In Gowan Ring - Hazel Steps Through a Weathered Home (2002)

Folk
Label: Bluesanct

1. Orb Weavers (5:07)
  2. Hazel Steps (5:09)
  3. The Seer and the Seen (3:23)
  4. Kingdom of the Shades (6:41)
  5. Morning's Waking Dream (6:06)
  6. A Poet's Lyre (5:30)
  7. Wind That Cracks the Leaves (6:23)
  8. Two Towers (5:31)
Parabola
Minimalistisch en zwaarmoedig; mooi! 3,5*

TJN
Nee, dit is beter. Dit is uitgekiend, perfectie in zijn eenvoud. Folk, minstreel.

TJN
De poëtische teksten, de gedempte melancholische zang, de heerlijk donkere sfeer die de plaat uitademt, precies zoals ik denk dat een perfecte folk plaat zou moeten zijn,.. met een psychedelisch tintje.. de arrangementen, de muzikale omlijsting, de rust over heel het album, ik vind het een zeer, zeer, zeer mooie en niet te overtreffen plaat. Superb.

avatar van Madjack71
Een minstreel is ook precies wat in mij opkomt, bij het beluisteren van dit album. Het wat donkere geluid en de melancholiek in zijn stem, sluit daarbij dan ook goed aan. Deze Hazel Steps is vooral bij mij binnengekomen, door het horen van Wind That Cracks the Leaves (mooie titel trouwens), wat een prachtige song is dat toch, met een sfeer over zich, dat het wat mij betreft boven de rest van de nummers doet uitstijgen. Toch is dit album een geheel, dat meditatief doet overkomen. Het klinkt middeleeuws, klassiek bijna en doet mij bijv. ook denken aan de Lachrimae or Seven Teares van John Dowland (1563-1626). Zonder zang welliswaar, maar past precies in die tijdsgeest en maakt ook gebruik van de viola bijv.
Het is zeker een mooie plaat en eentje die op een leuke wijze in mijn bezit is gekomen.

avatar van hoi123
Mooi zitten de nummers zeker in elkaar en de melancholiek druipt ervan af, maar de stem van de zanger trek ik echt niet. Ik kan wel tegen aparte stemmen maar deze zanger heeft een hele nare stem. Als je de stem kan verdragen is dit een hele goede cd voor je. Ik geef 3,5* omdat de nummers toch mooi zijn, vooral het instrumentale gedeelte.

TJN
Wat ik zo mooi vind aan deze artiest en dit album is de eenvoud in zijn manier van zingen, de eenvoud in de teksten en het gebruik van instrumenten. En dat met het oog op het wereld en zijn blik op het leven zoals dat vandaag de dag in de meeste facetten onveranderd is gebleven in vergelijking met eerdere tijden. Daarbij ken ik niets dat hierop lijkt en vind ik het bijzonder dat een in mainstreamland bijna totaal onbekend artiest zo groot kan zijn en zo'n mooie plaat kan afleveren in deze kwaliteit. Vele platen die opgenomen zijn door o zo bekende artiesten en producers in studio's van vele miljoenen die hier in de verste niet aan kunnen tippen.. prachtig toch! Dán ben je in mijn ogen écht goed!