menu

Overig / Apparatuur / CD-R

zoeken in:
Sietse
Ik heb zelf heel veel originele CDR releases en die kun je gewoon afspelen en de kwaliteit is gewoon goed hoor.
Ze vergaan alleen wat sneller, maar goed over 10 jaar luister je ze toch niet meer

avatar van sq
sq
(per ongeluk mijn bericht gewist)

Ik had dus gevraagd of er mensen waren met ervaringen met CD R Releases. Ik kom ze tegen bij Amazon.com, bij zeldzame albums op het Blue Note label.

avatar van sq
sq
Sietse schreef:

Ze vergaan alleen wat sneller, maar goed over 10 jaar luister je ze toch niet meer


Dat is wel ´the horror´ wat mij betreft. Moet je net zo´n verzamelaar als ik hebben. Over 10 jaar al...


Maar zien ze er verder wel uit als CD's? (labelprint, artwork).

Stijn_Slayer
Ze zien er inderdaad uit als CD's. Geen lelijke hoesjes uit een rits rats printertje. Ook hebben ze gewoon labelprint. Als de labeltjes tenminste enigszins professioneel zijn.

Ik koop ze zelf alleen niet. Ik wil gewoon geen geld betalen voor CD-R's.

jeko
Heb er inmiddels aardig wat, vooral het kleinschalige en het over het algemeen originele artwork spreekt me erg aan en natuurlijk de do it yourself mentaliteit die vaak met deze releases gepaard gaan.
Wat Sietse al zei, de kans op 'cd rot ' is aanwezig. Heb dit wel eens meegemaakt met een My Cat Is An Alien release, op een gegeven moment stond er dus totaal niets meer op, wat natuurlijk wel jammer is.

Sietse
IK heb er denk ik een stuk of 200 en omdat het lekker DIY is, is de artwork soms echt zoveel toffer dan bij een gewone cd.
En voor zaken die op kleine schaal uitkomen is het echt de manier om iets uit te brengen (anders onbetaalbaar).
Vraag me dus ook wel af wat de beweegredenen van Stijn zijn om ze niet te kopen.

Voor mij is er qua waarde dan ook geen verschil tussen normale cd en cdr release. Zo lang het maar de originelen zijn.

jeko
Stijn_Slayer schreef:
Ze zien er inderdaad uit als CD's. Geen lelijke hoesjes uit een rits rats printertje. Ook hebben ze gewoon labelprint. Als de labeltjes tenminste enigszins professioneel zijn.

Ik koop ze zelf alleen niet. Ik wil gewoon geen geld betalen voor CD-R's.


Heb je het niet over ilegaal gebrande en op de markt uitgebrachte recordable cd's of hebben we het over hetzelfde ( de verwarring is vaak snel gemaakt).

Stijn_Slayer
jeko schreef:
(quote)


Heb je het niet over ilegaal gebrande en op de markt uitgebrachte recordable cd's of hebben we het over hetzelfde ( de verwarring is vaak snel gemaakt).


Ik heb het over CD-R's die je bij kleine mailordertjes en kleine labeltjes kan bestellen, van underground bandjes.

Ik heb ook wel eens iets opgevangen over CD-R Pro of iets dergelijks.

Hebben we het dan over hetzelfde ?

@ Sietse: Dat is wel zo wat je zegt, maar het gaat me meer om het principe dat ik geen geld wil betalen voor een CD-R. Ergens in mijn achterhoofd speelt het 'cd rot' verhaal ook lichtjes mee.

jeko
Excuus, we hebben het i.d.d. over hetzelfde

avatar van sq
sq
Ik heb er wel een beeld van nu, waarvoor dank!

Vooralsnog leuk om iets te leren kennen of als goedkoop alternatief voor ´the real thing´ in mijn geval. Of als het anders helemaal niet verkrijgbaar is; ik koop ook wel eens demo-cds of whatever wat de band verkoopt bij een concert en daar zitten ze natuurlijk ook tussen.

Sietse
Eigenlijk wil ik wel verder doorgaan op dit onderwerp, want ik ben toch wel benieuwd hoe hier tegen aan wordt gekeken door de meeste gebruikers.

Zelf heb ik soms het idee dat sommige mensen de CDR release als minderwaardig beschouwen en dat vind ik toch wel erg jammer.
Misschien is de levensduur niet zo lang, maar qua muziek en aandacht die er in is gestoken is vaak toch wel erg bijzonder.
Veel geperste cd's die bij de grotere labels uitkomen zijn echt een soort massa product waardoor de mensen die het uitbrengen eigenlijk helemaal niet met liefde aan is gewerkt. Iets wat bij de CDR Releases duidelijk wel zo is; wie anders gaat er voor de lol 100 cdr's branden, hoesjes vouwen, knutselen of wat dan ook en dan dat ook nog eens als een geheel samenvoegen.

