menu

Tim Hecker - Haunt Me, Haunt Me Do It Again (2001)

mijn stem
4,07 (100)
100 stemmen

Canada
Electronic
Label: Substractif

  1. Music for Tundra (5:13)
  2. Music for Tundra (Part 2) (1:57)
  3. Music for Tundra (Part 3) (0:39)
  4. Arctic Loner's Rock (5:35)
  5. Arctic Loner's Rock (Part 2) (0:56)
  6. The Work of Art in the Age of Cultural Overproduction (7:35)
  7. October (3:35)
  8. October (Part 2) (1:09)
  9. Ghost Writing (4:29)
  10. Ghost Writing (Part 2) (1:20)
  11. City in Flames Pt1 (2:58)
  12. City in Flames Pt2 (2:47)
  13. City in Flames Pt3 (0:55)
  14. Border Lines (4:56)
  15. Border Lines (Part 2) (0:22)
  16. Boreal Kiss (3:28)
  17. Boreal Kiss (Part 2) (0:33)
  18. Boreal Kiss (Part 3) (1:59)
  19. Night Flight to Your Heart (2:28)
  20. Night Flight to Your Heart (Part 2) (1:03)
totale tijdsduur: 53:57
zoeken in:
avatar van Onderhond
3,5
2 keertjes doorgeluisterd nu.

Bevalt me op zich beter dan dat eerdere ambient gedoe dat ik via Sietse aangesmeerd kreeg. Een pak stabieler in kwaliteit. Kan nergens tippen aan dan ene Fennesz nummertje op Endless Summer, maar is als album wel goed, en gaat nergens irriteren.

Mooie melodieën, maar uiteindelijk ben ik toch niet echt tuk op dat "processed sounds" gedoe. Klinkt allemaal erg nerveus, ietwat onafgewerkt, niet rauw genoeg om door te gaan als rauw ... en voor een genre dat al een kleine 25 jaar verderdobbert niet echt de push die het nodig heeft vind ik. Twijfel dan ook tussen 3.5* of 4*. Hou het nog even veilig, kans is reeël dat na nog een aantal keer luisteren er wel 4* uit de bus vallen.

Moet ook zeggen dat ik dit niet wereldschokkend vind. Zo vreemd is deze muziek toch niet voor iemand als jou ElMeroMero ? Toch één van de weinige MuMers die oprecht kan zeggen een brede muziekintresse te hebben

avatar van Zachary Glass
Onderhond schreef:
Moet ook zeggen dat ik dit niet wereldschokkend vind.


aaargh ... heb ik dit toch wel besteld, zeker

O. heeft iets weg van een ober die je komt vertellen: "O, dat gerecht - niet speciaal hoor"

Gelukkig ben ik niet echt een fijnproever. Hier met die keuken van moeder

avatar van Onderhond
3,5
Als je Endless Summer van Fennesz kent (en dat ken je ) zullen er geen nieuwe deuren voor je opengaan vermoed ik. Maar je zal het best kunnen smaken.

Sorry voor het bederf!

avatar van Zachary Glass
Onderhond schreef:

Sorry voor het bederf!


Nah, ik hou wel van spelbedervers

ElMeroMero
Onderhond schreef:
Zo vreemd is deze muziek toch niet voor iemand als jou ElMeroMero ?


Ken je die grap over het verschil tussen de generalist en de specialist ?

De specialist weet veel over niets en de generalist weet niets over veel.

Nu wil ik niet beweren dat elektronische muziek "niets" is - integendeel zelfs- maar met jouw uitgebreide kennis op dit gebied lijkt me een potje naar Tim Hecker luisteren zowaar een soort van "day at the office".

Als zogenaamde "muziekgeneralist" is elk stapje dat ik in de wondere wereld van de electronische muziek neem nog steeds een beetje onwennig. Kwestie van sterke en zwakke kanten/genres in mijn pakketje : ik vind het soms moeilijk om te relateren wat jij soms zo goed vindt aan een electronisch album, simpelweg omdat ik de "lingo" en de essentiële referentiekaders vaak ontbeer.

Het is niet voor niets dat ik relatief weinig berichtjes plaats bij plaatjes die zich op jouw kant van de speelplaats bevinden.

Dat gezegd hebbende zou ik als "muziekgeneralist" niet mezelf zijn als ik niet zou proberen zo af en toe iets van jouw bordje te snoepen. En ik moet zeggen dat dat slinkse gesnoep van mij vaker leidt naar een zware maagpijn dan naar een muzikaal Moment van Jewelste.

