Fabrizio de André - La Buona Novella (1970)

Italië
Folk
Label: Produttori Ass

1. Laudate Dominum (0:21)
  2. L'infanzia Di Maria (5:02)
  3. Il Ritorno Di Giuseppe (4:06)
  4. Il Sogno Di Maria (4:07)
  5. Ave Maria (1:53)
  6. Maria Nella Bottega del Falegname (3:14)
  7. Via Della Croce (4:33)
  8. Tre Madri (2:55)
  9. Il Testamento Di Tito (5:51)
  10. Laudate Hominem (3:28)
avatar van muziekobsessie
Nu met een veel mooiere hoes toch wel een bijzonder album omdat singersonwriter hier zo afgewisseld wordt met opera en dat allemaal in de nummers zelf. Dat had ik nog nooit gehoord. Wat dat betreft werd er eind jaren 60 meer gedurfd als nu. Verder is dit album niet zo goed als "Tutti Morimmo a Stento " dat blijft voor bij de beste. Maar toch is dit muziekgeschiedenis waarbij het folk-genre nooit meer hetzelfde zal zijn dankzij dit album.

Ik ben een groot liefhebber geworden van deze zanger toen ik vorig jaar flink wat Italiaanse artiesten ben gaan opzoeken in het kader van mijn vakantie naar Italië (ik ben daar dit jaar ook geweest maar heb beduidend minder ontdekt).

De combinatie met klassiek pakt goed uit; misschien door de Italiaanse rand. De taal leent zich er voor, Fabrizio heeft een melancholieke stem waar het goed mee combineert en de composities zijn gewoon sterk genoeg om dit 'experiment' aan te kunnen.
Als er dan ook nog eens invloeden uit India aan toegevoegd worden (Il Ritorno Di Giuseppe) dan mag er wel gesteld worden dat dit wederom een geweldig album is van de man en dat er best meer aandacht voor mag komen. Laat de taal je er in elk geval niet van weerhouden!

avatar van muziekobsessie
deze opgewaardeerd, klein meesterwerkje!! Heb overigens al 3 verschillende hoezen gezien van dit album

avatar van AOVV
Fijne plaat weer van Fabrizio de André, al ligt het concept me wat minder. Zijn stem is echter altijd een troef, en gaat best goed samen met de (soms wat aanzwellende) klassieke begeleiding.

3,5 sterren

Dit is een grote jongen hoor...