Silencer - Death - Pierce Me (2001)

Zweden
Label: Lupus Lounge

1. Pierce Me (10:33)
  2. Sterile Nails and Thunderbowels (6:19)
  3. Taklamakan (8:35)
  4. The Slow Kill in the Cold (11:37)
  5. I Shall Lead, You Shall Follow (8:50)
  6. Sons of Sion (3:03)
lambf
Dit is dan weer depressieve Black Metal. Weinig is over ze bekend. Wat wel bekend is is dat Nattramn, de vocalist is opgenomen in een psychiatrisch inrichting. Naja, lekker dan, dan kan je ook geen optredens doen. Al is het bedenkelijk of ze dat al van plan zijn geweest.

Pierce Me is misschien wel de beste track. De track begint met een mooi, accoustisch intro. Op 1:48 word de geniaale zang (mm, het word omschreven als "extreme falsetto-scream", maar daar heb ik niet echt verstand van, het klinkt vooral als iemand die in een psychose zit) ingezet en word het Black Metal. Redelijk snel, maar wel met gevoel voor melodie. 6:11 gaat het weer even accoustisch, dat is vooral gedaan zodat het stuk daarna lekker te laten knallen. Daarna gaat hij trager, en trager en sluit hij af.

Sterile Nails and Thunderbowels begint met een desolaat intro. Het rare is dat het, als de gitaren worden ingezet, de track opeens een stuk zachte en naar de achtergrond klinkt. Productiefoutje?. Dan word de zang weer ingezet. Wat opvalt is dat er 2 zangers aan het zingen zijn. De track is veel meer mid-tempo. Daarna krijg je weer de donkere gitaren van de intro. Dan zingt hij opeens heel anders, veel lager, alsof hij probeert een gruntje te doen. Het vette is dat, verder in de track, de zanger zo zingt dat hij bijna in snikken uitbarst. Kippenvel!. Ook top dat de track dan heel minimalischtisch klinkt zodat het de zang des te beter eruitspringt. Dan gaan de gitaren weer op een redelijk snel tempo naar de volgende track. Maar er volgen nog wel enige melodie en tempowisselingen. Het nummer staat ook op Youtube Maar hij is redelijk grof, dus niet voor iedereen bedoeld.

Taklamakan begint met een drumintro. Daarna een mooie melodie. De track gaat in redelijk tempo door en er komen ook weer de hoge vocalen bij. Zo gaat de track een beetje in zijn geheel, maar denk niet dat het daardoor saai is, integendeel. De melodieen en vooral de zang houden de aandcht er goed bij. Op het eide komt er nog een veel langzamer gedeelte bij waarbij het lijkt alsof Nattramn, stikt, en daarna gaat hij nog vaag verder kreunen, wat lager dan normaal.

The Slow Kill in the Cold begint met een lage orgel. danbegint de zanger en de drums, maar het gaat op redelijk traag tempo door, en de orgel hoor je ook nog. Ook komen er melodie bij en dan opeens gaat het snel, maar door de productie valt je dat eerst niet heel erg op. IIEEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHH, AAAAAOEOOOOOOOOOOOOEEEEEEHHHHH, AAAAAAOEEEEOOOOOHHHHH (ik heb hier de teksten niet). Echt vet, die vocalen. Op 5:45 gaat het weer trager en probeert iemand iets te zeggen via een sample. Oeh, mooie melodie. Dan gaat de muziek naar mid-tempo. op het eind hoor je ook nog een gruntje, en sluit het af met de orgel.

I Shall Lead, You Shall Follow begint met een coole gitaarpartij. Dan gaat de muziek weer lekker snel, en oeh, er komt weer een erg mooie melodie voorbij. Deze track is qua melodieën en gitaargeluiden de mooiste. En op Pearce Me na de beste track. Op ongeveer 04: 18 word de track accoustisch en lijkt het alsof Nattramn in snikken gaat uitbarsten en zingt hij erg gevoelig. 05:35 ze spelen weer op een snel tempo. om 06:40 komt er weer een mooi melodie om de hoek kijken.

De cd sluit af met Sons of Sion. Het enige wat je hoort is een piano die alleen maar zware stukken speelt. Eigenlijk heel gevoelig.

avatar van Blood Duster
Kort maar zeer krachtig.........: Het beste blackmetal album ooit gemaakt!

*5.0*

avatar van Roseta
Ik zal eerlijk zeggen dat ik eigenlijk helemaal niks heb met black metal. Maar dit album gooit hoge ogen bij mij op. De eerste keer dat ik naar dit album luisterde gingen de haren in mijn nek recht overeind staan. Wat was dat voor een stem?

Maar nadat ik eraan 'gewend' was, begon ik het te respecteren. En na een tijdje begon ik het 'mooi' te vinden. Het zijn echt de vocalen die het voor mij doen op dit album. Vocalen zoals ik ze nog nooit had gehoord. Nattramn klinkt alsof zijn laatste dagen zijn geteld.

Maar hoewel het de vocalen zijn die het voor mij doen op het album, vind ik het ook een nadeel. Na een tijdje kan ik het gewoon niet meer aanhoren. Maar dan komen ze een uurtje later weer voorbij en kan ik het ook niet uitzetten. Een goed album, zolang ik er maar niet de hele tijd naar hoef te luisteren.

avatar van dirkje25
De vocalen moetje idd aan wennen, maar de muziek vindt ik zeker voor een black release erg melodieus en goed geschreven *4,5

avatar van mayhemblik
Moest er eerst om lachen, maar mijn hemel het lachen is me snel vergaan, wat een krankzinnigheid!!!!!!
Allemachies, kippevel op de scrotum, wist niet dat dat ook nog kon.

avatar van mayhemblik
dirkje25 schreef:
De vocalen moetje idd aan wennen

Dat vind ik nou juist zo tof, die stem went bij nóóit!!

avatar van AOVV
Zo, dit is behoorlijk intens en fucked-up, zeg. Geen wonder dat die vocalist is opgenomen in een psychatrische instelling, en deze band slechts één album heeft uitgebracht. Het lijkt wel alsof alle gal, vergif en wanhoop die deze band in zich had, in één beklemmende rit van dik drie kwartier is samengebald.

Geen plaatje dat je zomaar even oplegt, vind ik dan. Maar wel erg sterk!

avatar van Rain King
Wennen of niet, ik kan alleen maar keihard lachen om die vocals. Jammer, want de rest klinkt best goed

avatar van nojob
Blood Duster schreef:
Kort maar zeer krachtig.........: Het beste blackmetal album ooit gemaakt!

*5.0*
Niet het beste maar wel verdomde goed

Die vocals verneuken gans het album,de mooie melancholische composities ten spijt