Bit 'A Sweet - Hypnotic 1 (1968)

Label: ABC

1. Speak Softly (5:10)
  2. 2086 (2:50)
  3. If I Needed Someone (3:36)
  4. With Love (4:00)
  5. Monday-Tuesday (1:50)
  6. Diamond Studded Eyes (4:02)
  7. How Can I Make You See (2:40)
  8. Travel (5:00)
  9. A Second Time (8:30)
avatar van Droombolus
Damaals voor 3.95 Olderwetsche Hollandsche Ballen uit de ramsj-bakken van Concerto in Amsterdam gehaald ( met tekst vel nota-beide-bene ! ) en volledig verslaafd aan geraakt. Heb 'm in een moment van zwakte aan m'n broer verkocht maar het voordeel daarvan was wel dat ik 'm, toen ik de dwalingen van mijn wegen in zag, op reel teep op kon nemen.

Vanaf het moment dat ik op evilBay en in duistere virtuele verzamelaarsshops allerhande oude hippie herrie op kon graven heb ik in de gaten lopen houden of een of ander boetiek RI label 'm op CD uitgegeven had. Van de week was het eindelijk zo ver. Wel op een 2-fer met Queen's Nectarine Machine's The Mystical Powers of Roving Tarot Gamble, maar swah: begger's can't be choosers ......

En dan over de muziek. Het is niet echt dat je zegt een hippie klassieker of zelfs een semi-klassieker maar producer Steve Duboff is er wel prima in geslaagd om uit de ader van de tijd te tappen. Melotrons, sitar-gitaren en stereo-effekten zijn in ruime mate aanwezig maar altijd in dienst van de muziek.
Hij schreef ook alle orginele songs, soms in samenwerking met Artie Kornfeld. De laatste was de producer van The Cowsills en dat geeft dan ook meteen de muzikale richting van deze plaat aan: verzorgde Sunshine pop met een alternatief randje. Denk aan The Moon's Without Earth maar dan wat zwaarder aangezet.

Duboff was dus helaas geen bevlogen genie à la Curt Boettcher maar hij was wel goed in wat hij deed en Bit A Sweet weet zijn bedoelingen prettig vorm te geven. Af en toe doet het, door het gebruik van de Hammond en een lead zanger doet die wat als Mark Stein klinkt, een beetje aan Vanilla Fudge denken maar de uitwerking van de songs blijft netjes binnen de lijntjes van de popmuziek, ook al heeft het hier en daar wel dat pastorale tintje waar de Fudge ook graag gebruik van maakte.

Volgens de legende was Bit A Sweet een grote hit in het New Yorkse club-sirkwie in 67/68 maar dezelfde overlevering zegt ook dat hun live geluid het beste uit de verf kwam op hun 67 non-album single Out Of Sight, Out Of Mind ....... Zeg er eens wat van, ik woonde gewoon in Amsterdam en heb het met deze LP moeten doen en wat daar op staat kan ik dus nog steeds entoesjast genoeg van worden om er een CD van in te laten vliegen uit de Steets .......

avatar van Droombolus
Sinds eind vorig jaar ook uit als "eigen" CD met het voornoemde singletje als boni en in een stuk betere geluidskwaliteit ook nog