Abdominal - Escape from the Pigeon Hole (2007)

Canada
Label: Antidote

1. The Escape (1:18)
  2. Breathe Later (3:52)
  3. T.Ode (4:00)

met Notes To Self

4. Pedal Pusher (3:29)
  5. Open Relationship (5:05)

met Elizabeth Shepherd

6. Radio Friendly (2:44)
  7. Heaven's Demon (4:09)
  8. Big Track (2:28)
  9. Abdominal Workout (2:59)
  10. Sex with Girls (Skip This One Mom) (4:31)
  11. Walk Left / Stand Right (5:27)
  12. Girl Shit (2:50)
  13. Flyer Antics (3:34)
  14. Flutter (4:28)
  15. While You Sleep ('07 Re-make) * (3:38)
  16. Countdown * (3:34)
avatar van waxs
Ik moest eerst even denken waar ik deze man nou precies van herkende, maar hij was min of meer een sidekick van DJ Format. Ook op deze plaat maarliefst drie producties van deze Format en daarnaast o.a. ook een bijdrage van Cut Chemist. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

avatar van Rhythm & Poetry
Vind Abdominal over het algemeen een ietwat ongeinspireerde rapper qua stem. Zijn teksten zijn over het algemeen vrij goed. De producties op deze plaat zijn ook goed. Breathe vind ik wel een grappige track als er vanaf 2.45 tot en met 3.25 in een adem gerapt word. 3,5*

avatar van J.M.
Grappig album met lekker luchtige teksten. Luistert fijn weg. Vooral tracks als Breathe Later, Big Track & Walk Left / Stand Right hebben een erg vermakelijk tekst.

avatar van fabblwaps
Wat een geweldige rapper is dit, hij kiest altijd originele onderwerpen en heeft vaak grappige, luchtige teksten. Deze teksten rapt hij over goede beats van o.a. Young Einstein, DJ Format, DJ Fase en Cut Chemist.

Op nummers als Breathe Later, Heaven's Demon en Abdominal Workout laat hij zien dat hij erg goed kan rappen.

Er staan ook nog een stel grappige tracks op zoals Radio Friendly, Big Track en Walk Left / Stand Right.

Het verhaal van Flutter is een geweldig stukje storytelling over de enorme gevolgen van het fladderen van een vlinder (de Chaos Theorie als ik me niet vergis). De daarop volgende bonustrack is ook een storytelling nummer, het gaat over de nachtelijke bezigheden van een kat, er wordt gescratcht met een sample van een miauwende kat.

Dit solodebuut van Abdominal is dus erg gevarieerd en laat bovendien de vaardigheid en veelzijdigheid van Abdominal goed zien. De leuke onderwerpen en teksten en goede producties maken deze CD zeer de moeite waard.

Bovengenoemde tracks zijn imo allen van een goed niveau (Breathe Later heeft wel een vervelend refrein), helaas zijn de andere tracks een stuk minder interessant. Er staat geen enkel slecht nummer op, maar sommigen zijn wel duidelijk minder en daarom stem ik 3,5*.