Steve Jablonsky - Transformers (2007)

Score
Label: Warner Bros.

1. Autobots (2:33)
  2. Decepticons (3:52)
  3. The All Spark (3:35)
  4. Deciphering the Signal (3:09)
  5. Frenzy (1:57)
  6. Optimus (3:16)
  7. Bumblebee (3:57)
  8. Soccent Attack (2:07)
  9. Sam at the Lake (1:58)
  10. Scorponok (4:56)
  11. Cybertron (2:46)
  12. Arrival to Earth (5:27)
  13. Witwicky (1:57)
  14. Downtown Battle (1:33)
  15. Sector 7 (2:05)
  16. Bumblebee Captured (2:17)
  17. You're a Soldier Now (3:28)
  18. Sam on the Roof (2:03)
  19. Optimus Vs. Megatron (4:00)
  20. No Sacrifice, No Victory (2:58)
een hele goede soundtrack die ook goed bij de film past. zijn een paar goede nummers bij.

4.5*

Mengelmoes van allerlei invloeden van scores van grote actie-blockbusters. Zimmer , revell , Badel ... ik hoorde ze allemaal wel ergens. Maar dit is toch vooral vakkundig werk. Jablonsky weet goed hoe zijn thema's en opbouw moet vormgeven en heeft duidelijk nog een grote toekomst in blockbusters. Er wordt wat onterecht neergekeken door veel score-liefhebbers op dit werk. ****

Ik ga voor de 5 sterren omdat ik daadwerkelijk alles van deze score mooi vind. Het was voor mij de beste score van 2007, en er was 1 extra album die samen met deze CD 5 sterren verdiende. Maar dat ter zake. Jablonksy heeft mij erg verrast moet ik eerlijk zeggen. Voorheen had hij wat scores met hier en daar een leuke theme. Maar nu weet hij een geweldig groots episch gevoel te geven. Hij heeft zelfs een robot koor gecreeerd en ik hoorde dit voor het eerst in deze film. Dus voor mij was het erg origineel en zeker een plekje in mijn kast waard.

avatar van stuntman_jasper
Ik vind hier anders weinig origineels aan. Nog nooit heb ik zo´n schaamteloze Zimmer-kloon gezien. Het nummer Scorponok (staat hier trouwens verkeerd als Skorpinok) lijkt wel een regelrechte kopie van The Kraken van Pirates 2 van Zimmer.

Maar ondanks dit is de muziek, kloon of niet, toch nog best aardig om naar te luisteren. Maar een van de beste scores van 2007, nah...

Ja er zijn inderdaad wat mensen die het op Hans Zimmer vinden lijken. Sommige stukjes wel ja, maar ik vind dat er ook erg veel origineels in zit (zoals o.a. het robot koor). En om dit een schaamteloze Zimmer-kloon te noemen vind ik erg overdreven, maargoed dat is jouw keuze, ik ben dat in ieder geval niet met je eens.

avatar van stuntman_jasper
Overdreven? Valt toch wel mee?

Dat hele main theme is het two-note motif dat je ook de hele tijd hoort in Batman Begins en The Dark Knight, Scorponok is bijna een kopie van The Kraken uit POTC2, en zo gaat het wel door.

Het robotkoor is op zich wel een originele keuze, en de thema's klinken ook allemaal wel leuk, maar ik heb het allemaal al eerder gehoord.

Nouja goed, ik heb niet alles van Hans Zimmer gehoord. Vooral wat oude klassiekers en vanaf 2002 bijna alle soundtracks. Misschien heb je inderdaad meer gehoor dan ik, en herken je het daarom.

avatar van stuntman_jasper
Tsja, ik ben nou eenmaal een Zimmerfan. Maar ook al vind ik dit vaak een Zimmer-kloon, ik luister 'm toch stiekem best vaak.

