Cru - Da Dirty 30 (1997)

Label: Def Jam

1. DJ Footlong (Intro) (1:47)
  2. Bluntz & Bakakeemis (3:09)
  3. The Sh* * (3:27)
  4. Just Another Case (3:36)

met Slick Rick

5. Hoe 2 Society (0:57)
  6. Nuthin' But (3:18)

met Black Rob

7. Straight from L.I.P. (3:14)
  8. Goin' Down (2:54)
  9. Shoot Out (1:00)
  10. Ten to Run (1:14)
  11. Wreckognize (3:45)

met Black Rob

12. Bulletproof Vest (0:34)
  13. The Ebonic Plague (3:52)

met Ras Kass

14. Up North (3:34)
  15. R.I.P. (0:11)
  16. Live at the Tunnel (3:53)

met The LOX

17. Pronto (4:16)
  18. You Used To (0:41)
  19. Fresh, Wild and Bold (3:00)
  20. O.J. (0:43)
  25. Footlong (0:11)
  26. My Everlovin' (3:32)
  27. Pay Attention (3:49)

met Anthony Hamilton

28. Loungin' Wit My Cru (3:38)
  29. Dirty 29 (0:29)
  30. Armaggedon (3:09)
totale tijdsduur: 1:13:27 (1:16:54)
avatar van psychonaatje
Erg goed album, vooral de producties zijn echt ijzersterk. Ongelooflijk dat het allemaal door dezelfde man (Yogi) is geproduceerd en dat het (dus) allemaal in-house producties zijn, want de ene beat is nog fijner dan de andere. Cru komt uit New York en dat is aan de beats te horen: het zijn typisch east-coast beats. Redelijk simpel, somber, maar superlekker. Typisch nod-your-head-beats. Qua beats kan dit zich wat mij betreft meten met de beste east-coast albums.

De rappers zijn bovengemiddeld, maar niet van een superhoog niveau. Alledrie hebben ze wel een aardige flow, alleen zijn de onderwerpen en de benadering van die onderwerpen wel wat cliché. Eén van de rappers lijkt rechtstreeks uit Onyx gestapt te zijn gekomen (rauwe stem, agressieve benadering), de anderen hebben een wat rustigere benadering, wat een aardige afwisseling oplevert.

Een nadeel is de lengte. Hoewel ik van tevoren dacht dat het dertig tracks wel erg veel is, viel het me wel mee (ik werd er minder snel moe van dan ik dacht), maar toch treedt er na een track of 25 een zekere vermoeidheid op. Wat wel weer een voordeel is, is dat de nummers niet lang zijn (daar is geen tijd voor met 30 tracks), zodat het met de afwisseling van nummers wel goed zit (de beats verschillen ook wel duidelijk genoeg van elkaar). Vandaar dat de vermoeidheid bij mij misschien minder snel optreedt, dan ik gedacht zou hebben.

Al met al een zeer interessant album en een aanrader voor iedere (east-coast)hip-hop fan. Helaas (zoals met zoveel (iets) onbekendere hip-hop albums) is het moeilijk om een fysiek exemplaar te pakken te krijgen.

avatar van Backslap
heel erg 'slept on'' album
dit album is erg goed

RedLightCityBoy
Dit is niet MET slick rick, maar een sample.

Volgens mij wel hoor.

RedLightCityBoy
Nee, is duidelijk een sample van een Children's Story.

Kos
Ook ja, maar er zit ook een verse in van hemzelf.

Overigens is die sample die jij denk ik bedoelt: 'here's a little story...etc. ' geen sample maar gewoon een gekopieerde tekst.

-edit- effe snel opgezet, de verse die op 2.20 begint toch?

RedLightCityBoy
Ja kan wel. Er is wel iets nieuws hoor ik inderdaad.
Maar ik hoor ook ''This Ain't Funny So Don't You dear Laugh'' ofzo en die komt van Children's Story.

Kos
Dat weet ik, maar is geen sample.

avatar van Sjaakspeare
Het probleem wat ik heb met dit album zit 'm niet in de raps; die vind ik erg achteruitgezakkend. En dat is positief. Het probleem zit 'm in de beats; de ideeën daarachter zijn kinderlijk simpel. Die ideeën zijn dan wel goed uitgewerkt, maar dan nog; zo'n simpel concept verpest het volledig voor mij. Het is gewoon gezapig.

avatar van Seedorf
Vreemd, vind de producties juist geweldig.

avatar van Sjaakspeare
Sjaakspeare schreef:
achteruitgezakkend

Natuurlijk.

hahahaha

avatar van principal2000
Inderdaad een plaat die velen over het hoofd zien. De speelduur is uitstekend en ondanks de ruime speeltijd is het kwalitatief ook allemaal prima. Bekend hitje erop en eigenlijk heb je een album dat zijn geld meer dan waard is. Ik heb hem toendertijd zelfs voor € 5,- opgepikt. Hoezo waar voor je geld?

avatar van -SprayIt-
Heerlijke plaat!