Masters of Illusion - Masters of Illusion (2000)

Alternatieve titel: Kutmasta Kurt Presents: Masters of Illusion

Label: Threshold (III)

1. Figment (Intro) (0:39)
  2. Masters of Illusion (3:06)
  3. We All Over (3:43)
  4. Magnum Be I (3:21)
  5. U Want Freestyle? (2:27)
  6. Scared Straight (3:01)
  7. Time 2 Get Right (4:21)
  8. Step Up (3:20)
  9. The Funky Redneck (Skit) (1:48)
  10. East West Hustlers (4:24)
  11. Bronx Bridge (3:40)
  12. Call the National Guard (3:06)
  13. Back Up Kid (3:34)
  14. Partnas Confused (3:44)
  15. Souped Up (3:23)
  16. Urban Legends (3:41)
  17. Clifton's Conversation (Skit) (0:21)
  18. Let Me Talk to You (11:52)
  19. Silk Suit Black Linen (1:42)
avatar van Dielie
heb eindelijk deze klassieker in bestelling

avatar van Dielie
dit is nog eens een hiphopplaat!

strakke beats en die superstem van Kool Keith erover, grappig en onderhoudend, zeker als hij de woorden "kaka" en "pipi" in zijn lyrivs mengt, haha ongelooflijk vet!

avatar van Kos
Kos
True hip-hop .

avatar van psychonaatje
Ben deze op dit moment aan het ontdekken en damn, die Kool Keith blijf ik toch echt een superrapper vinden. Elke keer denk je dat 'ie compleet van de beat afrapt, maar hij komt altijd goed uit. Ongelooflijk.

avatar van Dielie
idd een superalbum; in één ruk en in z'n geheel uit te luisteren, prachtige artwork trouwens

avatar van Kos
Kos
Blijft echt een wreed album inderdaad.

Kool Keith rocks en de producties van Kutmasta Kurt zijn echt precies geschikt voor hem.

Die bass uit East West Hustlers over je koptelefoon .

avatar van thomzi50
Klinkt inderdaad erg leuk, alleen ben ik minder te spreken over Motion Man. Niet heel ergerlijk, maar een stuk minder goed dan Keith.

avatar van thomzi50
Album mag wel wat bekender wordt, groeit telkens als ik het weer hoor. Zit nu op een nipte 4*, wat denk ik dan ook wel weer het maximale is. Motion Man erger ik me overigens geen seconde (meer) aan, al blijf ik er bij dat zijn raps de genialiteit van Keith flink missen.

avatar van psychonaatje
Die intro is trouwens hilarisch. There's no such thing as trip-hop.

avatar van John Doe
Eens mit alle leute hier. Hiphop om serieus te nemen juist omdat die zichzelf niet al te serieus neemt; het is overigens wel met echte smaak gemaakt. Stijlvolle iets bedrukte beats vormen het album dat duidelijk niet bepaald op de commerciële toer gaat, maar het vooral bij het oude sfeervolle funk/jazz gevoel houdt. En de vocalen gaan als een lekkere zweem langs me heen en brengen in een bepaalde staat van geest.

Ik heb het album leren kennen via het nummer Bay Bronx Bridge van deze Autechre party verzamelaar. Een nummertje dat de Ultramagnetic MC's doet herleven.

jorisje123456
Héérlijk album met een geweldige Kool Keith.

Perfecte flow met geniale en grappige lyrics.

Echte classic!

Goed album, weet iemand waar je hem kan kopen?
zowel internet als echte winkels.

raffael77
psychonaatje schreef:
Die intro is trouwens hilarisch. There's no such thing as trip-hop.

Maar wel realistisch

Ze hebben gewoon gelijk.
Dat zooitje heeft gewoon alles gestolen.

Goed album en zeker die tijd een classic.

avatar van Shelter
Ja en hiphop maakt alles zelf, zonder sampling

avatar van Stapler
Volgens mij bedoelt ie dat niet, al snap ik ook niet precies wat ie wel bedoelt xD

avatar van Shelter
Stapler schreef:

o ok hahahaha...ik snap ook niet wat die wel bedoelt...

avatar van Rhythm & Poetry
Deze samen beluisterd met mijn goede vriend Harco. Zelf vind ik dit een aardig album, de beats zijn simpel maar met regelmaat doeltreffend. Alhoewel het deze eeuw niet heel moeilijk scoren is met ouderwets ogende beats. Deze zijn wel aardig, maar ik heb echt betere uitvoeringen gehoord. De toegevoegde scratches geven het soms wel wat extra's.

Maar dit is meer een album dat om de raps draait. Kool Keith staat echt zijn mannetje, hij levert een sterke prestatie op Masters of Illusion, jammer dat Motion Man niet van het zelfde niveau is. Hij doet zeker zijn best, kan ook aardig rappen maar komt vaak niet boven de middelmaat uit.

Daarnaast is meer dan 1 uur aan veel van het zelfde net iets te veel van het goede. Pas bij de hidden track slaan de heren een andere weg in door met iets uitermate relaxts op de proppen te komen. Die vibe doet het hier dan ook heel erg goed.

Al met al is het een prima album, Kutmasta Kurt gaat wel een keer echt de fout in en dat is op Scared Straight, die beat is ongelofelijk kut. Van links naar rechts op de piano is zo voor kleine kinderen. Verder is het net wat te eentonig, en is Motion Man een matige rapper, zeker als je hem vergelijkt met Kool Keith: de man die van dit album toch iets tofs weet te maken.

ManMonster
Vet album! Motion Man & Kool Keith vormen een super duo en hoeven niet voor elkaar onder te doen. De beats zijn van de hand van Kutmaster Kurt die in mijn oren geniale beats maakt! Aanrader!

avatar van dielinquent
"theres no such thing as triphop"
Dit kan natuurlijk nergens anders op slaan dan op het project Dr Octagon van Kool Keith waar hij sinds eind jaren 90 afstand van doet. Dit project was uitgebracht op een triphop label met producties door triphop producers.

In 1999 creerde hij zijn alias Dr Drooom en op dat album "vermoord" hij Dr octagon. Dit deed hij in 2008 nog eens dunnetjes over.

nedbed
We All Over