Nick Cave & Warren Ellis - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

Australiƫ
Score
Label: Mute

1. Rather Lovely Thing (3:13)
  2. Moving On (2:32)
  3. Song for Jesse (2:35)
  4. Falling (2:54)
  5. Cowgirl (4:05)
  6. The Money Train (2:38)
  7. What Must Be Done (1:57)
  8. Another Rather Lovely Thing (3:28)
  9. Carnival (2:52)
  10. Last Ride Back to KC (5:24)
  11. What Happens Next (2:08)
  12. Destined for Great Things (2:26)
  13. Counting the Stars (1:19)
  14. Song for Bob (6:03)
  15. Song for Charley * (2:51)
  16. The Legend of Jesse James * (2:51)
  17. Moving on Once Again * (1:48)
  18. The Last Waltz * (2:34)
  19. All Things Beautiful * (4:48)
voltazy
de tweede soundtrack van nick cave en warren ellis, ben benieuwd of ze het niveau van de voorganger halen hier.

Afgaande op de film, gaan ze er overheen. Was eerst bang dat ze een herhaling zouden laten horen van The Proposition, een soort 'update' met dezelfde trucs, maar ze zetten gelukkig een ander geluid neer, met slechts enkele overeenkomsten.

Aanvankelijk aardig 'repetitive', maar de ontwikkeling van het pianothema in de laatste akte van de film is geweldig, terwijl ook de vioolsolo's steeds gevoeliger worden. Ben wel erg benieuwd hoe dit op CD klinkt, ik vermoed dat deze met name veel ongebruikte muziek heeft.

Het is inderdaad wat anders dan The Proposition en het smaakt me goed. Beter dan de voorganger in elk geval.
Deze muziek ligt meer in de lijn van onze score-fans op de site dan die van de Nick Cave liefhebbers, maar ook die zullen dit net als ik best kunnen waarderen en de liefhebbers van Warren Ellis kunnen uiteraard hun hart weer ophalen met het schitterende vioolspel.
Uitstekende soundtrack met een hoop melancholie. Heerlijk.

voltazy
aERodynamIC schreef:
Uitstekende soundtrack met een hoop melancholie. Heerlijk.

ik mag altijd graag warren ellis horen

avatar van Toon1
Groot was mijn verbazing toen ik Nick Cave plots zag opduiken in de film, ik wist niet dat hij een cameo had, laat staan dat hij de soundtrack verzorgde. Maar ik vind dit eigenlijk wel de beste film van het jaar dus de soundtrack mag ik niet aan me voorbij laten gaan denk ik. Ben benieuwd!

avatar van Feedback
Een bijzonder mooie soundtrack voor wat wel eens de beste film van het jaar kan zijn

wat vet! zometeen eens even luisteren.

avatar van djarend
en op 3 maart volgend jaar een echt nieuwe Nick Cave & the Bad Seeds cd, joepie....

tuktak
prachtige soundtrack! wat een mooie muziek, nu snel de film zien te bemachtigen, ik kan niet wachten...

avatar van thomzi50
Klonk in de film erg fraai, deze muziek. Maar eens achteraan.

avatar van RPJvdH
Recensies voor de film waren niet al te best (degenen die ik gelezen heb dan) maar als ik de muziek zo hoor valt er aardig te genieten van die film...

avatar van thomzi50
Welke recensies heb jij dan gelezen? Ik hoor eigenlijk louter positieve berichten.

avatar van thomzi50
Ja oké maar dat is Veronica Magazine, dat wordt toch niet serieus genomen.

avatar van thomzi50
Was zelf ook erg te spreken over de film overigens.

Even over deze score: ook zeer de moeite waard, sluit goed aan bij de beelden en is een fraai, imponerend geheel. 4*

avatar van RPJvdH
Zal de film binnenkort zelf wel bekijken... Recensies houden me over het algemeen niet tegen

avatar van thomzi50
Dat zou ook wel heel gek zijn in dit geval.

