Embryo - Rocksession (1973)

West-Duitsland
Label: Brain

1. A Place to Go (4:25)
  2. Entrances (15:35)
  3. Warm Canto (10:07)
  4. Dirge (9:35)
avatar van dj maus
Kant B is beduidend sterker. Vooral van Warm Canto met z'n heerlijke orgeltje kan ik geen genoeg krijgen.

avatar van Mssr Renard
Geen smakelijke hoes, met zo'n embryo. Doet wat denken aan een hoes van Soft Machine, maar dat stelt een hart voor.

De muziek is magistraal. Vier excellente jazzrockjams met heel veel orgel.

Soledad
dj maus schreef:
Eens! Warm Canto is prachtig. Geweldige remake van Mal Waldron's origineel van het album 'The Quest'. Fascinerend bandje, Embryo en helemaal te gek omdat de elektrische piano wordt bespeeld door mijn grote muzikale held Mal Waldron. UIterst creatieve en originele muziek: ik hoor psychadelische rock, jazz, blues, funk en fusion maar vooral de wereldinvloeden geven het nog net ietsje meer.

Soledad
Met: Edgar Hofmann (saxofoon, viool), Mal Waldron (elektrische piano), Jimmy Jackson (orgel), Siegfried Schwab (gitaar), Dave King (bas), Jörg Evers (bas), Christian Burchard (drums)

Mal's tweede (of derde als je 'For Eva' ook als een officiële meetelt) plaat met Embryo laat hem grotendeels in dezelfde stijl spelen als op zijn voorganger 'Steig Aus'. Er is alleen een klein verschil in de bezetting. Roman Bunka was de gitarist van 'Steig Aus'. Siegfried Schwab neemt hier zijn plaats in. Voor de sound van de band maakt het niet zoveel uit.

Wederom zijn de wereldmuziekinvloeden groot maar niet noodzakelijk de overheersende factor. Het is gewoon ter aanvulling. Er is muziek uit Afrika, het Midden-Oosten en India die wordt vermengd met psychedelische rock, jazz, blues en funk. Embryo reisde meerdere keren de wereld rond. Ze maakten reizen door Afrika en ook door het Aziatische continent. Ze reisden zelfs door Afghanistan en de Sha's Iran: Perzië. De invloeden die ze daar oppikten werden onderdeel van hun etno-fusiongeluid.

De eerste nummers zijn beide echt experimentele funk/fusion composities met psychedelische invloeden. De composities hebben allemaal een modaal en repetitief thema. Mal speelt een elektrische piano die hem nog een ander geluid geeft, hoewel zijn handelsmerken nog steeds duidelijk hoorbaar zijn. Het is ook vrij duidelijk dat het Mal was die het stuk 'Entrances' voor het grootste deel schreef. Die catchy groove op de achtergrond…. en wat een uitstekende kans voor zowel Jackson als Mal om te improviseren. Ik moet zeggen dat die heten samen met Burchard de meeste indruk op mij maken.

Dan is er 'Warm Canto', geschreven door Mal en voor het eerst gespeeld op zijn uitstekende 'The Quest'-date met Dolphy en Booker Ervin. Het krijgt hier een nieuw jasje, maar dat nieuwe jasje past uitstekend. Mal's warme atmosferische sound is duidelijk aanwezig maar het klinkt allemaal heel anders dan het origineel. Jackson's solo met Mal op de achtergrond die de akkoorden speelt, klinkt gewoon geweldig. 'Warm Canto' is echt het hoogtepunt van het album. Het zit vol gevoel en emotionele diepgang.

Dit is weer een uitstekend voorbeeld van Mal's samenwerkingen met deze Duitse band. Zeer verfrissend spul dit en zeker een aanrader!

avatar van Mssr Renard
De psychedelische jazzrock van Embryo is erg aanstekelijk. De band mixt wereldmuziek, westerse rock, jazz/jazzrock en zelfs funk tot een avontuurlijke plaat die de Krautrock, waartoe deze band ook gerekende wordt, flink ontstijgt. In feite is deze plaat van hetzelfde laken en pak als Steig Aus, alleen is de gitarist vervangen door Siegfried Schwab.

Het is een interessante, avontuurlijke en knap gespeelde jam-plaat, waar liefhebbers van Soft Machine en King Crimson ook wel van zouden kunnen genieten. Het swingt in elk geval wel veel meer dan King Crimson.