menu

Xenonics K-30 - Automated (2002)

mijn stem
3,91 (11)
11 stemmen

Verenigde Staten
Avant-Garde
Label: Ad Noiseam

  1. Terramek (7:29)
  2. Disperse Or We Fire (8:42)
  3. Dystaploid (7:31)
  4. Infiltrator (10:27)
  5. The Bloody Sea (4:38)
  6. G.M.A.S. (10:22)
totale tijdsduur: 49:09
zoeken in:
avatar van Onderhond
4,5
De laatste 20 jaar is er heel wat veranderd op gebied van muziek. Met name, het begrip muziek is heel wat breder geworden, en er is veel meer ruimte voor experimenten en extremere genres. Los van alle Aphex Twins, Void Settlers, Hellfishen en Venetians Snares is er één genre dat werkelijk alles slaat. Noise moet zowat het meest compromisloze subgenre zijn dat de muzikale wereld momenteel kent. Een vriend van me wist het ooit mooi uit te drukken: "Vroeger deden we er alles aan om cassettes zo ruisvrij mogelijk te maken, nu maken ze er muziek mee".

Automated in een zogenaamd conceptalbum, al zal je dat moeilijk kunnen verkopen aan de gemiddelde luisteraar. De makers los gequote, is Automated een album dat je meeneemt door de technologische wasteland dat de toekomst heet. Het zal best, maar ik vind het vooral indrukwekkende muziek. Individuele nummers beschrijven is een beetje moeilijk, want noise is nu eenmaal noise, polair tegenovergesteld aan ambient, maar qua structuur gelijkend (Les extrèmes se touchent, zoals de Fransen zeggen). Zwaar gedistorte, donkere en schreeuwerige drones gelayered tot een overweldigende stortvloed aan klanken.

Een album dat weinig biedt qua "luisterbare muziek", maar eerder werkt als moodsetter op de achtergrond. Even door een track skippen naar de leuke stukken werkt hier dan ook totaal niet. G.M.A.S. is zowat de enige "rustige" track op het album, al wordt hij naar het einde toe wel terug heel wat grauwer. Automated is een dense, drukkend, zwaar, krachtig en overweldigend album, met Terramek als uitschieter, en geen enkel dal te bespeuren. 4.5*

Klinkt goed, moet ik maar eens naar op zoek.

avatar van Goodfella
En ik maar denken dat Merzbow het walhalla op noizegebied is. Dit is zóveel beter, geanimeerder, levendiger en sfeervoller..!

avatar van Onderhond
4,5
Staat er toch ... Ad Noiseam

avatar van Alucard
4,0
Dit is inderdaad een zeer goed album van deze beide heren. Heb de cd vandaag van mijn lokale platenboer ontvangen. Kennelijk heeft deze cd als sub-titel Bionetic Combat Systems!?

sxesven
Goodfella schreef:
En ik maar denken dat Merzbow het walhalla op noizegebied is.

Het walhalla? Misschien niet, nee. Geniaal? Dat wel. Stukken beter dan Xenonics K-30? Ja, makkelijk. Overigens zijn noize en noise twee verschillende genres...

Dit is zóveel beter, geanimeerder, levendiger en sfeervoller..!

Heb ik misschien toch de verkeerde pot pindakaas toegespeeld gekregen...

Mocht ik het noise-album van de week een genre/stijl toeschrijven dan was dat waarschijnlijk hoorspel-PE geweest (power electronics dus, noize misschien, maar niet echt noise dit). Het precieze concept is niet echt evident, maar dat het herrie met een idee is vind ik toch wel merkbaar. (Iets te?) strategisch ingezette sampletjes, duidelijke opbouw met veel structuur, en een soort War-of-the-Worlds-gone-noise als afsluiter (overigens de vetste track wat mij betreft). Nu vind ik dat totaal niet problematisch, noise met een idee, en soms vind ik het zelfs weleens jammer dat je binnen veel hedendaagse noise niet echt een mytheschepping hebt; oeuvres die gewijd zijn aan thema's, platen die in noise uitdrukken wat de makers ervaren in andere kunst, media, politiek, wat dan ook. Mede hierom vind ik wall noise juist wel één van de boeiender stijlen binnen de noise van nu, aangezien daar wel een soortement mythevorming plaatsvind; een grote nadruk op giallo-films, met bijpassend artwork, samples, etcetera (The Rita is de grote voorloper, maar er zijn honderden, duizenden volgelingen). Het geeft de herrie zondermeer een welkome extra dimensie.