Misschien is "Haunt Me" daarom voor mij "vreemd" omdat mijn hersencellen deze keer er wel eens in zijn geslaagd de electronische klanken in mijn hoofd op zo'n manier op een rijtje te krijgen dat ik mezelf wel in de muziek kan verliezen, net zoals ik dat kan doen bij een band als GY!BE of een artiest als Tom Waits.

Of het dan "goede" of "slechte" muziek is in de ogen van de anderen maakt me op dat moment weinig meer uit.

Maar zoals ik het op het forum had geformuleerd, had ik het "vreemd vinden" wellicht een beetje aangedikt om een beetje reklame te voeren voor mijn chouchou

En zo te lezen, heeft mijn zinsnede blijkbaar wel enkele vruchten afgeworpen.

Mooi, niet echt mooi genoeg, zeker niet met dit weertje


Tja, ik vind dit zelf eerder een nachtplaat dan een dagplaat. Een ideetje om dit plaatje 's een keertje te beluisteren in het holst van de nacht ?

avatar van Onderhond
3,5
Ken je die grap over het verschil tussen de generalist en de specialist ?

Njah, heb dat hier eens met hand en tand proberen uitleggen aan een hoop verknochte, zelfverklaarde "breedkijkers", maar dat wou er toen niet zo goed in geloof ik

Maar als ik even in je 4* lijst rondneus, zie ik daar toch een Snares staan, een Gridlock ook (Trace 4*), µ-Ziq, Alphawezen. Van een ander kaliber als "ik luister ook electronic, zie mij Underworld op 4.5* zetten". Vandaar dat ik er vanuit ging dat je wel wat gewoon was .

Tja, ik vind dit zelf eerder een nachtplaat als een dagplaat. Een ideetje om dit plaatje 's een keertje beluisteren in het holst van de nacht ?

Neu, zit hier met een backlog aan Wilt platen. Zelf de zon kruipt spontaan weg voor zo'n albums . Mij klinkt het uiteindelijk iets te nerveus voor wat an sich een rustig album is. Kan het gewoon niet goed plaatsen

ElMeroMero
Onderhond schreef:

Maar als ik even in je 4* lijst rondneus, zie ik daar toch een Snares staan, een Gridlock ook (Trace 4*), µ-Ziq, Alphawezen. Van een ander kaliber als "ik luister ook electronic, zie mij Underworld op 4.5* zetten". Vandaar dat ik er vanuit ging dat je wel wat gewoon was


Heh, ik zei "onwennig" maar niet "onbeholpen struikelend" of zo.

Natuurlijk heb ik ook enkele favorietjes (je hebt ze er al netjes uitgevist met uitzondering van een verdwaalde Autechre of AT-plaat die op 4,5* staat ) in het genre bij elkaar gesprokkeld, maar zo'n ultiem "ja dat is het helemaal !"-moment had ik nog niet eerder gehad bij een electronische plaat.

Misschien is dit een definitieve doorbraak ? Wie zal het zeggen...

Sietse
Goed ik kan hier denk ik momenteel mijn mond niet houden.

Simpel weg vind ik deze plaat geniaal, inderdaad kan het voor mij niet tippen aan een Endless Summer van Fennesz, maar dat hoeft ook niet. Tim Hecker heeft zijn eigen kracht.

Onderhond, dat jij hier wat nerveus van zou worden had ik al verwacht, dit omdat je dat bij eerder platen in deze tak van de ambient ook al iets te nerveus vond.
Maar, zoals ik bij heel veel mensen heb gehoord die dit album eerst hadden gehoord en het toen niet zo heel sterk vonden maar later Radio Amor van Tim Hecker gingen luisteren ging er opeens een wereld open en opeens veranderde de mening geheel over deze plaat. Radio Amor is de makkelijkere plaat van Hecker, waar dit de "moeilijke" is. Een die vol zit met subtiliteit, iets waar menig electronica muziekant (incl mijzelf) nog heel veel kan leren.


Ik denk dat de volgende quote van pitchfork media heel veel zegt:
The photographs adorning the artwork of Haunt Me are of building roofs and telephone poles, but the pictures are framed in such a way that 95% of the image is sky. The sleeve design, oddly reminiscent of Modest Mouse's The Lonesome Crowded West (or, cover-wise, the Dismemberment Plan's Change), conveys an aspect of the music. Unlike the microscopic soundworld of someone like Jan Jelinek, Hecker's music seems designed for vast spaces, and the sound minutiae seems less important than the vibe of the whole. Keeping with the theme, Hecker's music, while celebrating open space, feels very isolated. Some tracks contain a melancholy edge that suggests loneliness; others hint at the healing power of solitary meditation. Either way, this is not an album for sharing-- you have to go it alone.

meer: Pitchfork Media

avatar van Zachary Glass
Sietse schreef:

The photographs adorning the artwork of Haunt Me are of building roofs and telephone poles, but the pictures are framed in such a way that 95% of the image is sky.


