Nena - ? (1984)

West-Duitsland
Label: CBS

1. Rette Mich (3:17)
  2. ? (4:28)
  3. Das Land der Elefanten (3:42)
  4. Unerkannt Durchs Marchenland (3:21)
  5. Kuss Mich Wach (2:43)
  6. Lass Mich Dein Pirat Sein (4:51)
  7. Ich Hang an Dir (4:13)
  8. Sois Bienvenue (3:22)
  9. Keine Antwort (3:18)
  10. Der Bus Is' Schon Weg (0:15)
  11. Es Regnet (4:45)
  12. Der Anfang vom Ende (3:53)
avatar van c-moon
Als er platen zijn van Nena die je in huis zou moeten hebben: koop de verzamel "Die Band", uit 1991, of als je meer wil, haal dan zeker de 'klassiekers' Feuer Und Flamme en deze ? (en wat mij betreft ook nog Eisbrecher) in huis.

Op ? (Fragezeichen) vinden we niet alleen de stevig rockende opener Rette Mich, maar natuurlijk ook de titeltrack ?, wat mij betreft toch een van de allerbeste Nena-nummers, terug. Maar er staat natuurlijk nog meer moois op. Luister maar eens naar Unerkannt Durch's Marchenland of Lass Mich Dein Pirat Sein.

Een niemendalletjes zoals Der Bus Is'Schon Weg is natuurlijk leuk, meer niet.

Als je het album nu oplegt, klinkt het misschien wat gedateerd, maar een prachtsong zoals ? blijft overeind...

avatar van Saldek
Ik hoorde ergens 'Rette mich', en dacht: 'Hey, lekker! This song rocks!' Volgende dag had ik het album in huis, en daar heb ik tot de dag vandaag geen spijt van. Lekker album waarbij het me opvalt dat ik me niet stoor aan de duitstalige zang. Waar ik lekker bij wegzwijmel is het nummer 'Lass mich dein pirat sein'....zeer mooie song. Hele album is wel lekker. Na het luisteren van dit album begon mij pas het respect te groeien voor de gigahit '99 luftballons'. 3,5

Deze plaat doet me altijd weer denken aan een oude vakantieliefde. Het moet 1985 geweest zijn en het betreffende meisje, Angela uit Köln, leek sprekend op Nena.

Maar zoals met vele vakantieromances gaan deze over of vervagen ze. Zo ook deze.

Op een gegeven moment heb ik alles van Nena weer weggedaan. Totdat ik onlangs deze Lp toevallig ergens tegenkwam in een stapel die ik had gekocht op een rommelmarkt. Tijdens het draaien kwamen allerlei herinneringen weer boven, heerlijk. Dat kan muziek met je doen.

Misschien is het muzikaal allemaal niet top, maar ik heb me er weer prima mee vermaakt. Ik ga zeker niet nog eens 20 jaar wachten om de plaat op de draaitafel te leggen.

3.5*

avatar van dazzler
? (FRAGEZEICHEN)
was een meer dan dubieuze albumtitel.
Want als een raket doorgebroken in Europa en daarbuiten,
kon een (relatief snelle) opvolger wellicht alleen maar tegenvallen
of in het beste geval meer van hetzelfde brengen.

Dit is meer van hetzelfde, al doet de saxofoon zijn intrede
in het opnieuw scherp, maar helder geproducete geluid van Nena.

? / Ich Lieb' Dich was de eerste singel en meteen een voorproefje van formaat.
Een (bescheiden) hit met een bijzonder aanstekelijk refrein.

Rette Mich / Susi K was Nena oude stijl,
met rockende gitaren en instant dansbaarheidsfactor.

Lass Mich Dein Pirat Sein / Keine Antwort was de derde singel.
Een saxofoon doet voorzichtig zijn intrede in deze sfeervolle ballad.
Keine Antwort is een behoorlijke albumtrack.

Das Land der Elefanten, met trompettende gitaren en African beats enerzijds
en Unerkannt Durchs Marchenland in zijn aan Sattelitenstadt (debuutalbum)
verwante grootstadslyriek maken van kant 1 een sterke eerste helft.

Op kant 2 zakt het album wat weg in minder beklijvende mainstream pop.
Maar nummers zoals Ich Häng' an Dir en Sois Bienvenue zijn puike nummers.
Het grappige Der Bus Is' Schon Weg is sneller voorbij dan je denkt
en Der Anfang vom Ende is een gepaste, maar melige afsluiter.

Küss Mich Wach en Es Regnet vind ik de minste songs hier.
Misschien duurt dit album, net als het debuut, twee liedjes te lang.
De b-kanten Ich Lieb' Dich en Susi K zoek ik nog op CD.

avatar van Crush
Jammer dat Ich lieb dich niet op het album staat. Ik heb het zelf op CD gezet, van de 12" Fragezeichen, maar ja, voor zover ik weet staat het op geen van de (toch vele) Nena verzamelaars. Het nummer Susi K ken ik niet, wellicht ook jammer dat dat niet op het album staat, maar ik zou het in ieder geval graag eens horen.

