Mýa - Moodring (2003)

R&B
Label: Interscope

1. My Love Is Like...Wo (3:29)
  2. Fallen (3:34)
  3. Why You Gotta Look So Good? (4:39)

met Lloyd Banks

4. Step (3:15)
  5. Sophisticated Lady (3:51)
  6. No Sleep Tonight (4:12)
  7. Anatomy 1 on 1 (4:35)
  8. Hurry Up (4:29)

met Gunz

9. Things Come & Go (3:57)

met Sean Paul

10. You (4:08)
  11. After the Rain (3:57)
  12. Late (4:44)
  13. Whatever Bitch (4:20)
  14. Taste This (4:36)
  15. Take a Picture (3:29)
  16. Free Fallin' (3:54)
  17. Moodring * (3:31)
  18. Extacy * (4:13)
  19. Little Too Much, Little Too Late * (3:24)
  20. Real Compared to What * (4:58)

met Common

totale tijdsduur: 1:05:09 (1:21:15)
avatar van jowietje
Het nieuwe nummer, Ayo! is naar een paar keer luisteren niet eens heel lelijk.

avatar van Reijersen
Sexy Mya heeft geen geweldige stem en haar muziek is ook niet al te origineel, maar toch is er iets aan deze dame wat haar interessant maakt. Ze heeft een soort appeal dat zeer aanspreekt.

avatar van Angelo
Het ooit zo brave meisje dat Mya was, keerde bij dit album definitief niet meer terug. Mya bezingt nummers die veel gedurfder zijn dan op haar voorgaande albums. Helaas dit album wat minder dan diens voorganger ‘Fear of flying’. Het album is als geheel te standaard, waardoor het niet weet uit te blinken in z’n soort. Dat had overigens anders gekund, dat licht ik nader toe.
De twee nummers die werden mede-geschreven door Missy Elliott, namelijk ‘My love is like…wo’ en ‘Step’ zijn oké. Vooral het openingsnummer is één van de betere nummers op dit album. ‘Why you gotta look so good’ met een guest feature van Lloyd Banks is ook best leuk en bovenal erg catchy. ‘Take a picture’ werd geschreven door Pink en was aanvankelijk bedoeld voor haar tweede album ‘Missundaztood’, maar haalde de definitieve tracklist niet. Verder staat er nog een cover op, namelijk ‘Compared to what’ (origineel is van Eugene McDaniels), er bestaan mooiere versies al vind ik deze niet onaardig en Common’s bijdrage zorgt voor een meerwaarde bij dit nummer.
Samples worden er ook gebruikt. Zo wordt in het reggae/dancehallachtige ‘Things come and go’ een sample gebruikt van Shuggie Otis’ ‘Ah uh mi hed’ (Sean Paul is trouwens ook op dit nummer te horen), en in ‘Sophisticated lady’ een sample van Rick James’ ‘Cold blooded’. ‘After the rain’ is een eerbetoon de overleden zangeressen Aaliyah en Lisa “Left Eye” Lopes. Twee a-typische Mya nummers en tevens de betere nummers op dit album zijn ‘Late’ en de gigantische clubbanger ‘Whatever bitch’. Het laatstgenoemde nummer gaat over een drag queen!
Behalve de genoemde nummers, staat er verder niet veel bijzonders op ‘Moodring’. Het luistert lekker weg en daarmee is alles gezegd. Zoals enkele andere R&B-albums bevat deze plaat teveel nummers. Van de 17 (!) die op dit album te vinden zijn, hadden minstens 5 achterwege gelaten kunnen worden. De betere nummers worden soms overschaduwd door de slechtere nummers, waardoor niet voldoende opvalt dat sommige nummers eigenlijk behoorlijk leuk zijn. Dat is jammer, want een hoger cijfer had er anders zeker in gezeten. Vooralsnog een redelijk ruime voldoende voor dit album.