Newworldaquarium - The Dead Bears (2008)

Electronic / Dance
Label: NWAQ

1. The Force (10:03)
  2. Star Power (2:37)
  3. NoworldbutU (8:36)
  4. Avon Sparkle (6:58)
  5. The Tide You Can't Feel (5:16)
  6. Trespassers (10:57)
  7. The Dead Bears (5:44)
  8. Shine Eyed (6:38)
  9. NY (6:18)
  10. Kirana's Lament (8:20)
  11. Kemo Sabe (5:54)
avatar van John Doe
Mooi psychedelisch deep house / ambient album. Met deze producer voelde ik direct een klik toen ik de Fragments Ep onder Ross 154 hoorde. En het geluid van die EP komt hier weer aardig op terug De productie voelt behekst aan, dat is een groot compliment dat ik kan geven.

De vinyl is nu uit, in februari komt een CD versie met 4 extra tracks. Ik denk dat ik daar nog wel even op ga wachten, maar ik twijvel wel

avatar van adderbak
dieper dan dieper dan diep!

Koopt allen de CD versie met Neerlands beste track van dit decennium: "Trespassers"!

hoewel dat al een oudje is (2000) mixt ie perfect met de rest van de diepte die hier wordt geserveerd.

avatar van John Doe
Aah, leuk dat er hier toch een paar mensen zijn die dit net zo kunnen waarderen. Trespassers vind ik ook zoeen beetje het beste nummer.

Wow, dit is bijna verstikkend diep. Duurde even voordat ik de genialiteit (van vooral Avon Sparkle!) inzag, maar dit is wel mijn kopje thee. Vind het trouwens erg naar tech house neigen, vooral de track Trespassers.

Van mij mag Peteri meer albums als deze produceren, hoewel enkele nummers (bijv. de eerste track) op zijn rustigere en meer techno-gerichtere album "Strike", onder zijn alias 154, ook niet te versmaden zijn.

tuktak
eigenlijk ken ik alleen de vinylversie van deze plaat. vanwege zijn hoge plaatsing in de resident advisor top100 beste albums van de jaren '00 dacht ik hier eens een berichtje bij te moeten plaatsen.
helemaal mijn ding (uiteraard) deze deephouse/technoplaat. met name de afsluiter kirana's lament vind ik zo een vette track.
de hele plaat is een grote vibe van routinematige klanken in een of andere vage funky setting. moeilijk te omschrijven met wie zijn stijl te vergelijken valt, maar dat het een geslaagde plaat is, lijkt evident.

Poa
NoworldbutU, The Tide You Can't Feel en vooral Trespassers, heb het album net voor het eerst geluisterd maar ik kan nu al zeggen dat ik dit erg mooi vind.

Poa
Ik luister hier de afgelopen dagen weer erg veel naar, en het blijft fantastisch. Alsof ik er steeds dieper in gezogen wordt. Dat lijkt een clichématige beschrijving voor deze vorm van muziek, maar op deze plaat is het wel buitengewoon sterk uitgevoerd.

In de opmerking over de productie kan ik me wel vinden trouwens, de titeltrack bijvoorbeeld is bijna creepy te noemen met z'n trillende melodielijn en mompelende samples.

avatar van John Doe
Ja, mooie plaat hé. Ik hoop dat er (op de lange termijn) weer een album in de planning is, want dit is zeker één van de meest muzikale electronische artiesten van dit land, naar mijn mening.

avatar van Gyzzz
Er is nu een heruitgave op CD en vinyl van deze plaat. Heb zelf de vinyl gekocht en ben sindsdien opnieuw helemaal verslaafd geraakt aan dit bijzonder knappe album.

avatar van Avorativ
Met de beschrijvingen hierboven als 'productie voelt behekst aan', 'dit is bijna verstikkend diep', 'bijzonder knap album' en 'één van de meest muzikale electronische artiesten van dit land' kan ik het alleen maar eens zijn.

Wat een diepe grooves zeg, erg knap geproduceerd. Ze staan echt als een huis. Met een scala aan subtiliteiten in het mixwerk en de compositie weet hij het interessant te houden.

Ook ik hoop dat hij ooit met nog een album komt. Produceren doet hij op dit moment in ieder geval wel nog, dus dat stemt hoopvol.

avatar van sander.
Dit is fantastisch, en fijn dat het lekker uit Holland komt. NWAQ heeft een briljant eigen geluid, is behendig met filters, phasers en chorus effecten om simpele loops een tijdje spannend en diep te houden. Overal loopt een heerlijke groove / flow en Trespassers is hierin natuurlijk een pareltje. Tien minuten is dan ook een mooie tijdsduur om in zo'n prachtige loop te verblijven. Wiep-wieuw. 4*

avatar van -SprayIt-
Zoals NY lust ik ze wel meer, diep, dieper, diepst. De rest is ook goed, soms gruizig, soms dansbaar, maar altijd bezwerend en sterk geproduceerd. Toch voor mij niet heel memorabel, er mist iets, maar wat, ik weet het niet precies.