Tangerine Dream - Alpha Centauri (1971)

West-Duitsland
Electronic
Label: Ohr

1. Sunrise in the Third System (4:26)

met Udo Dennebourg

2. Fly and Collision of Coma Sola (13:31)
  3. Alpha Centauri (22:16)

met Udo Dennebourg en Roland Paulick

4. Oszillator Planet Concert * (8:03)
  5. Ultima Thule Part 1 * (3:24)
  6. Ultima Thule Part 2 * (4:09)
avatar van IMPULS
1 der beginalbums van deze Duitse formatie. Werd gezien als epigoon van Ummagumma van Pink Floyd. Muzikaal gezien ook wel enige referenties. Tóch zeer boeiend voor als je je wilt wanen in ruimtelijke sferen. 4,5 !!! Echt waar!

tangmaster
Simpel het eerste echte space album door een formatie die zijn echte wortels uit de Krautrock haalde. Niet het sterkste album dat zij tijdens de Pink Years maakte.

avatar van Gerards Dream
Het tweede album van Tangerine Dream was een heel stuk rustiger dan zijn voorganger. Met dit album sloeg Tangerine Dream haar eigen weg in waardoor het niet meer aanleunde tegen het vroegere instrumentale werk van Pink Floyd. Het album was opgedragen aan mensen die wat hebben met de ruimte.

De muziek is inderdaad spacy te noemen. Met de ogen dicht waan je je tussen de hemellichamen en andere brokstukken waar de ruimte rijk aan is. Maar is de muziek wel goed te noemen is de hamvraag. Op sommige plaatsen is de muziek zo goed fout dat het daardoor weer goed wordt. Het simpele fluitje op de track Alpha Centauri werkt bij mij op de lachspieren. Hierdoor is het zo antimuziek dat ik denk dat het schaamrood op de wangen komt te staan als de fluitist zichzelf terug hoord. Daarmee is dit album door het voorafgaande wel gewaagd en getuigt van moed om zo een nieuwe muziekstroming te lanceren.

Door dit alles 3 sterren aan dit abum gegeven, al is dat niet voor de volle honderd procent voor de muziek.

tangmaster
Ik struikel toch iedere keer weer over dit album en dan vooral de titel track waarvan het middengedeelte mij totaal niet kan boeien, nog steeds de zwakste uit de pink years.

CorvisChristi (crew)
Tja, wat kan ik hier over zeggen, behalve dat dit een klassieker in zijn soort is.
Vooral Sunrise in the Third System en Fly and Collision of Comas Sola zijn absoluut de moeite waard. Alleen dat alarm-achtig klinkende geluid in Collision......begint op een gegeven moment op m'n zenuwen te werken. Maar het nummer werkt wel naar een sterk eindstuk toe waarin alle remmen los gaan.
Het titelnummer wordt op een gegeven moment saai en kan, ondanks de lengte, niet tippen aan de eerste 2 nummers.

Door de essentie van deze plaat, zou ik het eigenlijk een 3,5 moeten geven, maar aangezien ik het album bijna nooit luister, omdat ik het titelnummer uiteindelijk te saai vind, geef ik toch een 3.
Persoonlijk zou TD zich pas écht bewijzen met opvolger Zeit.

avatar van Gerards Dream
Grappig dat je dat schrijft CorvisChristi, over dat alarm-achtige klinkend geluid op Fly and Collision of Comas Sola dit doet mij op één of andere manier denken aan ijshockey. Je moet me niet vragen waarom, want het is jaren geleden dat ik ijshockey heb gezien op tv. Wellicht klonk het fluitje van de scheidsrechter zo waardoor deze gedachte nu bij mij naar boven komt.

Desondanks blijft Alpha Centauri een mooi duister album uit de begin jaren van Tangerine Dream.

tangmaster
Blijft een unieke plaat na het Rock album Electronic Meditation.
Sunrise in the Third System dat met een aantal valse noten opent is een aardig stuk als de boelop gang komt. Fly and Collision of Comas Sola is een redelijk Spacerock nummer met op het eind die stevige drums van Christopher Franke.
Alpha Centauri is een stuk met een redelijke opening maar met een veel te langdradig midden stuk waarin de fluit veel te dominant in het geluidsbeeld zit. Pas op het moment dat der Geist naar voren komt wordt het weer een beetje spannend. Blijft voor mij de minste uit de Pink Years.

