Ashes You Leave - The Passage Back to Life (1999)

Kroatiƫ
Label: Morbid

1. Salva Me (Intro) (2:20)
  2. The Passage Back to Life (8:33)
  3. Thorn of the Dead Flower (9:19)
  4. Drowning in My Dreams (6:00)
  5. Lay Down Alone (9:39)
  6. White Chains (7:56)
  7. Tears (3:45)
avatar van Karmakosmik
Destijds heb ik deze cd gekocht op basis van een Platina recensie in de Mindview. 14 jaar later beschouw ik TPBTL nog altijd als de beste My Dying Bride cd die MDB nooit heeft gemaakt.

Voor liefhebbers van originele muziek is dit wellicht een teleurstelling. Ashes You Leave kopieert schaamteloos alle ingrediënten van zijn grote broer. Gelukkig weten ze ook eigen accenten te leggen dankzij de diepe vrouwenzang (denk Ann-Mari Edvardsen ten tijde van Painting on Glass) en het betoverende viool- en luitspel.

Ondanks het gebrek aan eigen identiteit weet AYL een fantastische sfeer te creëren waar ik keer op keer in meegezogen wordt.