James Horner - The Missing (2003)

Score
Label: Sony Classical

1. New Mexico, 1885 (2:26)
  2. The Stranger (3:51)
  3. Dawn to Dusk, the Riderless Horse (4:22)
  4. A Dark and Restless Wind (3:18)
  5. The Search Begins (2:15)
  6. Lilly's Fate Is in These Hands (6:43)
  7. A Loss of Innocence (8:30)
  8. Staying One Step Ahead (3:55)
  9. A Curse of Ghosts (4:43)
  10. A Rescue Is Planned (6:18)
  11. The Soaring Hawk (4:24)
  12. Rescue and Breakout (3:23)
  13. Profound Loss (3:22)
  14. An Insurmountable Hurdle (3:45)
  15. The Long Ride Home (16:12)
Een wat langzamere score dan ik van Horner gewend ben, al kan dat liggen aan de scores die ik eerder van hem heb gehoord natuurlijk.

"The Missing" heeft veel langzame tracks met subtiel indianen-gejammer en meerdere geluidseffecten. Dit kan voor de gemiddelde luisteraar overkomen als saaie underscore, maar het maakt deze score juist tot muziek die je niet zomaar moet opzetten. Als je er rustig voor gaat zitten en de muziek over je heen laat komen, merk je op dat elke noot zorgvuldig gecomponeerd en uitgevoerd is en in mijn ogen daardoor geenszins underscore (wat afhangt van je definitie van underscore, ik zie die term meer als muziek die alleen als sfeervaststeller van de scene fungeert).

Het hoofdthema van de score, onder andere te horen in Dawn to Dusk / The Riderless Horse, is weer wel typisch Horner waar de fans hun hart aan kunnen ophalen. Hoewel dit thema weer bekend klinkt (wat ik van Horner gewend ben, een soort "waar heb ik dit eerder gehoord" gevoel), wil ik de score in het algemeen toch uitroepen tot weer een uitschietertje in originaliteit. Vooral de Indianenvocals geven "The Missing" een eigen geluid dat perfect bij de film past, wat Horner volgens mij niet beter had kunnen doen.

Misschien mist de score vaart en meeslepende melodieen op sommige punten om het een populaire score te maken, maar ik vond hem geen moment saai. Je moet voor jezelf maar beslissen of je hiervan houdt, of toch liever gaat voor de meeslepende thema's. Luister in dat geval maar naar Braveheart of Titanic.

erg mooi centraal hoofdthema