Drukt deze foto van Ansel Adams het werk van Tim Hecker een beetje uit?

avatar van Onderhond
3,5
Radio Amor is de makkelijkere plaat van Hecker, waar dit de "moeilijke" is.

Moeilijk ?

avatar van Zachary Glass
Onderhond schreef:

(quote)

Moeilijk ?


Ik snap absoluut niet wat er moeilijk kan zijn aan muziek. Je gaat op een stoel zitten, je vleit je neer in je bed (je schakelt het licht uit ... helpt veel bij het beluisteren. De storing valt weg ) ... en weg ben je

Wat is daar nu moeilijk aan? Het verschil tussen het precambrium en het onder-paleozoïcum vastleggen ... dat lijkt me moeilijk

Sietse
Zachary Glass schreef:

Het verschil tussen het precambrium en het onder-paleozoïcum vastleggen ... dat lijkt me moeilijk


Nee dat is makkelijk...cambrische explosie, eerste voorkomen van organismen met harde onderdelen (lees: skelet) Daarnaast waren er vanaf dat moment de eerste burrowers (gravers, dus) die zorgen dat de bodem wordt omgespit. Dit is iets wat je relatief makkelijk terug kan vinden


Maar goed, natuurlijk is die plaat niet moeilijk (vandaar ook de "") maar het is een plaat die je vaker moet horen om de subtiele dingetjes te horen en hem volledig te warderen (met name als je niet in dit soort muziek thuis bent) Iets wat bij Radio Amor minder is. Als ware is hij minder toegankelijk.
Het is niet zoals een willekeurig album van Merzbow dat je zoiets hebt van "heavy, hoofdpijn, ik begrijp het niet, wat wil die man van mij"

Sietse
Zachary Glass schreef:
(quote)


Drukt deze foto van Ansel Adams het werk van Tim Hecker een beetje uit?


Inderdaad straalt deze foto het inderdaad wel uit...

avatar van Zachary Glass
Sietse schreef:

Het is niet zoals een willekeurig album van Merzbow dat je zoiets hebt van "heavy, hoofdpijn, ik begrijp het niet, wat wil die man van mij"


Ach ja, die vraag

Er wordt bedoeld ... wat er bedoeld wordt Kijk eens aan ... ellipsvorming

Ik weet nog hoe ik als twintigjarige voor de eerste keer in contact kwam met Fennesz (bleef ook lange tijd mijn enige wapenfeit in die hoek ), en ik me afvroeg: "Ik begrijp dit totaal niet - en toch ..."

Misschien is het net zo verdraaid leuk dat ik het allemaal niet vat, ja ... dat moet het zijn: het plezier zit 'em in het proberen vatten

avatar van Onderhond
3,5
maar het is een plaat die je vaker moet horen om de subtiele dingetjes te horen en hem volledig te warderen (met name als je niet in dit soort muziek thuis bent)

Bof, dat zegt iedereen van z'n favoriete albums. Ik zweer je, als je dat Xanopticon album (Liminal Space) nog minstens 1000 keer hoort, dan pas beginnen de subtiele dingen op te vallen. Echt!

Povere reactie op Merzbow heb jij trouwens

Sietse
uhm ik vind merzbow fantastisch...(was maar een voorbeeld, ik ken nl. mensen die er zo op reageren)
en het is helemaal niet mijn favoriete plaat. Verre van...das heel wat anders...

Marillion - Brave

Tevens vind ik Fennesz - Endless Summer zelf een stuk toffer en die is toch minder subtiel.

En xanopticon is niet subtiel, maar meer IN YOUR FACE

ps. ik wil die d.compose wel horen, klonk veel belovend. Kun je mij toevoegen ofzo...

avatar van Gyzzz
4,5
Ambient als dit vind ik op het eerste gezicht niet zo interessant. Niet gek ook, want als je snel door een nummer heengaat heb je niet het idee dat er echt iets gebeurt.
Toch blijf ik bij enkele ambient cd's toch altijd met veel plezier de volle tijdsduur luisteren. Dit is er eentje van.

Ik kan bij ambient-albums meestal niet echt titels noemen die er meteen uitspringen.
Om te beginnen is dat zo omdat ik de nummers nauwelijks van elkaar kan onderscheiden, ze hebben (voor zover ik hoor) niet echt hun eigen kenmerken waaraan je ze snel kunt herkennen. Daarnaast vormt dit album één mooi groot geheel, zonder dat er echt veel bijzonders uitspringt.

