Wipers - Wipers Live (1985)

Label: Enigma

1. Pushing the Extreme (4:40)
  2. Messenger (2:00)
  3. Moon Rider (4:24)
  4. Doom Town (4:17)
  5. Think About It (2:50)
  6. Potential Suicide (3:50)
  7. D-7 (5:00)
  8. Now Is the Time (2:55)
  9. Tell Me (2:28)
  10. Window Shop for Love (4:02)
  11. Y.O.A. (7:47)
avatar van Oldfart
al die tijd helemaal over het hoofd gezien, dat deze nog niet hier geplaatst was.

lambf
En dat terwijl je wel de hoes als avatar hebt

avatar van Oldfart
Ken je nagaan, kwestie van niet goed opletten.

In ieder geval: dit is een live plaat met opnames tijdens een amerikaanse tour uit 1984.
Het is een recht toe recht aan registratie van hoe de Wipers toen live klonken: ruig en met gitaarwerk vol feedback. De hier nog jonge Sage schreeuwt bij tijd en wijle zijn ongenoegen uit als op de eerste drie platen.
De plaat klinkt zoals ik me de band uit die tijd herinner, met de acoustiek van de zaal erbij ( zo te horen vrij kleine clubs). Geen naderhand bijgeschaafde en gepolijste opnames; je hoort af en toe dat de apparatuur het maar amper trekt door het volume dat ze live speelden.
Veel van de nummers krijgen een andere uitvoering mee dan de studio versies.
Verder vallen de gedrevenheid en een goed spelende ritmesectie op.
Voor de Wipers fans die alles kompleet willen hebben: het nummer Moon Rider staat alleen op dit album.
Een mooi tijdsdocument.

avatar van shinybeast
prachtige band rond spil Greg Sage

na prima solo albums uit het oo(r)g verloren

wat doet deze man tegenwoordig?

avatar van Oldfart
Runt zijn eigen maatschappij en is op het moment vooral bezig zijn eigen back-catalogue te bewerken en opnieuw uit te brengen. Zo verschijnt binnenkort een nieuwe limited vinyl versie van Youth of America. ( zie ook andere berichten bij andere Wipers platen)

avatar van mayhemblik
Goddelijke band met een ongelofelijk eigen geluid die ik uit duizenden herken.

avatar van mafketel
Inderdaad, een eigen geluid, want er is maar één Greg Sage.
Misschien wel DE plaat om de vroege Wipers te leren kennen.

Maar voor Wipers/Greg Sage geldt : onbekend maakt onbemind.

avatar van mayhemblik
[quote="mafketel"

Maar voor Wipers/Greg Sage geldt : onbekend maakt onbemind.[/quote]

Precies, lieve mensen gaat dat toch in Gregsnaam luisteren en u zal niet teleurgesteld worden.

Het geluid is wel redelijk brak maar ja. Het is een van de beste/beste punkband live op zijn hoogtepunt.

Zephyr
Is er iemand die weet waarom track 11 als Y.O.A. vermeld staat ? Op mijn CD heet het nummer gewoon Youth Of America.

D-ark schreef:
Het geluid is wel redelijk brak maar ja.

Vind ik eerlijk gezegd nogal meevallen. What you hear is what you get, Het moet ook niet mooier gemaakt worden als het is...........

Oldfart schreef:

Fantastisch zoals hij tekeer gaat in Potential Suicide; mijn absolute favoriet op dit album.

avatar van Oldfart
Het moet ook niet mooier gemaakt worden als het is...........

....voor glad en gelikt moet je hier inderdaad niet zijn, maar dat maakt het m.i. ook spannender en directer.
Er is weinig beeldmateriaal van enigszins redelijke kwaliteit om dat te laten zien.
Hier:
Over the Edge Live
een voorbeeld uit dezelfde periode.

Oldfart schreef:

Precies wat ik bedoelde te zeggen !

Helaas nooit Wipers in hun beginperiode gezien, maar het geluid van deze opnames uit begin jaren 80 geeft toch wel een heel goede indruk wat je destijds kon verwachten, lijkt me.