Exactamundo!

avatar van misja82
Ik heb onlangs zwaar genoten van de film, een van de betere films die ik de afgelopen tijd gezien heb. Dit kwam door drie belangrijke elementen: de shots waren prachtig, het acteerwerk van Brad Pitt en Casey Affleck uitmuintend en de geweldige muziek maakte de trieste, vreemde sfeer in de film compleet.
Een aanrader voor iedereen, Ellis en Cave hebben dit geweldig gedaan. Zou alleen niet weten of ik deze score zonder film ook boeiend genoeg vindt.
wie wel?

misja82 schreef:
Zou alleen niet weten of ik deze score zonder film ook boeiend genoeg vind. Wie wel?

Iedereen die het album 3.0 sterren of hoger heeft gegeven, zou ik zeggen. Oftewel: alle stemmers

avatar van brooklyn
Inderdaad. De muziek los brengt je weer helemaal in de sfeer van de film.

avatar van cinefiel
Ik heb de film woensdag in het cultureel centrum gezien en toen ik thuiskwam direct de soundtrack gezocht. Ik beluister hem nu dus al zo'n twee dagen, er komt gewoon geen andere plaat tussenin, ik blijf hier maar naar luisteren, de muziek sleept me gewoon terug de film in!
Hier zitten enkele pareltjes tussen zoals 'Song For Jesse, 'What Must Be Done' en 'Song For Bob'. En als ik bij 'The Money Train' terugdenk aan de bloedstollend mooie scène die erbij hoorde, kan het helemaal niet meer kapot.
Ik ken niet veel van Nick Cave, maar aangezien m'n pa kaarten heeft gekocht voor zij concert op 1 mei, ben ik maar vanalles aan het beluisteren, en ik weet dat ze dit niet gaan spelen op een concert, maar toch is het een geweldige ontdekking!
4,5 sterren

vond de muziek erg mooi, perfecte achtergrond muziek wanneer een wijntje me in hogere sferen gaat brengen ...

avatar van lykathea
Er zijn trouwens ook nog eens 5 extra nummers uit die hier niet genoemd worden.

Hoogstwaarschijnlijk mag ik de link naar de nummers hier niet plaatsen, dus doe ik dat ook braaf maar niet.

Stuur maar een pb'tje ofzo als je ze wilt, dan krijg je de link.

misja82 schreef:
Zou alleen niet weten of ik deze score zonder film ook boeiend genoeg vindt.
wie wel?

Ik. Sterker nog; ik luister hem heel vaak. Een van de beste scores van de laatste jaren.

avatar van Raoul
Martin schreef:

En ik ook, dit is naast de reguliere muziek die ik luister één van mijn lievelingsplaten. En elke anderhalve maand komt ie weer boven drijven. Ik kan er niet vanaf 'blijven', prachtig dit.

De soundtrack van 'The Proposition' vond ik trouwens lang zo goed niet en die heb ik door de aanwezigheid van dit album ook bijna niet gedraaid. Die film is trouwens geschreven door Nick Cave, even een weetje voor de liefhebbers.

avatar van BoyOnHeavenHill
Raoul schreef:
'The Proposition' [...] is trouwens geschreven door Nick Cave, even een weetje voor de liefhebbers.

Evenals trouwens een eerdere film van de regisseur daarvan : Ghosts... of the civil dead, waarin Cave eveneens een rolletje heeft.

Terug naar dit album : een prachtige score van een even prachtige film. De sfeer van de nummers doet me soms denken aan Wovenhand.

avatar van aminam19
Komt dit jaar eindelijk uit op vinyl!

avatar van Echo01
Zit er ook een song op met Cave als vocalist? Of is dit alleen instrumentaal?

avatar van Sater
Alleen instrumentaal. Voor zang/gemompel moet je bij The Proposition zijn.

Mijn ontdekking van het jaar tot nu toe. Ikben een groot nick cave fan, maar had nog niet veel soundtrack werk van hem gehoord. Met deze was ik alvast niet teleurgesteld. Prachtig!