Delerium - Spheres II (1994)

Canada
Electronic
Label: Dossier

1. Morphology (9:29)
  2. Transhumanist (10:12)
  3. Shockwave (8:33)
  4. Dimensional Space (5:28)
  5. Hypoxia (8:50)
  6. Otherworld (4:50)
  7. In Four Dimensions (12:31)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Dit is wat mij betreft een absoluut hoogtepunt van Delerium, en is tevens het laatste album die ze maakten, voordat ze het roer definitief omgooiden met Semantic Spaces. Er is al een opvallende sound-verandering te horen, bij het beluisteren van dit album, maar dat was met de eerste Spheres ook al zo. Ten opzichte van grofweg de eerste vijf albums, klinkt dit toch weer heel anders, maar iets van de stijl van die oude periode, is toch gewaarborgd gebleven. Ondanks dat dit muzikaal echt een overgangs-album is.
Waar Spheres nog grotendeels echt kosmisch klinkt, is zijn opvolger toch een stuk directer en ritmischer en gebeurt er behoorlijk veel binnen de nummers. Transhumanist is daarvan een uitstekend voorbeeld. Maar ook mooie, sfeervolle nummers zoals Dimensional Space en Otherworld, zijn niet achterwege gelaten.
Het klinkt gewoon allemaal niet meer zo donker, wellicht dat dit ook komt door de kristalheldere productie.
Liever had ik gewild, dat Delerium deze koerswijziging had gehandhaafd, en niet die van een album zoals Poem.
Ach ja, het geeft een album zoals deze alleen maar z'n nostalgische meerwaarde.
Ondanks dat Stone Tower en Spiritual Archives voor mij geniale hoogtepunten zijn uit het Delerium-oeuvre, blijft dit album ondanks zijn sound, voor mij een topper.

avatar van Hardcoremaster
Van de week aangeschafd en dat gaf net die inspiratie om die stijl in mijn eigen porojecten serieus te gaan beginnen op You Tube

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Hardcoremaster schreef:

Dan ben ik stiekem toch wel nieuwsgierig, aangezien dit album tot één van mijn absolute toppers behoord. Spheres II staat niet voor niets in mijn persoonlijke top 10.
Naast Spheres II kan ik ook de voorganger hiervan van harte aanbevelen. Een stuk donkerder en ruimtelijker in opzet, maar de sfeer is praktisch dezelfde...

avatar van Hardcoremaster
Zie je bericht nu pas Sander, sorry dat ik niet eerder zag...maar wil zeggen feel free to pass by op mijn Channel op you-Tube.
Laat je niet afschrikken door wat ander house-werk...dat blijft ook een passie voor me. Ben ik benieuwd wat je over zeer korte tijd van mijn nieuwe track gaat vinden...komt er nu wel heel dicht bij in de buurt...ben nu bezig met het tunen en afmixen ervan. Let op mijn channel..(Savvaniah) op de track..Gazing Eyes looking For your Soul.