David Lynch - Inland Empire (2007)

Score
Label: Points South

1. David Lynch - Ghost of Love (5:30)
  2. David Lynch - Rabbits Theme (0:59)
  3. Mantovani - Colors of My Life (3:50)
  4. David Lynch - Woods Variation (12:19)
  5. Dave Brubeck - Three to Get Ready (5:22)
  6. Boguslaw Schaeffer - Klavier Konzert (5:26)
  7. Kroke - The Secrets of the Life Tree (3:27)
  8. Little Eva - The Locomotion (2:24)
  9. David Lynch - Call from the Past (2:58)
  10. Krzysztof Penderecki - Als Jakob Erwachte (7:27)
  11. Witold Lutoslawski en Joey Altruda - Novelette Conclusion (Excerpt)) / Lisa [Edit] (3:42)
  12. Beck - Black Tambourine [Film Version] (2:47)
  13. David Lynch - Mansion Theme (2:18)
  14. David Lynch - Walkin' on the Sky (4:04)
  15. David Lynch en Marek Zebrowski - Polish Night Music No.1 (4:18)
  16. David Lynch en Chrysta Bell - Polish Poem (5:55)
  17. Nina Simone - Sinnerman [Edit] (6:40)
avatar van John Doe
Sterke soundtrack viel me op toen ik de film zag. Voor het eerst neemt Lynch 'm zelf voor z'n rekening. Naast dat David leuk kan zingen in Ghost of Love, blijkt hij ook echt goed ambient te kunnen maken. Zowel donkere mistige sferen als oplichtende muziek maakt hij beide en plaatst hij door elkaar heen.

Een aantal heel aardige nummerselecties van anderen komen daarnaast langs met de beste stukjes ervan ge'edit. Deze lopen van schone klassieke muziek (nummers 3, 6, 7, 10 en 11) naar jazz (nummer 5) naar aanstekelijke poprock (8 en 12). In 12. Beck - Black Tambourine [Film Version] komt het contrast goed naar voren als Lynch onheilspellend geluid achter het anders niks-aan-de-hand klinkende popnummer plaatst.

Op het einde doet Polish Poem me denken aan Llorando (Crying) uit Mulholland Drive. Zeer mooie vrije emotionele vocalen over oceanische ambient, de laatste afsluitende toon is ook gewoon subliem. Bijzonder en mooi geheel deze score.

Toch vreemd dat Lynch zichzelf zoveel credit geeft.... Zoiets als het Rabbit Theme is bijvoorbeeld gecomponeerd door Angelo Badalamenti

avatar van John Doe
Composed By, Performer - David Lynch
Recorded By, Mixed By - David Lynch , John Neff; staat er bij dat nummer. Badalamenti komt op het hele album niet voor, volgens alle credits. Hier heeft David trouwens een geheel eigen album met muziek zoals uit die theme

avatar van thomzi50
Ik las toen de film uitkwam ook dat Badalamenti voor de film componeerde, maar dat zal dus wel gemakzucht zijn geweest van de journalisten.

neo
. Heb de aftiteling daarvan nu niet bij de hand, maar wellicht dat Lynch dat inderdaad toch componeerde en hij de rest van Rabbits, waardoor het wel zou kunnen kloppen.

avatar van thomzi50
Gek dat ik deze nog niet heb bestemd. Staan ijzersterke, donkere, angstaanjagende stukken op, maar ze halen het niet bij Badalamenti's werk voor Lynch. En ook de niet gecomponeerde momenten vind ik minder overtuigend dan op eerder Lynchwerk. Vandaar dus slechts drie sterretjes.

avatar van Twilight
Wat een fantastische donkere ambient staat er op deze plaat zeg!
En dan ook nog 'Polish Poem'. Vooral in de film is dit een prachtig moment.

Ik begrijp wel dat Badalamenti's werk ook goed wordt gevonden, maar de door Lynch zelf gecomponeerde stukken vind ik toch wel erg goed, ook niet minder dan Badalamenti's muziek.

avatar van lykathea
Ghost of Love is zo'n akelig goed nummer dat de middelmatigheid van bijna de gehele rest van 't album mij niet echt kan deren.

't Past allemaal erg goed in de film hoor, daar niet van. Maar als stand-alone muziek is 't vaak jammer genoeg nog steeds precies waar 't in de film ook voor dient: achtergrond muziek.

avatar van thomzi50
Waarom heeft Badalamenti hier eigenlijk niet aan meegewerkt? Belachelijk trouwens, mijn stem, die wordt sowieso verhoogd. Nu ik de film heb herzien en alle muzikale momenten goed kan koppelen aan de beelden, sowieso iets meer van gezongen nummers hou en mijn liefde voor donkere strijkers ook nog is toegenomen vind ik dit eigenlijk gewoon een prachtig werkje.

neo
Een hele goede vraag, die ook nooit in interviews met hem gesteld is. Dat komt misschien doordat veel mensen het toch aannamen als muziek van Badalamenti. De twee hebben natuurlijk regelmatig samengewerkt en Lynch schreef ook weleens zelf of in samenwerking met Badalamenti muziek voor hun films.. Erashead ging Lynch ook prima af allen, nog voordat hij kennis maakte met Badalamenti. Het was denk ik gewoon zijn behoefte om het zelf ook weer eens te componeren. Misschien zat hij in een fase waarin hij het gewoon weer eens anders wilde, net als met zijn exposities en dat album waar ie ook 2007 mee aan kwam zetten. Overigens is er geen spraken van een breuk met Badalamenti, want ze zijn nog steeds samen met allerlei dingen bezig. Zie ook deze nieuwsectie van Badalamenti's site: link.

Zal hem eens een mail erover sturen.

avatar van thomzi50
Oké, bedankt. Hij wordt ook gewoon bedankt in het boekje, zag ik net. Verhoging naar 4,5 overigens, meesterlijke score eigenlijk.

neo
Dat is ook heel gewoon. Ze zullen er als professionals en als vrienden erover hebben gehad.

Maar eens kijken of ie op de mail reageert.

avatar van thomzi50
Laten we het hopen - en laten we ook hopen dat Lynch weer gewoon een speelfilm gaat maken en samen met Badalamenti (of alleen, maar de allermooiste thema's komen in mijn ogen toch van Badalamenti) er nog even een meesterlijke score uitperst.

neo
Vind hem even briljant als componist, dus ik zou het zelf niet zo erg vinden als ie het voortaan zelf zou blijven doen. Maar gezien hun grote vriendschap zullen de twee vast nog wel blijven samenwerken.

avatar van thomzi50
En, al antwoord op je e-mail ?

Nog niet.

Inmiddels wel?

neo
Helaas. Niet iedereen is even makkelijk benaderbaar voor een kleine vraag.

avatar van thomzi50
Ik heb er ook maar een mailtje tegenaan gegooid, je weet het nooit!

Verhoeven
Polish Poem is het nummer dat ik iedere keer weer kan luisteren. Kippenvel. Hemelachtige ervaring. Tijdens het luisteren bevind ik in een andere wereld.