Jazzanova - In Between (2002)

Duitsland
Electronic / Jazz
Label: JCR

1. L.O.V.E. and You & I (7:48)

met David Friedman

2. No Use (4:10)

met Clara Hill

3. The One-Tet (3:51)

met Capitol A

4. Fade Out (0:40)
  5. Hanazono (8:16)
  6. Mwela, Mwela (Here I Am) (7:16)

met Rob Gallagher en Valerie Etienne

7. Keep Falling (5:20)

met Ursula Rucker en Hawkeye Phanatic

8. Cyclic (0:48)
  9. Another New Day (5:19)
  10. Place in Between (1:22)
  11. Soon (4:35)

met Vikter Duplaix

12. Dance the Dance (8:23)

met Doug Hammond

13. Sub-Atlantic (0:38)
  14. Glow and Glare (5:51)
  15. E-Ovation (0:19)
  16. Takes You Back [Unexpected Dub] (5:36)

met Desney Bailey

17. Wasted Time (3:48)

met Vikter Duplaix

begrijp in de verste verte niet waarom iemand een lage score voor deze cd uberhaubt zou overwegen?? of ligt het nu weer aan mij??

ontzettend, geweldig, té fucking goed gek geproduceerd album (omdat ik zelf weet hoe FUCKING moeilijk zo iets te maken is, vooral met een computer.. laten we met zn allen herinneren dat jazz eigenlijk instrumentale muziek is die deswege het makkelijkst uitvoerbaar is met échte instrumenten.. daarom is enige vorm van bezinning wel op zijn plaats wetende dat dit album geheel geproduceerd is op basis van computers) waar alleen al qua techniek de cd 5 sterren verdient. helaas vind ik niet alle nummers supersterk, daarom hou ik het bij deze op 4..

en dan nog het hoesje waar elke grafisch designer een keiharde leuter van krijgt !! nee toch maar 4,5 ster

avatar van T.O.
sterre schreef:

Dit zijn toch geen criteria voor goede muziek?

sterre schreef:

Eerlijk is eerlijk: ik heb me laten verleiden door het prachtige hoesje. Alhoewel ik er toch echt geen "keiharde leuter" van kreeg (ben geen grafisch designer: zou dat het dan zijn ?!).
Op het eerste gehoor klonk het prima. Ik ben ook niet vies van dit genre, maar de muziek boeide mij op lange termijn gewoon niet. Het bleef in mijn oren te klinisch. Ik heb het nog lang geprobeerd, maar als het niet werkt dan gaat de cd bij mij de deur uit.
Dus een (redelijk) lage score was het overwegen zeker waard

T.O. schreef:

Dit zijn toch geen criteria voor goede muziek?

als zijnde muzikant krijgt muziek een indringerende extra dimensie als men hoort hoe onwijs geknutseld de muziek in elkaar zit. zo hoort men de tijd en inspiratie terug die in de muziek doorklinkt en de muziek krijgt een emotionelere lading dan voorheen. hetzelfde heb ik bijvoorbeeld als ik lateralus van TOOL luister. ik speel geen percussie, geen gitaar, geen bas, maar toch hoor je dat er over deze muziek is nagedacht. dat geeft toch behoorlijk wat meerwaarde.. hetzelfde geval bij dit album. als componist van elektronische muziek (whaah, om het even erg verbloemd te omschrijven:p) hoor ik in de combinatie van geluiden, de vele lagen die erin zitten, de subtiliteit van de gebruikte samples, etc. etc. etc... geeft mij een net dat beetje meerwaarde ten opzichte van een gewoon album.

avatar van T.O.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar soms is het gewoon zo dat het wel heel erg ingenieus in elkaar zit en prachtig geproduceerd is, maar als het mij verder niet raakt, en er geen gevoel in zit, dan vind ik het niks.
Daarnaast kan een enorm simpele, lo-fi rocksong mij weer wel raken, als het compositorisch goed in elkaar zit.
Ik probeer een beetje het principe uit te leggen, normaal gesproken ben ik ook meer een dance-liefhebber hoor .

alleen het eerste nummer L.O.V.E. and You and I is geweldig, de rest van de cd is matig.

@ br!cktop: en de nummers 'no use', 'hanazano' en 'another new day' dan?

Geweldig album

avatar van Ludo
1,5
het is stom om alles wat je slecht vind als hype af te serveren.. maar toch. De aandacht rond Jazzanova leek me altijd wat opgeklopt.. The Remixes waren niet slecht en de mannen hebben smaak, dat wel. Dit debuut (want dat was het toch?) was echter ontstellend zwak en is na een weekje luisteren nooit meer de kast uitgekomen.

avatar van thelion
Destijds een hype..... nu weer eens opgezet en het blijft gewoon erg relaxed allemaal.....
Uitermate geschikt voor een mooie zondag middag......

avatar van Chameleon Day
Bijzondere plaat, met een bijzondere zwoele sound. Beter dan de remixes. Toch wel ondergewaardeerd vind ik.

Op deze plaat is goed te horen dat de heren Jazzanova knappe geluidskunstenaars zijn. Luister 'L.O.V.E.' eens over de koptelefoon. Dan is mooi te horen hoe de drumlijn is samengesteld uit allemaal sampletjes. Prachtig nummer!

Het wordt tijd voor een opvolger van dit sterke debut. Ben benieuwd.

avatar van Shelter
ze komen hier op java jazz en ik ga er heen
Ik vind alles wat ik gehoord heb tot nu toe erg vetjes
Dit album is ook mooi, meer voor het warme weer op het strand feeling....

avatar van wibro
Een zeer apart en origineel hoesje, maar nu de muziek nog. Die viel mij nu na herbeluistering nogal tegen, hoewel ik het zo'n pakweg 8 jaar geleden best wel kon waarderen. Het is ook wel muziek waarvoor je in de stemming moet zijn.
Nummers die er bij mij uitspringen zijn: "L.O.V.E. and You and I", "Hanazono" en "Another New Day". De rest vind ik matig.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Nogal heel slaapverwekkend dit. Luistert (te) goed weg.

avatar van Ludo
1,5
hoewel ik The Remixes (ondanks mijn commentaar hierboven) eigenlijk best vaak draai. Blijft deze toch echt tegenvallen. Steriel en saai. Zelfs de vocal parts hebben vaak wat irritants.

avatar van Chameleon Day
En daar ben ik het niet mee eens! Lekkur Puhh!!