The Jess Roden Band - Keep Your Hat On (1976)

Label: Island

1. You Can Leave Your Hat On (3:03)
  2. Jump Mama (4:00)
  3. Blowin' (3:25)
  4. In a Circle (4:29)
  5. I'm on a Winner with You (3:15)
  6. Mama Roux (3:33)
  7. Desperado (4:20)
  8. Too Far Gone (5:13)
  9. Send It to You (3:06)
avatar van milesdavisjr
De Brit Jess Roden heeft altijd een flink potje bij mij kunnen breken. De beste man heeft een paar heerlijke stembanden meegekregen van moeder natuur. Dat Roden zijn creatieve hoogtepunt beleefde in de jaren 70 en dan met name in het Rhythm & blues genre geniet dan ook met name mijn interesse. De coverplaat trapt af met het door Randy Newman gecomponeerde You Can Leave Your Hat On, de relaxte en funk versie van Roden vormt een prima opener. Jump Mama is wederom funky en kent een catchy karakter. Blowin is degelijk maar niet bijzonder. Hoewel In a Circle qua arrangementen ook niet heel inventief in elkaar steekt kent het een ontzettend heerlijke lome groove waar Roden zich doorheen croont. De blaasinstrumenten maken het nummer af. I'm On a Winner With You gaat op dezelfde voet verder. Mama Roux van Dr. John is weer wat meer uptempo maar kan mij niet geheel bekoren. Desperado van The Eagles is helaas geen geweldige versie. Too Far Gone is aardig, maar deze soulvolle ballad kan niet de volledige lengte boeien. Afsluiter Send It to You is een redelijke afsluiter maar ook niet meer dan dat.
Keep Your Hat On is dan ook een plaat met 2 gezichten, enkele uitstekende uitgevoerde songs maar ook een aantal nummers waarbij voor mijn gevoel de automatische piloot om de hoek komt kijken en enkele songs die wat meer aandacht hadden kunnen gebruiken. Desalniettemin blijft het geheel aan de goede kant van de streep.