Asylum Party - The Grey Years Vol. 1 (2006)

geen stemmen

Frankrijk
Label: Infrastition

1. Julia (4:09)
  2. Sweetness... of Pain (6:34)
  3. Before the Smile (4:27)
  4. White Light (5:02)
  5. Together in the Fall (5:47)
  6. Play Alone (6:27)
  7. The Sabbath (3:26)
  8. La Tourmente (6:36)
  9. First Days of Winter (3:26)
  10. La Nuit (4:53)
  11. Better Days Ahead (4:39)
  12. Winter (4:59)
  13. Pictures (6:54)
  14. Old Dreams Are Not Innocent (4:48)
  15. Call in Silence [Demo] (3:11)
  16. The Wind Will Blow [Demo] (4:29)
  17. Dreaming [Demo] (5:00)
  18. L'Ennui [Demo] (4:41)
  19. Le Voyage Immobile [Demo] (5:58)
  20. Nice Day Bad Day [Demo] (3:49)
  21. Sadness Sweet Sadness [Demo] (4:11)
  22. The Wind Will Blow (Remix] [Demo) (4:31)
  23. Some Grey Mornings [Demo] (5:58)
  24. Asylum Party [Demo] (3:39)
  25. White Light [Instrumental] (5:00)
  26. Un Sang D'Hier [Live] (2:56)
Jean-Maurice
Mooie verzamel cd van deze Franse postpunk band. Hun eerste twee albums staan erop en een interessante verzameling demo's. Zie deze link: ASYLUM PARTY - DEMOS FROM THE GREY YEARS - YouTube

Jean-Maurice
Eigenlijk de eerste darkwave/coldwave band wat mij betreft. Met overdadige synths, te harde drummachine, een alom aanwezige diepe bas en op de achtergrond een zelden schreeuwende ingetogen zang met uitwaaierende gitaren die als climax op de voorgrond treden. Dit is geen gemakkelijke 'luistert lekker weg' muziek en dat maakte dit Franse trio voor die tijd ook wel uniek. De nummers zijn op het eerste gehoor monotoon en veel te lang maar als je ze een paar keer hebt geluisterd dan ontdek je de knappe structuur van de liedjes. Op de eerste cd staat hun eerste mini LP 'Picture One' en hun langspeler 'Borderline'. Op de tweede vreemd genoeg als eerste song het laatste nummer van 'Borderline' (waarom niet op de eerste cd gezet?) en een serie aanstekelijke ongepolijste demo's plus een instrumentaal en live nummer. Dat deze band altijd underground is gebleven behoeft natuurlijk geen uitleg hoewel sommige liedjes hier en daar flirten met pop. Nadrukkelijk gebaseerd op de postpunk/new wave van de 'grote bands' deden zij het net even iets anders. Ze worden nu gezien als een van de grondleggers van de latere darkwave. Deze dubbelaar uit 2006 werd opnieuw uitgebracht en geremasterd in 2016.