menu

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul clip

zoeken in:
avatar van Minneapolis
Naast muziek heb ik ook een fascinatie voor beeld. Vaak gaan ze ook samen. Soms gaat het hier om een bepaalde sfeer of juist nostalgie.

Het leek mij leuk een topic te openen waar we leuke/ interessante/ boeiende/ zeldzame/ historische/ inspirerende/ grappige/ ontroerende you name it beeldfragmenten van Soul & Funk kunnen plaatsen.

Verwacht geen muziek-encyclopedie inleidingen van mij. Het zal vaak meer zijn dat ik in mijn enthousiasme iets wil delen onder het mom van "hebben dat al wel eens gezien?"
En hopelijk komt er ook wat leuks terug in deze stille uithoek van MuMe.

avatar van Minneapolis
Mijn eerste fragment zou je misschien in het Hip-hop topic verwachten, maar qua gebruikte muziek hoort het toch zeker hier thuis. Er komen een paar heerlijke funk klassiekers langs.

Kool Herc wordt gezien als misschien wel de pionier (of grondlegger) van de Hip-hop. Volgens velen kan 1973 (!) als het geboorte jaar van de hiphop worden beschouwd (en ook van de schrijver trouwens, maar dat doet verder niet terzake ) omdat Herc als eerste met het idee kwam om de "breakbeats" waar vaak de meeste enthousiast op gedanst werd (vandaar "breakdancers") van de funk platen met 2 draaitafels achter elkaar te zetten i.p.v. de plaat van A tot Z af te spelen.

Enfin.. In dit leuke clipje wordt het allemaal uitgelegd.



Check ook die auto. Die gasten met een subwoofer achter in hun Golfje zijn gewoon een stelletjes mietjes vergeleken met dit!

avatar van Reijersen
Leuk! Ken ook wel wat leuke clipjes.

avatar van Minneapolis
Mooi. Op jou kan ik rekenen.
Comments op geplaatste clipjes zijn ook welkom.

avatar van Reijersen
Dit soort "dans"filmpjes doen mij altijd aan één dansfilmpje denken:


avatar van Minneapolis
Ja, geweldig!! Goede keuze.
Wat een baas is het ook. Één dansje ook "the old James Brown" noemen.
Ik heb 'm ook op mijn schijf, en had 'm zeker geplaatst.

Dat brengt me wel bij dit korte fragment van de maestro, wat meer zijn (onuitstaanbare?) drang naar perfectie op muzikaal gebied benadrukt. "They're playing it but it's not coming out"



Maar ik zal niet te hard gaan verder met het plaatsen van de filmpjes.

avatar van Reijersen
En dan hebben mensen het altijd maar over Michael Jackson.

avatar van Minneapolis
Prince heeft ook bijzonder veel geleend van James. Maar toch zie ik het ook als een eerbetoon. Hun bewondering hebben ze dan ook nooit onder stoelen of banken geschoven.

avatar van Reijersen
Minneapolis schreef:
Prince heeft ook bijzonder veel geleend van James. Maar toch zie ik het ook als een eerbetoon. Hun bewondering hebben ze dan ook nooit onder stoelen of banken geschoven.


Dat klopt.

avatar van Mb.
Mb.
Maar weten jullie ook dat James Brown schatplichtig is aan Joe Tex? Alhoewel James het altijd heeft ontkent - waarschijnlijk vanwege de haat en nijd tussen de heren - schijnt het zo te zijn dat de befaamde door-de-knieën-en-de-microfoon-laten-vallen-in-je-handen-move van JB eigenlijk van Joe Tex is. Niemand meer dan Little Richard heeft dit eens bevestigd in een interview! Natuurlijk heeft James het dansen naar een hoger niveau getild, maar ik vind wel dat Joe wat meer krediet verdient:



Kijk met name naar de dansmoves op het einde van het filmpje - en hoe hij van het podium afloopt!

avatar van Minneapolis
Welkom!
Wow, onmiskenbaar! Wist ik niet.
Dat bedoel ik inderdaad. Vermakelijk, mooie beelden en educatief tegelijk in dit geval.

Het risico van het hele snelle plaatsen van filmpjes is wel een beetje dat sommige worden overgeslagen, maar ik ben blij dat er reactie is.

avatar van Reijersen
Wel weer leuk dat er één thema aangehouden wordt tot nog toe

avatar van Minneapolis
Reijersen schreef:
Wel weer leuk dat er één thema aangehouden wordt tot nog toe


Oké, in dat geval maak ik het thema even af.

The Jackson 5 auditie voor Motown. Opgenomen enkel omdat chief Berry Gordy toen in L.A. zat.
Ze doen Brown's I got the feelin', en Michael heeft duidelijk zijn huiswerk goed gedaan.



Onderstaande vind ik echt prachtige vintage beelden. There was a time is trouwens ook een JB favoriet van me.


avatar van Minneapolis
Een ander thema dan maar: de heren geven muziekles. In 3 korte filmpjes.

1. Om te beginnen Larry Graham over de rol van de bas en de gitaar in de funk.
Uit de Youtube commentaren leerde ik dat de gitarist Tony Maiden is van de band Rufus.




2. Gekkie Bootsy Collins over hetzelfde onderwerp:




3. En, hoewel geen soul of funk, sluit het 3e fragment er te goed bij aan om achter te houden.
over het ontstaan van de reggae sound met uiteindelijk Bunny "Wailer" Livingston (met z'n witte pak en kapotte zool) over het ritme verschil met eerdere stijlen (43:30-44:50).

"Yeahhh.. (he)artbeats* , real deal!"

(deze wil niet in andere site afspelen, vandaar de link)
* ik ben er geweest, en ik kan bevestigen dat ze de "h" echt niet uitspreken.

avatar van Minneapolis
Zeldzaam. Ik dacht dat het mooie live clipje van Put your hand in the hand het enige was wat er aan beelden van Donny Hathaway te vinden was.

En nu kom ik ineens dit tegen:



En deze van 2 bij 3 pixels:



--> Dit <-- is trouwens het hele Donny Hathaway and Roberta Flack Double exposure concert. Kwalitatief gezien voor mij niet echt aantrekkelijk om te bekijken, maar bijzonder is het wel.

Bonus:


avatar van Minneapolis
Hebben jullie deze al gezien?
Er komt wel wat langs.. Al vind ik Justin Timberlake als Otis niet zo'n goed plan.

Memphis soul in The White house (2013):



Women of soul (2014):


Gast
geplaatst: vandaag om 06:48 uur

geplaatst: vandaag om 06:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.