Patrick Juvet - Got a Feeling - I Love America (1978)

Zwitserland
Dance
Label: Barclay

1. Got a Feeling (3:30)
  2. Another Lonely Man (4:00)
  3. Where Is My Woman (7:14)
  4. I Love America (14:02)
avatar van gaucho
Zwitserse crooner die aanvankelijk Franstalige pop maakte, maar in de tweede helft van de jaren zeventig discoplaten ging maken. Met internationaal succes. Got a feeling was bij ons een redelijk grote hit en I love America een kleintje. Maar dat laatste nummer bracht hem wel groot hitsucces in - waar anders - de overkant van de plas, waar ze die lofzang op hun land wel konden waarderen.

Dat gebeurde in 1978, het jaar waarin de Bee Gees overal de hitlijsten aanvoerden met hun disco-nummers. Het hielp natuurlijk dat Juvet de juiste, aan de Bee Gees herinnerende falsetstem had. Producer Jacques Morali - want dat is het genie achter deze nummers - vond in Juvet kennelijk de juiste man voor een kopie van dat Bee Gees-geluid.

Als album stelt dit verder niet veel voor. Another lonely man is een doorsnee ballad, Where is my woman een derderangs-kopie van hetzelfde geluid. Got a feeling (jammer dat die hier niet in de extended versie op staat, daar bood het vinyl plenty ruimte voor) is een aardige hit die leuk is om nog eens terug te horen.

Maar het prijsnummer is hier natuurlijk het een volledige plaatkant vullende I love America. De extended mix tilt dit liedje ver uit boven de single-versie, met veel afwisseling in muzikale klanken en ritmepatronen. Het blijft vrij 'campy' klinken, maar zit productioneel toch wel erg goed in elkaar.

Dit soort muziek is de reden dat disco een paar jaar mega-populair was. Er was eind jaren zeventig veel platte disco, maar dit getuigt toch wel van een inventieve kijk op het genre. Maar nogmaals, Patrick Juvet is hier slechts het instrument in de handen van producer en arranger Jacques Morali, ook bekend van o.a. The Ritchie Family en de Village People. Waaruit nog maar eens blijkt dat disco vooral een genre was waarin de producers de toon aangaven en soms wondertjes verrichtten.

avatar van LucM
Got a Feeling heb ik lange tijd niet gehoord maar is niet slecht, is het is inderdaad duidelijk geënt op Bee Gees en rond die tijd sprong zowat iedereen op de disco-kar.
Dance (disco) was in het begin al vooral het werk van producers / DJ's, dat is steeds het geval geweest en nu ook.

avatar van E-Clect-Eddy
Got a Feeling is een geweldig nummer

Even Discogs erbij gehaald want op deze lange versie van I Love America meende ik in de breaks met Latin Beats toch even ook Foxy lid Ish ledesma te horen, maar zijn naam staat niet tussen de credits. Overigens is deze versie wel wat erg aan de lange kant.

Wel verrast om Jean Michel Jarre's naam te zien bij de credits van Where Is My Woman

Patrick Juvet wordt overigens wel als co-producent genoemd. En 'politieagent' Victor Willis van de Village People heeft hier ook een flinke bijdrage aangeleverd.