Verder is het voor mij vrijwel onmogelijk te beschrijven wát ik er goed aan vind, want er gebeurt erg weinig, het is gewoon het geheel dat ik graag aanhoor. Het liefst wel op de achtergrond.

Een kleine 4*, en dat lijkt me helaas ook het absolute maximum wat ik aan dit type CD's zal kunnen geven.

avatar van Gyzzz
4,5
Ik heb dit album de laatste tijd zo veel geluisterd, en elke keer met groot plezier, dat ik toch maar terugkom op wat ik eerder zei, en verhoog naar 4,5*. Het is gewoon een kwestie van luisteren in de juiste omstandigheden, en dan kan het zich kwalitatief zeker meten met mijn andere 4,5-ster-albums.

avatar van Dr-Gonzo
5,0
Ja, dit blijft voor mij toch de beste Hecker-plaat. Staat inmiddels op 5*. Eigenlijk geeft de eerste tracktitel goed weer wat voor gevoel ik overhoud bij deze muziek: Music for Tundra = koude in rust.
Ik houd niet van de winter, maar deze muziek doet mij er toch naar verlangen.
Overigens las ik hieronder dat sommigen dit album minder goed vinden dat Fennesz - Endless Summer. Die vergelijking had ik al eerder ergens gelezen en het viel me ineens op dat beide platen in hetzelfde jaar zijn verschenen. Kennen beide heren elkaar? Of kwamen ze geheel los van elkaar tot dit soort "processed sounds" muziek?
(zou kunnen dat dat begrip al veel langer bestaat hoor, ik ken het echter alleen van deze twee artiesten/platen)

Sietse
Fennesz was al veel eerder met processing bezig dan Endless Summer en ook Hecker heeft al iets gedaan met processing voor dit album.
Echter was Fennesz wel enkele jaren eerder dan Hecker.

Maar als je het dan toch verder terug wil brengen moeten we denk ik beginnen bij Oval (als we ff de modern klassiek en avant-garde buiten beschouwing laten)

avatar van we tigers
4,5
Redelijk wat gedraaid de laatste tijd. hoe vaker ik 'm hoor, hoe beter hij bevalt. Ik tik 'm een halfje omhoog naar 4,5*.

avatar van KampF
5,0
Dit is een muzikaal reisje dat nooit verveelt. Ik draai 'm niet vaak, maar als ik 'm weer draai....

Hecker noem ik altijd als tweede, na Fennesz, als het gaat om keizerlijke ambient artiesten. Fennesz' heb ik al twee 5,0*'en gegeven, Hecker krijgt hier zijn eerste.

avatar van hawkins
4,5
Lees net dat in de herfst een reissue komt op Alien8 op twee plakken vinyl.

avatar van hawkins
4,5
27 juli al als ik de berichten mag geloven.

Sietse
ohh tof. Ik heb de cd al wel, maar vinyl voor deze....wie weet

avatar van hawkins
4,5
En nu lees ik dat het vinyl een kleurtje krijgt, welke is mij niet bekend. En gatefold, dat is ook altijd fijn.

avatar van hawkins
4,5
Now, for the first time on vinyl, Haunt Me is available for pre-order on double clear vinyl LP packaged in a full colour gatefold sleeve! This edition is limited to 750 copies.
...
Ships on or before 24 Sep


bron

avatar van we tigers
4,5
die wil ik wel hebben...
En 20 dollar is te doen. Maar als je er vervolgens achter komt dat er dan ook nog eens 30 dollar shipping bij komt, is het ineens niet leuk meer...
Misschien via Boomkat.

avatar van vork666
4,0
Leuke ambient, soms net wat te nerveus (zoals Onderhond enkele jaartjes terug al aangaf), maar al met al een stuk beter dan die Fennesz-rotzooi van Endless Summer. Hier en daar wat ontzettend mooie stukken, slecht wordt het nergens. Na eerste beluistering een 4-tje.

avatar van Jazper
5,0
Wat een belachelijk mooi album is dit eigenlijk. Luister de hele week al bijna niks anders.
Speciale vermelding voor Music for Tundra (part 2). Ongeveer halverwege, als een grondtoon eentje omlaag gaat en de beklemming even plaatsmaakt voor ontspanning, prachtig.
Misschien moet ie eigenlijk maar gewoon naar 5.

avatar van jurado
5,0
In de hangmat, genietend van schaduw en frisse bries. Haunt me... op de oren. Steeds dut ik een beetje in maar nog niet zover dat ik de muziek niet meer hoor. Hier houd ik van. Weergaloos album.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:13 uur

geplaatst: vandaag om 22:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.