Einstürzende Neubauten - The Jewels (2007)

Duitsland
Avant-Garde
Uitgebracht in eigen beheer

1. Ich Komme Davon (2:34)
  2. Mei Ro (2:03)
  3. 26 Riesen (3:28)
  4. Hawcubite (1:30)
  5. Die Libellen (1:44)
  6. Jeder Satz mit Ihr Hallt Nach (3:45)
  7. Epharisto (2:23)
  8. Robert Fuzzo (2:37)
  9. Magyar Energia (3:01)
  10. Vicki (1:44)
  11. Ansonsten Dostoyevsky (3:00)
  12. Die Ebenen (Werden Nicht Vermischt) (6:26)
  13. Am I Only Jesus? (3:30)
  14. Bleib (3:23)
  15. I Kissed Glenn Gould (2:45)
Spijtoptant
Na 'Supporters Album #1', 'Grundstueck' en de 8 delen van de 'Musterhaus'-serie voorlopig het laatste album van de Einstuerzende Neubauten dat 'Supporter-Only' was.

Gedurende 15 maanden lang (oorspronkelijk 12 maanden, maar later nog 3 aan toegevoegd) kwamen de heren musici een dag bijeen om een, op nummer 12 na, relatief kort liedje op te nemen dat voor de voorinschrijvers (lees: financieers) van het nieuwe reguliere album 'Alles Wieder Offen' gratis te verkrijgen was.

Dit album, 'Jewels', bestaat uit 15 liedjes die allen gecomponeerd zijn rond een tekst die een droom van Blixa Bargeld weergeeft. Op zich is dat idee niet nieuw voor de Neubauten, het bekendste voorbeeld hiervan is 'Wasserturm DNS' dat al uit 1983 stamt.
Toch was het voor de Neubauten een hele nieuwe manier van werken: in een dag een stuk muziek opnemen rond een tekst die al stond. Het resultaat mag er wezen.

Zoals gezegd zijn het, op 'Die Ebenen...' na relatief korte stukjes muziek, voor Nebauten-doen dan, maar wel erg divers. Eigenlijk zijn zo'n beetje alle stijlen die de Neubauten door de jaren heen hebben gehad wel vertegenwoordigd: Het harde ritmische, het schurende zeurende, het zoete melodieuse, het dromerige bombastische... en dan past het uiteindelijk ook nog allemaal heel goed bij elkaar.

De naam "Jewels" is op zijn plaats, maar het is geen rommelig juwelenkistje, doch een zoveelste flonkerende kroon op hun werk.

4,5 ster vooropig.

Spijtoptant
Nu te bestellen via o.a. http://www.indietective.de/indieshop/product-50137.html;jsessionid=C1179CECE57D68083729D7CB05A4D537.ajp13-indie , maar ook op andere sites. Zelf even zoeken.

De vrije verkoop-release heeft een extraatje: een 40 minuten durend Quick Time filmpje over achtergronden enzo.

Wellicht ligt het ook bij jou in de platenzaak, maar daar zou ik niet spoorslags van uitgaan.

avatar van Sater
Ik zag hem bij de Plato in Utrecht liggen, maar toen had ik hem al besteld.

Gisteravond een keer gedraaid en ik moet zeggen dat het best indruk maakt. Het voorwoord van Blixa over de werkwijze is een toegevoegde waarde om de credits bij de nummers te begrijpen.

4 ****

avatar van Wickerman
Na Alles Wieder Offen lag er dus al snel weer een nieuwe Neubauten plaat in de winkel. Hoewel ik eerst wat twijfelde om hem te kopen, de plaat scheen nogal experimenteel te zijn tegenover de bovengenoemde plaat uit 2007, moet ik achteraf concluderen dat ik graag naar de plaat luister.

Elk nummer is weer een kunstwerkje op zich en alle nummers samen zijn een grote tentoonstelling van het werk van Neubauten. Samen met het uitleg-voorwoord van Blixa en de documentaire is het een compleet werk.

Niet elk nummer weet me even veel te bekoren, maar als geheel is het zeker 4 sterren waard! Het is een prachtig compleet kunstwerk.

avatar van SirNoodle
Ik kan me enkel aansluiten bij de lovende commentaren hierboven: mooie cd, prachtige stukjes muziek.

avatar van Joe HB.
Ik heb de LP hiervan gister gekocht en voor het eerst geluisterd,
En ik hoor eigenlijk alles van Neubauten door de jaren heen terug,
Van hard scheurend tot prachtige melodie.

Erg interessant en geslaagd plaatje!

avatar van Wickerman
Hoewel ik niet alles van deze band even goed kan verdragen moet ik eerlijk zeggen dat sinds Silence Is Sexy uit 2000, dus ook dit album, in mijn ogen pure perfectie is.