Shriekback - The Infinite (1987)

Alternatieve titel: The Best Of, Volume One

Avant-Garde / Rock
Label: Kaz

1. Lined Up (4:05)
  2. Clear Trails (3:44)
  3. Accretions (4:30)
  4. Sway (3:54)
  5. Madness into Method (5:44)
  6. My Spine (Is the Bass Line) (4:01)
  7. Mothloop (4:42)
  8. Sexthinkone (3:40)
  9. Evaporation (3:21)
  10. A Kind of Fascination (4:35)
  11. Working on the Ground (3:26)
Mooie verzamelaar, alleen al vanwege de geweldige baspartijen.
Lined Up blijft een klassieker.

avatar van Jan Wessels
Onlangs dezelfde cd gekocht met een iets afwijkende hoes: zelfde foto maar andere layout van de belettering. Wel tweedehands via Amazon want nieuw niet meer te krijgen. Deze verzamelaar bevat een groot deel van de eerste EP Tench en elpee Care. Met daarbij nog een losse single Working On The Ground en de B-side van een single (waarvan ik de naam kwijt ben): My Spine (Is the Bassline).
Het laatst genoemde nummer is de primaire reden om juist deze verzamelaar aan te schaffen. My Spine is een geweldig swingend funky nummer met stevige baspartijen wat ik nog ken van doorwaakte nachten in Groningen rond begin jaren '80 ('82-'83).
Shriekback's EP Tench had ik vroeger op cassette maar ben deze al lang kwijt. De band was eigenlijk al uit mijn herinnering verdwenen tot ik de naam weer tegenkwam op Allmusic.com.
Nu ik de cd in huis heb valt het me weer op dat de prijsnummers (Lined Up, Accretions en natuurlijk My Spine) mooi in elkaar zijn gezet. Dreigend, donker maar uitermate funky. Ook de geluidskwaliteit is helemaal goed.
Erg fijn om dit album in de collectie te hebben! Goh, dat ik al die tijd (bijna 30 jaar... ) zonder Shriekback kon.

In de kattenbak gezien GEWELDIG!!! vaak gedraaid in de KAR

avatar van Rainmachine
Deze kwam ik tegen in de grabbelbak en kon ik niet laten liggen. Zeer fraaie Shriekback verzamelaar met een van mijn favoriete nummers aller tijden, My Spine (Is The Bassline) en natuurlijk wave disco stamper Lined Up. Alleen om deze twee nummers de aanschaf al waard. Vele goede herinneringen aan new wave discotheken ODE in Leeuwarden en SOUND in Groningen begin jaren 80. Wat een tijden waren dat, dressed in black met de haren in de kuif en stuivers zoeken op de dansvloer.

De tracklist is bij mij alleen anders als hier op de website. Op mijn LP is My Spine het eerste nummer van kant 1 en Lined Up het eerste nummer van kant 2.