The Dukes of Stratosphear - 25 O'Clock (1985)

Label: Virgin

1. 25 O'Clock (5:02)
  2. Bike Ride to the Moon (2:23)
  3. My Love Explodes (3:48)
  4. What in the World??... (5:00)
  5. Your Gold Dress (4:41)
  6. The Mole from the Ministry (5:49)
  7. 25 O'Clock [Demo] * (2:25)
  8. Bike Ride to the Moon [Demo] * (1:30)
  9. My Love Explodes [Demo] * (1:54)
  10. What in the World??... [Demo] * (3:40)
  11. Nicely Nicely Jane [Demo] * (1:17)
  12. Susan Revolving [Demo] * (1:24)
  13. Black Jewelled Serpent of Sound [Radio Caroline Edit] * (2:17)
  14. Open a Can of Human Beans * (4:44)
  15. Tin Toy Clockwork Train * (3:15)
avatar van trebremmit
Deze plaat is opnieuw uitgebracht met 9 extra nummers, onder andere een aantal demo's en hij is geremastered.

avatar van Momentje
Ik heb deze uitvoering nog niet kunnen beluisteren, maar het lijkt me een betere aankoop dan 'Chips From The Chocolate Fireball', waarbij dit album wordt gecombineerd met het toch wat zwakkere 'Psonic Psunspot'.
Bij het beluisteren van '25 O'Clock' onderga je een geweldige neo-psychedelische trip. Het album borduurt op heerlijke wijze voort op zestigerjaren bands, waarbij de eerste albums van David Bowie en Pink Floyd, in de Syd Barrett periode, niet mogen worden vergeten. De sfeer is erg goed getroffen en wordt bereikt met de composities, teksten en effecten en gelukkig niet gesimuleerd door de geluidskwaliteit 20 jaar of meer terug te draaien. Dit uitstapje zal zeker ook een positieve invloed op het latere XTC werk hebben gehad.

Tomio
In een recent interview vertelt Dave Gregory dat deze ep in no time en met klein budget in elkaar gezet is en dat de perfecte weergave van de psychedelische sound van de jaren 60 de verdienste geweest is van producer John Leckie.
Op het binnenhoesje van de cd Psychotropia van Nick Nicely is te lezen, dat Nick's song Hilly Fields Andy Partridge inspireerde tot The Dukes Of Stratosphear.

Fantastische plaat, zit in mijn XTC's top 4 achter English Settlement, black sea en drums. Toen ie uitkwam wist ik niet dat ie van XTC makelij was, maar je hoort het natuurlijk wel. Erg goed en vermakelijk, Met deze plaat hebben ze sowieso een belangrijke verdienste gehad om de "wavies" op het psychedelische spoor te zetten. What in the world is gewoonweg prachtig. Ken alleen de mini lp, vooralsnog geen interesse in de bonustracks of moet ik dat wel zijn?