Dit tweede album viel mij niet tgen; met name Rette mich, Land der elefanten (met net als Ich lieb dich zang van gitarist Carlo Karges), Es regnet en Sois bienvenue vind ik erg mooi en zeker niet onderdoen voor wat de band op het debuut liet horen.

De intrede van saxofoon vind ik dan weer beduidend minder en vooral daarom behoort het titelnummer niet tot mijn favorieten. Lass mich dein pirat sein vind ik een draak van een nummer.

De titel blijkt onbedoeld ironisch. Na het beluisteren van deze plaat zit ik vooral met vragen. Waar is het enthousiasme van het debuut gebleven? Waar zijn die fonkelende melodieën? Kwam dit tweede album te vroeg?

Op Fragezeichen slaagt Nena er niet echt in om songs neer te zetten met een uitroepteken! Na het debuut en wereldhit 99 Luftballons lag de lat natuurlijk onmenselijk hoog.

Maar toch...Ik had meer verwacht. Ik mis de spontaniteit; die onstuitbare frisheid van het debuut.

Bij Rette Mich is er overigens nog geen vuiltje aan de lucht. Een stevige rocker met subtiele synths, pulserende baslijntjes en een refrein om helemaal los te gaan.

Maar bij Fragezeichen gaat het eigenlijk een beetje mis. Mooi, maar te licht om de albumtitel te dragen, en die saaie saxofoonsolo haalt het laatste beetje spanning weg. Lass Mich Dein Pirat Sein kampt met hetzelfde probleem.

En als 2 van de 3 singles al niet echt overtuigen? Hoe zit het dan met de rest? Nena verkeert in wisselvallig weer. Songs als Das Land Der Elefanten en Es Regnet moeten het duidelijk van studiotrucjes hebben. Unerkannt Durchs Marchenland wint het dankzij die donkere Satellitenstadtsfeer van de twijfel.

Maar gelukkig is er Ich Hang An Dir. Het op een na sterkste nummer van de plaat brengt de schwung er weer een beetje in met een ouderwets flitsende melodie. Ook Sois Bienvenue -wat een zalige synths- past bij de klasse van het debuut.

Maar verder zijn er weinig hoogtepunten. Onbegrijpelijk dat Susi K (b-kantje van Rette Mich) het niet tot het album heeft geschopt, zo'n klassenummer. Nog een vraagteken.

Ik ben hier wel mee eens.
Gelukkig kwam ze vervolgens met het sterkere, hardere Feuer und Flamme.

En het geweldige Irgendwie. Irgendwo, Irgendwann.

Ja, ik bedoel het album Feuer und Flamme.
Met het geslaagde Haus der drei Sonnen.

avatar van symfoton
"Ich hang an dir" is mijn favoriete Nena nummer. Wat krijg ik daar toch een nostalgisch gevoel van. Ik sluit dit album dan ook in mijn hart, niet omdat dit nou zo'n opvallend album is, maar omdat er aan deze muziek zoveel herinneringen kleven. De tijd van jong en vrij zijn. En dat hoor je ook terug in dit album. "Rette mich" en "?" zijn de prijsnummers. Er doen zich wat voortkabbelmomenten voor op deze cd, maar het wordt nooit echt vervelend. Lekker plaatje, niets meer en niets minder!

avatar van lennon
Wat een leuke Nena plaat. Was deze een beetje vergeten, tot ik m gisteren op mijn verjaardag weer kreeg.

Helemaal niks mis mee Duitse pop muziek

"?" altijd een mooi nummer gevonden, Es regnet is erg lekker, enm Das land der elefanten is muzikaal ook erg interessant.

Fijn om weer terug te hebben in de collectie. Bedankt rkdev

avatar van MrEd63
Even weer op de draaitafel, Mooie duitse dame die in NL ook doorbrak met haar duitstalige popmuziek. Dat is eigenlijk best wel bijzonder, ik bedoel maar , wie doet dat haar tegenwoordig na.
Weer even "back to the 80s" , en daarna weer snel terug in de platenkast. Gewoon lekker popliedjes.

Gruwelijk mooi, die laatste track, der Anfang vom Ende, kippenvel brrrr
Album zet ik af en toe op, nog steeds lekker om te luisteren, wat gedateerd maar is geen probleem. Als je Nena hoort zingen is Duits gewoon een prachtige taal.

avatar van BlauweVla
Een paar kleine momentjes zijn nog in de geest van de Neue Deutsche Welle, waaronder de 15 seconde durende "Der Bus Is' Schon Weg". Verder een wat melancholisch album van Nena. Als ik er voor in de stemming ben zeker niet verkeerd!

avatar van Robje1968
Lekker album uit mijn jeugd. Heb hem jaren op een opgenomen bandje gehad. Later op CD gekocht.

Net weer gedraaid en brengt mij weer terug aan mijn walk man die ik tijdens fietstochten op had.