vervelen door zijn stem, wat ik maar erg matig vind

avatar van kareltjemusic
Alice moest het ook niet van zijn stem hebben.
Maar om zijn show, wat voor die tijd heel uniek en schokerend was.
En uiteraard ook zijn teksten

kareltjemusic schreef:
Alice moest het ook niet van zijn stem hebben.
Maar om zijn show, wat voor die tijd heel uniek en schokerend was.
En uiteraard ook zijn teksten

Mee eens. Alleen nu heb je dat gevoel niet meer en vind ik kwaliteit belangrijker

avatar van kareltjemusic
Ja gebeurd wel meer, nu bijna 40jr later (waar blijft de tijd) is het één en ander wel achterhaald, ik was 13 toen ik billion dollar babies kreeg, en dit album volgde datzelfde jaar nog.
Waneer je 13 bent is het een openbaring, dat is het nu zeker niet meer, Maar luister er toch wel graag naar terug, jeugdsentiment schijnt dat te heten..

avatar van BenZet
Hmhm kan ik me heel goed voorstellen. Heb ik ook met bepaalde bands die ik nu nooit meer zou kopen of goed zou vinden maar wel bij mij te vinden zijn en als ik ze luister het nog leuk vind ook. Tsjha dat is normaal (jeugdsentiment )

avatar van vielip
Ik sta behoorlijk alleen denk ik als ik zeg dat ik dit van al z'n oude albums de minste vind. Het is absoluut niet slecht, verre van zelfs maar vergeleken met albums als Love it to death, Killer, Billion dollar babies en Muscle of love (om er maar eens een paar te noemen) vind ik deze een tikkeltje minder. Teveel jazz en musical achtige dingen en te weinig rock naar mijn smaak.
Ik snap trouwens niet dat er wordt gezegd dat Alice het niet van z'n stem moet hebben! Zijn stem is juist een ijzersterk wapen en wordt door maar zéér weinig zangers benaderd! Erg veelzijdig; van ingetogen tot krachtig en van spooky tot vol emotie; Alice beheert alle aspekten!

avatar van kaztor
Alice is een sterk ondergewaardeerde zanger.
I rest my case.

avatar van Wyverex
Heerlijk om dat eens te horen van een ander !
Op dit album laat hij inderdaad veel van zijn stem horen. Fantastisch album, van de eerste tot de laatste noot.

avatar van kaztor
Heb nu (via m'n fantastische vrouw) ook deze cd in bezit. Daarnaast kocht ze ook tal van andere AC-titels voor me vanaf Marktplaats (€3,- per stuk!)

Gewoon in z'n geheel een fantastisch album. Ditmaal worden er stijlen heen en weer geslingerd, maar dan op een lekker rauwe manier zoals alleen die band dat kon doen.
Gutter Cat Vs. The Jets

avatar van Madjack71
Haal het theater, bombast en het toneelspel uit zijn muziek en er blijf niet veel meer over als huis tuin en keuken rock zoals later bleek bij zijn hit Poison. Hier laat de -band- Alice Cooper horen, waarom ze destijds zoveel indruk achter lieten cabareteske muziek, met een flinke scheut horrorhumor en muzikale inventiviteit.

avatar van Brutus
Dit album kan me niet bekoren.
ik dacht dat, na love it to death en Killer, de lijn wel omhoog ging.

Dit album krijgt toch weer een onvoldoende.

avatar van vielip
Dat heb ik dus ook een beetje met deze. Op de één of andere manier pakt ie me lang niet zo als de albums hiervoor en hierna.

avatar van LucM
De titelsong is - toegegeven - jeugdsentiment maar het nummer blijft hoe dan ook tijdloos. Wederom hardrock of glamrock met de nodige theatraliteit en horror maar hier wordt ook geflirt met jazz met name in Gutter Cat Vs. the Jets en Blue Turk. Het bewijs dat Alice Cooper veel muzikaliteit herbergt en meer te bieden heeft dan alleen maar show.

avatar van Memphis
Dit album hinkt een beetje op twe gedachten. Aan de ene kant is er de gitaarrock van van School's out, Luney tune en Public animal no.1 en aan de andere kant heb je nog de muzikaliteit van vooral de eerste vier albums. Dit zorgt voor een onevenwichtig geheel waardoor School's Out niet één van de beste platen is van Alice Cooper.

avatar van adri1982
Een waardig album, maar haalt het niet in vergelijking met 'Killer' uit 1971 en 'Billion $ Babies' uit 1973. Wel behoren 'Luney tune' en 'My stars' tot de betere nummers van het album, evenals 'School's out'. Opvallend aan dit album is: dat 'Glitter Cat versus The Jets' een sample bevat van 'The Jet song' uit de West Side Story-musical.

Gitaarsolo op "My Stars" van Dick Wagner (gitarist op Lou Reed's "Berlin" en "Rock N Roll Animal" en Alice Cooper's "Welcome to My Nightmare").