Frank Zappa - Mystery Disc (1998)

Rock / Avant-Garde
Label: Rykodisc

1. Theme from Run Home Slow (1:23)
  2. Original Duke Of (0:17)
  3. Opening Night at "Studio Z (1:34)
  4. The Village Inn (1:17)
  5. Steal Away (3:43)
  6. I Was a Teen-Age Malt Shop (1:10)
  7. The Birth of Captain Beefheart (0:18)
  8. Metal Man Has Won His Wings (3:06)
  9. Power Trio from the Saints 'N Sinners (0:34)
  10. Bossa Nova Pervertamento (2:15)
  11. Excerpt from the Uncle Frankie Show (0:40)
  12. Charva (2:01)
  13. Speed-Freak Boogie (4:14)
  14. Original Mothers at the Broadside (Pomona) (0:55)
  15. Party Scene from Mondo Hollywood (1:54)
  16. Original Mothers Rehearsal (0:22)
  17. How Could I Be Such a Fool? (1:49)
  18. Band Introductions at the Fillmore West (1:10)
  19. Plastic People (Richard Berry, Zappa) (1:58)
  20. Original Mothers at Fillmore East (0:50)
  21. Harry, You're a Beast (0:30)
  22. Don Interrupts (4:39)
  23. Piece One (2:26)
  24. Jim / Roy (4:04)
  25. Piece Two (6:59)
  26. Agency Man (3:25)
  27. Agency Man [Studio Version] (3:27)
  28. Lecture from Festival Hall Show (0:21)
  29. Wedding Dress Song / The Handsome Cabin Boy (2:36)
  30. Skweezit Skweezit Skweezit (2:57)
  31. The Story of Willie the Pimp (1:33)
  32. Black Beauty (5:23)
  33. Chucha (2:47)
  34. Mothers at KPFK (3:26)
  35. Harmonica Fun (0:41)
avatar van Reinbo
En met deze toevoeging staat het gehele officiële ouvre van Frank Zappa (80 stuks!) op Musicmeter.

avatar van blabla
Zolang het duurt

avatar van kaztor
Ik ga dit, als verstokt Zappa fan die z'n idool alle 5-en van de wereld toekent, toch een 4 geven.
Waarom? Omdat hierop teveel flauwe uitprobeersels en grappen staan en van cohesie weinig te merken is.
Het is dan ook een Zappa album dat niet echt belangrijk is en je vooral niet als eerste moet aanschaffen.
Als je de man wat beter kent kun je dit materiaal beter plaatsen.

kaztor schreef:
Ik ga dit, als verstokt Zappa fan die z'n idool alle 5-en van de wereld toekent

Haha, ik dacht dat ik de enige was !
Mijn originele Top 10 bestond uit 10 platen van Frank Zappa, die ik uiteraard allemaal met 5 sterren beloond heb !!!

Zelfs ik zag in dat dat toch eigenlijk zwaar overdreven en bijna ziekelijk was en dus heb ik mijn Top 10 aangepast (met zeer veel pijn en moeite, dat wel...) en staan er nu nog maar 2 albums van de grootmeester in.

avatar van kaztor
Ik had eerst geloof ik een top 3 met louter Zappa, maar sindsdien heb ik besloten om van favoriete artiesten 1 cd in de top 10 te hebben, want er is zoveel moois en dat verdient voor mij een eerlijke kans.

avatar van ricardo
voor weinig munten deze ook in huis gehaalt nu, want ik zag hem liggen voor 7,99 euro. ik denk daar laat ik um niet voor liggen. een plaat met alleen maar werk uit de jaren 60. bij vlagen best een lekker plaatje, maar een hoogvlieger is het voor mij niet, nog niet tenminste.

ben nu int zappa boek bezig van barry miles

staan leuke weetjes in over deze plaat

sowieso een must dat boek, bij vlagen wel erg veel details (kan mij het nou schelen welke struiken er in maart 1969 voor zappas huis stonden )maar evengoed net zoveel details over de muziek zelf, wie wat waar schreef en hoe etcetc

enfin, deze ken ik eigenlijk niet goed, dus eerst maar wat meer beluisteren voordat ik oordeel

ben nu int zappa boek bezig van barry miles

staan leuke weetjes in over deze plaat

Waar? Waar?

Daar! Daar!

er staat overigens veel hetzelfde in als in dat andere boek, maar veel uitgebreider

avatar van ricardo
Gek genoeg vind ik de nummers op dit album (van na zijn dood uitgebracht) nog lekkerder klinken dan de eerste albums van de line up met de vroege mothers. Vreemd eigenlijk, vooral omdat dit overblijfsels zijn van uit die tijd. Perfecte geluidskwaliteit en het staat me wel aan wat er muzikaal gebeurt en wat er gefreakt word.

avatar van Carebo
Antonio schreef:
en staan er nu nog maar 2 albums van de grootmeester in.

Ik zie er zelfs nu geen één meer??

Carebo schreef:

Ik zie er zelfs nu geen één meer??
En wat staat er bij hem op plaats 1 dan?

avatar van Carebo
ricardo schreef:
En wat staat er bij hem op plaats 1 dan?

Oeps! Foutje van mij!

Joy schreef:

orange county lumber truck bijv , de wagen van pa beefheart waarmee beefheart zijn broden rondbracht en bij geldgebrek openbrak om de munten van zijn pa uit het dashborkastje te stelen.

Volgens mij heb je dit fout, want naar mijn weten slaat de titel op een baantje van Mothers Of Invention-bassist Roy Estrada, die voor zijn tijd in The Mothers een tijdje werkzaam was als chauffeur op een ''lumber truck'' in zijn toenmalige woonomgeving Orange County...

sjah, read the book zou'k zeggen

sjah, read the book zou'k zeggen

Welk boek of welke boeken heb jij gelezen dan ?
Heb ondertussen al aardig wat Zappa boeken gelezen namelijk en geen van allen bevestigt jou mening eerlijk gezegd.

Een ''lumber truck'' en een ''bread truck'' zijn twee verschillende dingen

barry miles

kan er goed naast zitten, maar of dat ene meter boeit?

Antonio
Nee, ik slaap er niet minder om hoor

Maar ik dacht bij mijzelf: ''Ik zeg het maar even, want volgens mij loopt Joy hier 2 dingen door elkaar te halen...''

hek wel vaker last van, 3 ook nog wel

hek wel vaker last van, 3 ook nog wel

Een echte multi-tasker zie ik wel

avatar van freakey
kaztor schreef:

Heb ik gisteren ook maar eens gedaan...

avatar van zoppo
Relatief middelmatig schijfje van de meester (in absolute zin natuurlijk nog extreem goed).

Hoogtepunt dat van mij 1 uur zou mogen duren: 14. Original Mothers at the Broadside (Pomona)

Nerepok
Goed om eens te horen maar m.i. misbaar in een Zappa-collectie.
Een paar hoogtepunten:
Theme from "Run Home Slow" - Original Duke of Prunes - Wedding Dress Song/Handsome Cabin Boy - Black Beauty. En natuurlijk The Birth of Captain Beefheart en Metal Man Has Won His Wings

Enkele daarvan kende ik al via de Lost Episodes.