Cher - The Very Best Of (2003)

Label: Warner Bros.

1. Believe (2:57)
  2. If I Could Turn Back Time (4:00)
  3. Heart of Stone (4:11)
  4. Just Like Jesse James (4:07)
  5. Save Up All Your Tears (4:00)
  6. After All (4:05)

met Peter Cetera

7. I Found Someone (3:44)
  8. One by One (4:23)
  9. Strong Enough (3:43)
  10. All Or Nothing (3:58)
  11. Song for the Lonely (3:22)
  12. Take Me Home (3:28)
  13. The Shoop Shoop Song (It's in His Kiss) (2:52)
  14. All I Really Want to Do (2:58)
  15. Bang Bang (My Baby Shot Me Down) (2:44)
  16. Half-Breed (2:45)
  17. Gypsies, Tramps & Thieves (2:36)
  18. Dark Lady (3:28)
  19. Sonny & Cher - The Beat Goes On (3:29)
  20. Sonny & Cher - I Got You Babe (3:11)
  21. A Different Kind of Love Song (4:20)
avatar van LucM
Ik heb hiervan de dubbel-CD (staat natuurlijk veel meer op).
Cher is toch een prima zangers die zich decennia weet te handhaven, al vind ik haar beste periode in de jaren '60 (met Sonny Bono als Sonny & Cher) en begin jaren '70 alvorens zij ging scheiden.
Van haar solohits vind ik "Bang Bang", "Gypsies, Tramps & Thieves" en "Dark Lady" wel sterk. "If I Could Turn Back Time" was haar come-back-hit in 1989 (het jaar dat zowat alle popveteranen hun come-back beleefden) en "Believe" uit 1998 werd zelfs haar grootste hit ooit (nr.1 in België en Nederland).

avatar van musicfriek
Ja, na 60 jaar carriere nog eens een nummer 1 hit scoren is best wel knap

avatar van Thunderball
Hum, vreemde compilatie, ik wist niet eens dat hier een enkelaar van was.
De dubbelaar is toch wel DE definitieve verzamelaar van deze coole dame. Ik heb dan ook de 4,5 ster voor die versie gegeven en niet voor de enkelaar zoals boven vermeld.

Men meldt altijd in haar bio dat ze in ieder decenium van af de jaren '60 een nr 1 hit (Amerika) heeft gehad (die vd jaren '80 kan ik toch niet op noemen!).

TheArtfulDodger
Geldwolf! Bakken vol met geld verdiend aan haar afscheidstournee (méér dan 250 miljoen dollar volgens Wikipedia), brengt ze weer een nieuw album uit

TheArtfulDodger
Geen charlatan dus maar een cherlatan.

avatar van Thunderball
Niet meer optreden betekent niet dat je dan niet ook meer een nieuw album kunt uitbrengen.
Heeft niet perse wat met elkaar van doen, toch?
Maar vertel: weet je wanneer dat album uit komt en wat is de titel?

TheArtfulDodger
Met haar Farewell Tour heeft ze m.i. de indruk gewekt dat ze nooit meer zou optreden én nooit meer een plaat zou uitbrengen, dus een afscheid in de breedste zin van het woord.

avatar van Thunderball
Volgens mij was ze gewoon het vele reizen moe, maar dat gaat niet op voor bij een plaat opnemen.
Maar goed, mss ligt de waarheid wat in het midden en is ze er niet helemaal duidelijk over geweest om zo een excuus te hebben weer wat te gaan doen op dat gebied.

Is er verder al iets over die plaat bekend, wanneer ie uit komt, titel etc...?

19,99 Euro voor dit album
Echt een rib uit je lijf.

deric raven schreef:
19,99 Euro voor dit album
Echt een rib uit je lijf.

Thunderball schreef:
Is er verder al iets over die plaat bekend, wanneer ie uit komt, titel etc...?

De single Woman's World is inmiddels uit, het album Closer To The Truth verschijnt op 24 september.

avatar van Thunderball
Dank je voor de info, ga ik zeker aanschaffen.

Thunderball schreef:
Dank je voor de info, ga ik zeker aanschaffen.