De eerste 4 albums klinken soms behoorlijk "gruizig" , en dat past wat mij betreft uitstekend bij zowel de tijdsgeest als het het gedachtengoed van Greg Sage.

avatar van Oldfart
Helaas nooit Wipers in hun beginperiode gezien
....wel in een latere periode ?

Zephyr
Zeker en vast ! Herinner me o.a. een optreden in september 1993 in Haarlem; ter promotie van het album Silver Sail. Greg en de mannen waren zeer geinspireerd, en begonnen met de eerste 4 nummers van Follow Blind, dat weet ik nog heel goed....

Zijn ze wel eens in NL geweest in de vroege jaren 80 ?

avatar van Oldfart
Zijn ze wel eens in NL geweest in de vroege jaren 80 ?
....'t is maar hoe vroeg je vroeg vindt.

Het is lastig exacte data boven tafel te krijgen van een band die de publiciteit schuwt, zo goed als geen interviews gaf/geeft, en jarenlang in het thuisland amper de obscuriteit ontsteeg.

Dus moet ik het doen uit het weinige wat er op het net te vinden is, en uit eigen waarneming.
En dat laatste is ook al lastig....

Ik heb vanavond met mijn vriendin proberen terug te rekenen wanneer wij Wipers voor het eerst zagen, we komen wel op een jaartal uit, maar zijn ons er niet helemaal zeker van.
het zou ook best wel eens een jaar later geweest kunnen zijn.

Op een rij, wat ik weet/denk:

De eerste samenstelling van de Wipers is nooit echt uitgebreid op tour geweest, zelfs niet in de US of A. Sam Henry en Dave Koupal verlieten de band al in 1981.

Zij werden vervangen door de twee Brad's : Brad Naish en Brad Davidson.
In die samenstelling heb ik ze voor het eerst gezien.

De eerste US tour was in 1984; daar is dit Live album de weerslag van.
Wat ik niet kan achterhalen of ze toen al Europa aandeden.

Terugrekenend met wie mijn vriendin en ik samen voor de eerste keer naar de Wipers gingen, in ogenschouw nemend waar we woonden etc., komen wij uit op 1984. Maar het kan ook 1985 zijn geweest.

In 1985 verliet Brad Naish de band , en werd Steve Plouf de drummer.
Ook dat wijst dan weer naar 1984, of begin 1985.
Ik heb de band met Brad Naish drie keer gezien.

In mijn geheugen zit echter ook vaag dat ik de Wipers voor het eerst zag nadat Over the Edge een tijdje uit was. Ook dat zou op 1984 kunnen wijzen.
Eerder zou kwa tijd kunnen, want het album is van 1983, maar ik kan me niet herinneren dat ze eerder in Europa tourden, dan in de VS. Dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Maar ik weet het echt niet meer. Getting old.....you know.

Mijn kennismaking met the Wipers en ik was meteen verkocht. Vooral het openingsnummer "Pushing The Extreme" vond (en vind) ik fantastisch!

Ik heb hem nog ergens op cassette, maar kan helaas zo snel even nergens een digitale versie vinden. Dus als iemand wat weet...

Heb de band sinds 85 ook een aantal maal live gezien. Daar zaten in ieder geval meerdere optredens in de Melkweg bij (met volgens mij bij één als voorprogramma De Artsen, de voorloper van Bettie Serveert) en dat optreden in het Patronaat in Haarlem (10 sept 1993). Van dat laatste concert heb ik nog foto's.

Zephyr
Als kennismaking met Wipers is dit misschien wel het ideale album ......... Je krijgt een goed overzicht van hoe de band in de eerste jaren van het bestaan klonk; maar dan wel in de "live-variant" natuurlijk !

@-Cyclops- : een digitale versie : 't is maar net welke editie je op de kop wilt tikken. Daarnet even op Discogs gekeken; Gift Of Life : één exemplaar, voor het lieve sommetje van € 39 maar liefst .....
Voor een re-release kijk je best even op Zenorecords.com. En raadpleeg anders Oldfart; misschien weet hij nog andere kanalen ...

Concert 1993 was inderdaad 10 september in Patronaat; kosten HFL 15 volgens mijn bewaarde entreekaart. Wauw !