Toch botert het niet helemaal tussen mij en Xenonics. Nu, zoals ik al zei, herrie met een idee vind ik niet problematisch, zelfs wel leuk eigenlijk, en ook met PE heb ik weinig problemen (enkele acts vind ik zelfs erg genietbaar), hoewel noise me vele malen meer trekt. Desalniettemin vind ik dit toch maar slappe hap. Waarom? Nu, wat ik de belangrijkste elementen vind in noise (en waar ik op luister en beoordeel) zijn dynamiek en textuur. Textuur, als simpelweg in hoe ronkt het, hoe kraakt het, hoe buldert het. Uiteraard is hier ontzettend veel variatie in; van homogeen high-end gesuis (oude Incapacitants) en low-end gekraak (The Rita) tot spastische cut-up harsh noise (legio artiesten). Dynamiek, als in variatie (gebrek eraan, e.g. Vomir, of constant, e.g. Kazumoto Endo), tempo (laag, e.g. Werewolf Jerusalem, of hoog, e.g. Masonna). De textuur vind ik hier nog best oké, hoewel wat tam, maar vooral de dynamiek staat me gewoon erg tegen. Als ik iets niet kan waarderen zijn het wel loops, en laat Automated daar nou net volledig vol mee staan...

De aantrekkingskracht van dergelijke loop-based noise zal ik wel nooit begrijpen. Mocht het meer dan briljant uitgevoerd zijn (m.b.v. analoge tape loops en subtiele maar evidente modificatie, e.g. Pornoise van Merzbow) dan kan het nog weleens wat opleveren, maar 99 van de 100 keer zijn loops in noise voor mij in ieder geval de party poopers. Weinig interessante riedeltjes van drie of vier seconden herhalen zich alsmaar terwijl op de achtergrond wat ongerelateerd gezoem doortrekt, en zo wisselt zich dan af en toe wat af. Totaal onboeiend, en van lofbetuigingen als "hoe een dynamiek" en "beter dan Merzbow" snap ik dan ook niets (dynamiek 0,0; luister eens een Live at Radio 100, Flare Gun, Noisembryo ). Het is een manier om noise ritmisch te maken (en dus minder 'noise'), en nog op ongeïnspireerde wijze ook (een echte baas bewerkstelligt 'ritme' zonder "beats" (i.e. loops) te hoeven inzetten). Enkel het gevarieerdere en bedachtzamer samengestelde G.M.A.S. vind ik wel tof, hoewel het ironisch genoeg weer de tamste track van het hele album is. Jammer, sorry OH, maar ik kan hier niks mee. 2,5*

avatar van WILDE_FRANS
4,0
sxesven schreef:
Overigens zijn noize en noise twee verschillende genres...

Enlighten us!

sxesven
Noize is een rytmisch soort electronica dat voortgevloeid is uit EBM (en lijkt meer op industrial), noise kennen we allemaal wel. EBM'ers snappen het niet zo goed en willen voor hun kutzooi ook weleens de term 'noise' gebruiken, erg irritant; zolang ze het bij noize houden weet ik wat ik niet te luisteren hoef. Je zal merken dat ook juist binnen die kringen de term 'noize' vaak gebezigd wordt en dat noiseheads het haast nooit gebruiken... Google maar eens "harsh noize" versus "harsh noise".

Cases in point...

YouTube - Phosgore - Niemand Verarscht Jesus (Toxic Club Boost)
YouTube - Dj SiSeN - Cereal Killer

PURE INDUSTRIAL NOISE SHIT!

/edit/

Tevens: Noize music - Listen free at Last.fm

Gallow
Lekkere openingstrack, maar daaarna gaat het voor mij toch een beetje bergafwaarts.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:14 uur

geplaatst: vandaag om 05:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.