Is 2,5* dan niet te laag?

avatar van stuntman_jasper
Tsja, daar zat ik ook over te denken. Voor nu zet ik 'm op 3*. Hoger en lager kan later altijd nog

avatar van Jazzthieve
stuntman_jasper, ik durf erom wedden dat als de naam "Zimmer" onder deze score had gestaan dat je deze een pak hoger zou waarderen. In kan mij niet van de indruk ontdoen dat jij hier de artist zit te beoordelen en niet de score...erg oppervlakkig.

avatar van ThingMan
Geweldige score. Heb er een hoop geluisterd, maar vind dit de beste tot nu toe. Helemaal mijn smaak.

neo (crew)
Vind het voornamelijk standaard generieke actie muziek.

Jazzthieve schreef:

Als hier de naam van Hans Zimmer onder had gestaan, had ik het niet een ander cijfer gegeven. Ik beoordeel altijd op de muziek, niet van wie het is. De reden dat ik zoveel Hans Zimmer muziek hoog rate, betekend dat ik het goede muziek vind.

Deze score is veel minder dan de meeste moderne Hans Zimmer scores. Dit is een typische mediocre Media Ventures/Remote Control score, die tijdens de jaren 90 nog nieuw en verfrissend waren, maar inmiddels een beetje achterhaald zijn.

Wil niet zeggen dat ik Steve Jablonsky slecht vind hoor. Ik vind zijn muziek voor de nieuwe Transformers film veel beter. Het komt daar allemaal net wat origineler over.

Young Ertegun
stuntman_jasper schreef:

Onbegrijpelijk dat je de soundtrack niks aan vind.

Het is één van de beste soundtracks die ik gehoord heb.

Het is episch, bombastisch en gevoelig.

Ik raad je aan om Arrival to Earth, The Allspark, Scorponok en Bumble Bee Captured nog eens te beluisteren.

avatar van stuntman_jasper
Net gedaan . Ik moet toegeven, het zijn leuke nummers, maar toch, het is een beetje oppervlakkig naar mijn mening.

Mooie soundtrack! Vooral de nummers Autobots, Arrival to Earth en No Sacrificie, No Victory vond ik verre weg de beste nummers. De typische soundtrack van 'Transformers' komt hier steeds in terug. Erg mooi gedaan. Alle andere nummers waren ook meer dan gemiddeld goed.

En wat betreft klonen van Hans Zimmer enzo... Steve Jablonsky was een leerling van Hans Zimmer en zal daardoor beslist wat invloeden hebben overgenomen / aangeleerd. Evenals Klaus Badelt ook een leerling was van Hans Zimmer. Niet zo gek dat je zowel van H. Zimmer als van K. Badelt bepaalde overeenkomsten hoort. Dit feit maakt de soundtrack daardoor echter niks slechter of beter. Het is een keurig werk!

* 4,5 sterren

busta_x
Lekker episch en groot, doet me denken aan de gears of war 2 soundtrack, Heroic Assault, Hope Runs Deep en nog veel meer lijken veel op de nummers van transformers.
Maar nu zie ik ook pas dat het van dezelfde componist is, hij heeft volgens mij veel geluisterd naar Hans Zimmer en John Powell.

avatar van ThingMan
Hij komt uit de school van Hans Zimmer, dus dat kan kloppen.

De transformers films waren best aardig, tenminste, als je de muziek er niet bij zet. Met de muziek erbij krijgt de film een ziel en ik vind dan ook dat dit een zeer goede score is!
Favoriet: Bumblebee. Prachtig opgebouwd.

avatar van tbouwh
Dit is wel een score waar ik vrolijk van word. Ik heb de eerste drie films gezien, en die werden toch stukken beter met deze lekker bombastische soundtrack eronder.
Of het nu een Zimmer-kloon is of een originele score, ik kan van deze score genieten.
Vind niet alle nummers even sterk: in sommige songs wordt het bombasme te eentonig, andere tracks zijn weer te snel voorbij.
Optimus, Arrival to Earth, Autobots, Decepticons, Bumblebee en the All Spark zijn echter goede nummers, en dan heb ik ze nog niet lang niet allemaal gehad. Dat is meteen ook een mankement: het is wat lastig echt onderscheid te maken, waardoor dit een goede score is, maar geen topscore.
Het ´koor´, met soms LOTR-achtige geluiden vind ik briljant gedaan.
Eerste luisterbeurt, 4* en weer flink wat nieuwe nummertjes voor mijn score-collectie.