De tekst die na 18 minuten in gezet wordt.
Der Geist
und Leben entsteht
und also...
Komm, Geist, und erfuelle die
herzen Deiner Menschen
Und entzuende in jedem das
Feuer Deines ewigen Lebens

avatar van Gerards Dream
Ja, ja der Geist dat klinkt erg luguber. Op het moment dat ik dit voor de eerste keer mijn oren binnenkwam had ik écht het gevoel: "Ze komen mij halen." Nu ik dit zo opschrijf bekruipt mij hetzelfde gevoel als destijds. Die fluit op Alpha Centauri wordt op een gegeven moment irritant. Dat hadden ze beter niet kunnen doen. Wellicht had een stukje op de gitaar beter geweest.

avatar van stephan73
Hoewel ik een liefhebber ben van Krautrock, heb ik TD nooit een kans gegeven. Mij te zweverig allemaal.
Maar toen ik bij de kringloop dit album (uit een tijd dat Krautrock vooruitstrevend was) zag liggen op vinyl, heb ik me er toch aan gewaagd. En ik moet zeggen dat dit me wel ligt. Psychedelisch en krautROCK genoeg om hier dik 40 minuten van te genieten.
Zweverig? Ja, nog steeds, maar dit ligt dichter bij andere krautrock bands die ik hoog heb zitten.

stephan73 schreef:

Komt vooral door het 2de nummer denk ik. Het titelnummer staat volgens mij toch wel veel verder verwijderd dan de gemiddelde krautrock.
Overigens zou vanaf opvolger Zeit de krautrock-invloeden definitief tot het verleden behoren.
Overigens, als je deze goed vind, denk ik dat je het debuut Electronic Meditation nog beter kan waarderen. Nog experimenteler, vreemder en aparter met een flink krautrock-sausje.

Leuk dat je je gewaagd hebt aan dit TD-album. Hoewel ik hun vroege periode interessant vind, begint het voor mij allemaal pas echt boeiend te worden vanaf hun doorbraak-album Phaedra. Maar dat is weer heel andere koek dan Alpha Centauri...

avatar van stephan73
Ik zal TD vaker gaan proberen, want wat ik gehoord heb is wel goed (met uitzondering van enkele soundtracks die ze gemaakt hebben). En tja, op LP bij de kringloop voor 3 euro... dan kan je hem gewoon niet laten liggen!

avatar van wowter
Heruitgave/expanded edition van Esoteric van dit album volgt eind dit jaar, met de a- en b-kant van de Ultima Thule single als bonus (de originele versies, niet de 'tangentized' versie die op een eerdere reissue stond).

tangmaster
Dat nou niemand het voormekaar krijgt om Ozilator Planet Concert op de een of ander manier bij dit album te krijgen.

Die originele Ultima Thules staan al op de Nebulous Dawn box.

tangmaster schreef:

Die originele Ultima Thules staan al op de Nebulous Dawn box.

Weer een onjuist feitje uit de bekende hoek.... Dat namelijk zijn niet de originele Ultima Thules, ze zijn bewerkt. Goed luisteren dus. Je hoort bijvoorbeeld dat er in part 1 een extra flanger-effect zit en 'digitale koren'. Dezelfde 'foute' versie staat op de eerdere heruitgave van AC (op Sanctuary), de Japanse versie op Archangel en natuurlijk de omstreden Antique Dreams-compilatie uit 2000.

Electronic Meditation krijgt trouwens ook nog een leuke bonus, maar daar kan ik nog weinig over kwijt.

tangmaster
Ja ja, het zal wel weer, heb de Nebulous Dawn versies eens naast de originele single vergeleken, hoor ik zeker in een gekkehuis thuis........................

Alles wat een ander zegt dan wowter is per defenitie al onjuist.

tangmaster schreef:

Alles wat een ander zegt dan wowter is per defenitie al onjuist.

Nee hoor, da's in ieder geval niet mijn definitie. Er staan genoeg nuttige reacties bij dit TD album (en andere) vermeld....

Wel dat ik - in tegenstelling tot die van jou - mijn informatie kennelijk op juiste feiten kan baseren. Misschien zit ik toch iets dichter bij het vuur? Dat geeft natuurlijk op zich niets (bijzaak), ware het niet dat jij vaak onjuiste info schrijft waar niemand bij gebaat is. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn...
Nee, in een gekke(n)huis hoef ik jou niet te hebben, maar denk in het vervolg even wat langer na voordat je een bericht plaatst.

Je hoeft niet in een gekke(n)huis te zitten om te horen dat er flink geklooid is met die versies van Ultima Thule op de NB-box. Gewoon goed luisteren, Hans! Houd jij je nou maar bij het schrijven van die enthousiaste fan-analyses (zoals je in het KLEM-blad altijd deed), die gebaseerd zijn op jouw mening (i.p.v. feiten), want dat is helemaal jouw ding en dat deed je ook altijd op zeer aardige wijze.

wowter schreef:

Met betrekking tot Oszillator Planet Concert: daar wordt aan gewerkt om die ook op de heruitgave van Alpha Centauri te krijgen. Rechtenkwestie. Mastertape is wel getraceerd..

Op Play.com kan de her-uitgave van Alpha Centauri al als pre-order besteld worden en volgens de info komt "Oszillator Planet Concert" er samen met beide "Ultima Thules" op te staan, wat natuurlijk erg goed nieuws zou zijn:

Bad Request - play.com

Bad Request - play.com

Waarvan akte

CorvisChristi (crew)
Alleen al vanwege "Oszillator Planet Concert" een must-have!! Hop, toch maar besteld...!

CorvisChristi schreef:

Zal je zeker niet tegenvallen als je 'm speciaal voor dat stuk aanschaft.

tangmaster
Al hoewel ik Alpha Centauri nog steeds de minste van de pink years vind, is de 2011 versie een aardige aanvulling. Nou is voor mij Oszillator Planet Concert ook niet direct een hoogvlieger en de opname is ook niet je van het. Het enige dat je van deze heruitgave kunt zeggen is dat uiteindelijk de Pink years compleet op CD zijn verschenen.

