Synæsthesia - Desideratum (1995)

1 stem

3. Consciousness (6:59)
  4. Umbra (9:05)
  5. Barred Spirals (9:49)
  6. DNA Barcode (10:43)
  7. Surface System (11:25)
  8. Dark Core (8:13)
  9. Subversion (8:26)
  10. Lumia (10:32)
  11. Hallucinations (9:07)
  12. Mosaic (7:34)
  13. Lifeless (15:45)
  14. Tubastrea Aurea (10:17)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Tweede album van één van de vele zij-projecten van Bill Leeb & Rhys Fulber die voornamelijk bekend zijn van Front Line Assembly en Delerium. Maar naast Synæsthesia opereren de heren ook onder illustere namen zoals Noise Unit, Intermix, Cyberaktif, Will, Equinox en Pro-Tech.

Synæsthesia mag beschouwd worden als een muzikale vervolgzetting van Delerium. Daar waar Delerium de esoterische popkant á la Enigma en Era opging, gaat Synæsthesia dus door waar Delerium ophield en ligt qua stijl het dichtst bij Delerium-albums als Spiritual Archives, Stone Tower en de beide Spheres-albums: een combinatie van space-en dark ambient.

Desideratum is een behoorlijk sfeerversterkende en zweverige plaat en laat mooie, maar bij vlagen ook beangstigende en donkere ambient-soundscapes ten gehore brengen. Dit m.u.v. het eerste nummer "Andromedia" die niet zou misstaan op een electronische dance-plaat.
Vanaf "Orion Nebulua" is het ruim 2 uur lang genieten dus van sterke ambient, regelmatig overtrokken met een naargeestig tintje, die de muziek een dreigende toon met zich mee geeft.
De gehele plaat uitzitten kan op den duur wat te veel van het goede worden, aangezien, naarmate de plaat vordert, mijn aandacht nog wel eens dreigt te verzwakken door een bepaald gebrek aan variatie. Niet dat deze vorm van muziek per se variatie nodig heeft, maar om de één of andere reden heb ik dat wel een beetje bij Desideratum.
Verreweg de meeste nummers worden ook aangekleedt met aparte ritme- en sequence-secties, maar zijn puur als opvulmiddel bedoeld, aangezien de nadruk toch op de toonaangevende soundscapes blijft liggen.
Desideratum kent een aantal zeer sterke en indrukwekkende tracks, waarvan 3 me het meest bij zullen blijven, teweten:

- "Umbra": zeer sterke ontvouwende en majestueuze opening met sterke synth-akkoorden die plechtstatig neergezet worden. Naarmate het nummer vordert komt er een hypnotiserend ritme bij die op een opmerkelijke manier doorkabbelt, zonder dat het nummer aan kracht verliest.

- "Hallucinations": zeer huiveringwekkend staaltje dark-ambient, waarbij vooral de eerste 3 á 4 minuten ronduit verontrustend zijn met de geluiden van huilerige en neuriënde stemmen die opgaan in een waas van zweverigheid en mystiek, maar dan in één keer zeer sterk naar voren komen, waardoor het hart me juist bij dit nummer af en toe in de keel bonkt. Yes, muziek kan héél eng klinken en vooral tijdens dit nummer.

- "Tubastrea Aurea": qua sfeer vind er een ommezwaai plaats tijdens het slotnummer van Desideratum. De sound klinkt veel hoopgevender dit keer, alsof er licht na de duisternis is. Mooie synth-lagen voeren als het ware een rijkdom van pracht en praal met zich mee en vredige, twinkelende effecten zorgen ervoor dat deze afsluiter werkelijk tot volle wasdom komt.

Alle overige nummers (m.u.v. dus van "Andromedia) liggen in het verlengde en kennen allemaal hun momenten en zorgen voor een sterke en degelijke plaat die liefhebbers van het genre zeker zullen bekoren. Aanradertje, dus...