Nels Andrews - Scrimshaw (2012)

Country / Roots
Label: Ignatius

1. Tridents (4:54)
  2. Starboard (4:11)
  3. Barroom Bards (5:57)
  4. Small Victories (4:12)
  5. Flotsam (5:15)
  6. Houdini (4:00)
  7. Three Hermits (3:18)
  8. Lost Year (Off Track Betting) (6:27)
  9. Wisteria (5:27)
avatar van heicro
Dit is een mooie ontdekking. Een album, vol met rustige singersongwriter nummers. Hier en daar een beetje country getint, maar dan het soort country dat in de alternatieve sfeer zit. Alle nummers zijn sterk.

"Barroom Bards" heeft zelfs een Mexicaanse Calexicoachtige sfeer en het prachtige geluid van de pedal steel maakt van het nummer "Small Victories" een juweeltje. "Flotsam" is een erg goed nummer met mandoline en elektrische gitaar. "Houdini" met slechts ondersteuning van een fuzzy elektrische gitaar en percussie zorgt voor een griezelige sfeertje.
De meest "folky" track is "Three Hermits", dat klinkt als een traditionele ballad. De banjo op dit nummer is erg geslaagd. Een groot contrast is " Lost Year" met zijn accordeon geluid, crashende cimbalen en militaristisch drummen. Een meesterlijk nummer.
The sfeer is met het als duet gezongen liefdesliedje weer compleet anders met de laatste track "Wisteria".

Al met al is een prachtig album geworden met doordachte, intelligente songs en inventieve muzikale soundscapes.

kistenkuif
Als je dit mooi vind kan ik je zijn eerste twee albums ook van harte aanbevelen. Die doen niet voor dit album onder. En probeer ook eens een album van Boris McCutcheon als je die nog niet kent. Net zo'n loner met een heel eigen geluid.

avatar van heicro
Dat ga ik zeker doen.