(maar zeer zeker geen slecht artiest hoor, in de jaren '60 en begin jaren '70 had ze een rits aan mooie liedjes (Little Man, Gypsies Tramps & Thieves, Dark Lady...)

avatar van Thunderball
I know, ik heb jarenlang haar platen (LP's en cd's) gespaard, maar was haar eerlijk gezegd totaal uit het oog verloren, tot ik toevallig bij deze plaat vandaag (inmiddels gisteren) uitkwam. Meteen daarstraks twee cd's die ik nog niet had bij bol.com besteld.

avatar van gaucho
Thunderball schreef:
Men meldt altijd in haar bio dat ze in ieder decennium van af de jaren '60 een nr 1 hit (Amerika) heeft gehad (die vd jaren '80 kan ik toch niet op noemen!).

Tien jaar later, maar toch even de bevestiging: Cher had in de jaren tachtig zelfs 2 nummer 1-hits: If I could turn back time en haar duet met Chicago's Peter Cetera: After all.

Als je ze allemaal op een rij wilt hebben: Cher Shines with No. 1 in Sixth Consecutive Decade | Billboard

Deze dubbelaar van de week opgepikt bij de kringloop voor 2 euro. Inderdaad wel de definitieve Cher-verzamelaar, daar deed ik het dan ook voor. Die recente nummers waarbij ze zo nadrukkelijk autotune gebruikt (maar vooral vanwege het robotische effect, niet omdat ze niet kan zingen), daar heb ik niet zoveel mee, maar om compleet te zijn, horen ze hier natuurlijk wel thuis.

Ik beleef al meer plezier aan haar jaren tachtig popnummers, maar de hoogtepunten in haar repertoire zijn voor mij toch die leuke pophits uit de jaren zeventig: Dark lady, Gypsies, tramps & thieves en Half breed (alle drie nummer 1 in de Billboard Hot 100).
Mijn dubbel-cd heeft nog meer fraais uit die periode, zoals de (ook Nederlandse) hit Bang bang (My baby shot me down). Die staat hier zowel in de originele versie op als in een nieuwe opname, die is geproduceerd door Bon Jovi, Richie Sambora en Desmond Child en past daardoor beter bij haar jaren tachtig hitwerk.
Had voor mij niet per se gehoeven, maar ach, met 42 nummers heb ik geen reden tot klagen. Zelfs haar door toenmalig vriendje Gene Simmons geproduceerde discohit Take me home (jammer genoeg in de singleversie) en haar duet met Meat Loaf, Dead ringer for love, staan hier nog op (op de dubbelaar dan).

In combinatie met de bekende hits die ze samen met toenmalig echtgenoot Sonny Bono opnam (ik mis alleen Little man, da's toch wel weer slordig), is dit een mooi en vrij compleet overzicht van een indrukwekkende carriere. Want muzikaal mag ze misschien geen hoogvlieger zijn, ze heeft wel een karakteristieke en herkenbare stem. En een Amerikaanse nummer 1 hit scoren in zes achtereenvolgende decennia, dat doet niemand haar na, volgens mij. Dat maakt haar toch tot een uniek fenomeen.

avatar van Thunderball
De jaren '80 nr. 1 hits gaat dan wel om de meest gedraaide platen en niet om de best verkochte singels.

Zo zou ze ook zelfs in de 00's nummer 1 songs gehad hebben, wat echt niet is, maar wanneer je dan gaat kijken, blijkt het in een meest gedraaide Dance/Club lijst te zijn.

Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk, maar ok, vooruit ze had nr 1 hits.

avatar van gaucho
Tuurlijk, het is er allemaal een beetje met de haren bijgesleept, omdat het lekker wegleest in zo'n bio. Die jaren tachtig nummer 1 hits waren op de Adult Contemporary Chart, hoewel ze in de Billboard Hot 100 wel allebei de top 10 haalden. En de nr 1's in de 'naughties' waren inderdaad alleen in de Dance/Club charts. Alleen haar drie jaren zeventig nr 1 hits, twee met Sonny Bono plus Believe kwamen bovenaan de Billboard Hot 100 en zijn dus 'echte' nummer 1 hits.

Toch blijf ik dat een prestatie van formaat vinden, zeker als je bedenkt dat ze als oude dame het clubpubliek meekrijgt. Komt natuurlijk ook omdat ze zich steeds wist aan te passen aan de smaak van het publiek. Die Desmond Child/Bon Jovi-nummers uit de jaren tachtig, daar zou je nu niet meer mee aan hoeven komen, maar toen werkte het.

Het maakt deze verzamelaar natuurlijk wel tot een vrij inconsistente luistertrip, want Cher laveert overal tussendoor: disco, pop, rock, dance, een fifties-cover, ze komt overal mee weg en ze komt altijd weer terug. En op zich is dat natuurlijk ook een prestatie.