CDR-Releases zijn een intensief werkje waar door sommige artiesten en labels echt uren werk in zit (zonder opnames/muziek maken mee rekenen).
Als mooi voorbeeld neem ik graag Wouter van Veldhoven - Een paar schetsjes en optredens 2005-2006.
Deze 3" EP release komt in een door de muzikant zelf in elkaar gezet stoffen hoesje. Bij het presentatie van de EP (tijdens een festival in Utrecht) was Wouter zelfs zo ver gegaan dat hij zijn oude naaimachine mee had genomen en ter plekke voor de kopers deze genaaide stoffen zakjes in elkaar aan het zetten was (nadat hij er thuis al enkele had gemaakt anders zou hij niets anders doe die avond).
En om het nog leuker te maken hadden de eerste pak-m-beet 20 exemplaren door bevriende tekenaars gemaakte tekeningen. Allemaal anders (ook deze werden op dat festival gemaakt).
Dit is een duidelijk voorbeeld van een muzikant die zijn muziek met liefde behandeld.
Iets dat ik toch minder heb bij pre-fab cd releases in een standaard case met een standaard boekje geperst in een standaard fabriek zonder tussenkomst van de persoon die het uit geeft.

(hier het voorbeeld van wouter zijn cd: Wouter Van Veldhoven - Een Paar Schetsjes En Optredens 2005-2006 (CDr, Mini) at Discogs )

Wat denken jullie hier over?

avatar van Jazper
Niks mis met een CDR-release wat mij betreft. Ik heb toch wel graag iets in mijn handen en het idee dat het exemplaar op zijn minst dicht bij de artiest zelf blijft, spreekt me wel aan. Zelfgebreide omhulsels vind ik niet per se een meerwaarde, maar de CDR's die ik bezit zijn me wel dierbaar, gemiddeld wel meer dan de 'gewone' geperste variant denk ik. En voor kleinschalige releases is het denk ik gewoon de manier als je toch iets meer wil dan een download.
En over die levensduur, ik moet het nog zien. Ik verwacht eigenlijk wel dat ze het nog een heel lange tijd zullen doen...

avatar van Joeri_000
Welk merk wordt vaak gebruikt door DJ's ?? Ik heb nu goedkope en dat merk ik toch echt wel, paar vlekjes/vuiltjes en daar gaat je set ... Ik ben dus op zoek naar een goed en degelijk merk en ja, dat mag ook ietsje meer kosten ...

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Vandaag een CD-R gekocht waarvan de muziek zowel via de cd-speler als via de pc met enorm veel ruis afspeelt. Allicht ijdele hoop, maar valt daar soms iets aan te doen?

avatar van Brunniepoo
Lijkt me dat dat niet aan de drager ligt maar aan de muziek, dus dan zou je de nummers naar wav moeten rippen en er een ruisfilter over heen moeten gooien, of zoiets. Betwijfel of dat een goed resultaat gaat geven.

avatar van gaucho
Juist het bovenstaande is voor mij dus een reden om CD-R's zoveel mogelijk te mijden. Ik snap het verhaal over het DIY-gehalte waar Sietse mee komt, en ik vind dat sympathiek klinken, maar net als Stijn ben ik in beginsel niet bereid (veel) te betalen voor een CD-R.
Om twee redenen: enerzijds omdat de levensduur door de bank genomen veel korter is als een 'echte' fabrieksmatig geproduceerde CD, anderzijds omdat je niet weet wat voor kwaliteit er geleverd wordt.

Niet wat het product zelf betreft - zijn er Taiyo-Yudens gebruikt, of Sony, Maxell of Nashua of zijn het goedkope dingen van het Kruidvat? Dat kun je dus niet nagaan.
Daarnaast weet je niet op wat voor manier de muziek op CD-R gezet is. Met welke snelheid is er gebrand - dat kan al behoorlijk verschil maken voor de foutcorrectie. En vooral - zijn het geen MP3'tjes die op een CD-R zijn overgezet? Bovendien loop je hoe dan ook een groter risico dat ze niet goed afgespeeld kunnen worden door je CD-speler thuis. En een CD-R met een opgeplakt papieren label is al helemaal een no-go. Doordat de lijmlaag de CD kan aantasten, geven die er vaak nog eerder de brui aan.

Kortom, als het even kan, kies ik er niet voor. Ik merk dat erkende bedrijven als Amazon er meer en meer toe overgaan (vaak staat er wel een vermelding van CD-R on demand bij de productinformatie), maar ik blijf er huiverig voor.
Toen Fonos nog bestond, kon je daar voor 20 euro per stuk albums van Nederlandse bands en artiesten bestellen die nooit of nauwelijks op CD waren uitgebracht. En hoewel ik het toejuich dat zulke vaak obscure muziek digitaal beschikbaar komt, en dat de rechten goed zijn geregeld, heb ik hier uiteindelijk nooit voor gekozen. Als het echt niet anders kan, moet zo'n album hoogstens een paar euro kosten. En zeker in het huidige tijdperk moet het in dat geval ook gewoon als MP3 (of liever WAV) beschikbaar zijn - CD's persen van digitale muziekbestanden is inmiddels toch wel heel erg 2006 of daaromtrent.

Sietse
Ik denk dat er maar weinig muzikanten en labels zijn die voor de CD-R's die ze uitbrengen MP3's gebruiken.
Wat ik nu vooral heel veel zie in de underground is dat de CD-R voor een zeer groot deel door cassettes is vervangen. Daardoor koop ik tegenwoordig ook gewoon minder CD-R's, en vaker cassettes.

Wat betreft CHIEP zijn ervaring: dat is gewoon muziek met veel ruis er in. CD-R's hebben geen ruis (of je moet digitale ruis hebben wat niets anders is dan een haperende cd).

Gast
geplaatst: vandaag om 11:58 uur

geplaatst: vandaag om 11:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.