Aquila
Beetje richtingloos album/nummers, maar misschien is dat ook de bedoeling. Vooral de titeltrack leidt daaronder, maar toch wel een interessant begin van TD, waarmee ik onbekend was.

Mijn dochtertje (3,5 jaar) hoorde overal spechten trouwens tijdens 'Fly and Collision...' en daarna een leeuw brullen, is dat al iemand opgevallen?

tangmaster
Toch vreemd ondanks eerdere berichten staat op de re-release van Esoteric gewoon Ultima Thule part 1 in de 2000 remix, verre van het origineel uit 1971.

CorvisChristi (crew)
Even gericht op de discussie tussen wowter en tangmaster over de verschillen tussen de versies van "Ultima Thule Part 1", vond ik het leuk om mijn oordeel erover in de groep te gooien. Zodoende heb ik een aantal keren achter elkaar de versies geluisterd zoals te horen op de Esoteric-release van Alpha Centauri en de Nebulous Dawn-boxset.
Muzikaal gezien lijken de versies heel veel op elkaar en muzikaal is het een truck om de verschillen er uit te halen. Die zijn er i.m.o. namelijk niet of nauwelijks.
Het enige wat ik er uit haal, is wel dat de versie zoals deze op Esoteric prijkt kaler (lees: oorspronkelijker) lijkt te klinken dan de versie op Nebulous Dawn, die in mijn beleving voller en krachtiger klinkt. Let bijvoorbeeld op de gitaarrif vlak na het chaotische begin. Bij de versie van Nebulous Dawn lijkt deze meer naar voren te komen (lees: uit de speakers te knallen), terwijl die op Esoteric behoudender lijkt te klinken. Verder lijk ik toch echt op de versie van Nebulous Dawn een soort van 'galm'-effect te horen wat als het ware als een deken over het nummer gelegd is (wowter omschreef het eerder als een flanger-effect; ik ga er van uit dat we het dan over hetzelfde hebben) en die lijk ik niet te horen op de versie op Esoteric.

Ik vermeld regelmatig in mijn bericht dat ik e.e.a. lijk te horen, want misschien zit het wel tussen mijn oren, maar als het aan mij ligt hoor ik dus wel wat verschillen ja...
Toegegeven dat het wel een uitdaging is om ze eruit te halen.

tangmaster schreef:

Even terugkijkend op mijn vorige bericht heb ik besloten de oorspronkelijke versie van "Ultima Thule Part 1" eens te pindakazen.
Ongeacht of er nu wel of geen verschillen te horen zijn tussen de diverse versies die op de Esoteric-release, Nebulous Dawn of de Antique Dreams-compilatie zijn uitgebracht, komt het er op neer dat álle versies opgepoetst en bewerkt zijn t.o.v. de originele versie, die écht veel rauwer en kaler klinkt dan welke versie ook die later op CD is uitgebracht.

Dit houdt in dat tangmaster inderdaad gelijk heeft.

Ondanks dat is en blijft de Esoteric-release de beste en meest complete versie die op dit moment van Alpha Centauri verkrijgbaar is

CorvisChristi schreef:

Dit houdt in dat tangmaster inderdaad gelijk heeft.

Te pindakazen??
Ik heb bijna vijftien jaar ervaring als geluidstechnicus, maar deze uitdrukking heb ik nog nooit gehoord/gelezen. Verklaar je nader

avatar van Gerards Dream
Pindakazen is een term voor muziek van het internet downloaden.

Pindakaas - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl

CorvisChristi (crew)
Ik kan me goed voorstellen dat, als je het niet weet, het nogal ridicuul overkomt, wowter .

avatar van wowter
Muziek downloaden van internet komt voor mij ook zeer ridicuul over.

avatar van heartofsoul
Een bij vlagen indrukwekkend album, bijvoorbeeld door de prachtige zang in het titelnummer. De "spacy" geluidseffecten wekken het ene moment op mijn lachspieren, het andere moment word ik toch weer even meegesleept. Maar niet zo overtuigend als latere albums zoals bijvoorbeeld Rubycon, daarvoor is het toch iets te onevenwichtig.

buizen
Dit bandje bestaat al heel lang. Heb er laatst een elpee van gekocht. Maar nog niet aan toe gekomen om te beluisteren, daar moet je echt even voor gaan zitten.
Uit Berlijn. Berlijn is samen met New York m'n favoriete (creatieve) stad.
Een van hun EP's heet: Das Mädchen Auf der Treppe.
Intrigerende band.

avatar van heartofsoul
Van dat ep'tje heb ik het titelnummer wel eens gehoord. Filmuziek dacht ik gelijk toen ik het voor het eerst hoorde (het staat op YouTube). Dat stuwende synthesizerdeuntje bleek voor Tatort te zijn geschreven. Heel andere koek dan dit toch wel chaotisch klinkende album, dat echter steeds mooier wordt naarmate ik het vaker beluister.