Missy Elliott - Supa Dupa Fly (1997)

Hip-Hop / R&B
Label: East West

1. Busta's Intro (1:53)

met Busta Rhymes

2. Hit 'Em Wit da Hee (4:19)

met Da Brat en Lil' Kim

3. Sock It 2 Me (4:17)

met Da Brat

4. The Rain (Supa Dupa Fly) (4:11)
  5. Beep Me 911 (4:57)

met 702

6. They Don't Wanna Fuck Wit Me (3:18)

met Timbaland

7. Pass da Blunt (3:17)

met Timbaland

8. Bite Our Style (Interlude) (0:43)
  9. Friendly Skies (4:59)

met Ginuwine

10. Best Friends (4:07)

met Aaliyah

11. Don't Be Commin' (In My Face) (4:11)
  12. Izzy Izzy Ahh (3:54)
  13. Why You Hurt Me (4:31)
  14. I'm Talkin' (5:02)
  15. Gettaway (4:25)

met Space & Nicole

16. Busta's Outro (1:38)

met Busta Rhymes

17. Missy's Finale (0:24)
avatar van thomzi50
Een klassieker, die prima is, maar zijn status niet helemaal haalt. 3.5 voor mij.

Toen ik dit album voor het eerst toendertijd hoorde dacht ik dat er een alien op aarde was gekomen De beats waren gewoon te lekker. Timbaland en Missy is gewoon een perfecte duo

Pauper
Een van de leukste albums in het "commerciele straatje" die het altijd blijft houden, orgineel, apart en tijdloos.

Die beats zijn gewoon ziek

avatar van Weirdo Wizzy
Zo'n twijfel klassierkertje dit vind ik. Toch maar eens geluisterd en hij klinkt toch wel aardig. Vooral de eerste helft van de cd is gewoon erg sterk. Daarna heb je het toch wel een beetje gezien. Ook een compliment voor Timbaland trouwens want dit zijn toch wel hele dikke beats. Beter dan die Justin Timberlake, Nelly Furtado shit die hij nu doet.

avatar van Weirdo Wizzy
Toch wel een behoorlijk saai album. Ik geef het 2,5 ster en dan ben ik nog gul. Tot de interlude is het nog best wel leuk allemaal maar daarna wordt het zeer eentonig.

avatar van monique
sock it 2 me vond ik destijds wel een lekker nummer,de rest van dit album ken ik niet

Dat is samen met Hit Em With Da Hee het beste nummer vind ik

avatar van luc011190
When the rain hits my window
I take and (huhh, kuchkuch)

avatar van MAS
MAS
Vond Missy Elliot altijd wel verfrissend komen maar dit vind ik echt een tegenvaller. Missy is niet in staat om een heel album te boeien en de gastartiesten hadden wat mij betreft ook allemaal weg mogen blijven. (op Lil Kim na dan)

avatar van Bolev
DIt is toch wel een leuk album! Inderdaad vette beats van Timbo, maar ik denk dat hij een groot voorbeeld voor Puff Daddy is, of andersom.... Wat een gekopieerde riedels. Sock it to me, Delfonics - Ready or not. En die tekst is weer gekopieerd door, jawel....
The Rain natuurlijk van Tina Turner, maar beter goed gejat! Vind de opvolger trouwens beter!

avatar van pureshores
door al die Guetta troep (best wel ENG dat Snoop Dogg daar ook in meegaat als je die zn debuutalbum erbij pakt) ernstige behoefte deze zaterdagochtend aan old skool kwaliteit hiphop rnb en heb deze nu aanstaan
Was Beep me 911 vergeten-wat een heerlijk aanstekelijk nummer, net zoals Sock it 2 me, dat Star Wars achtige deuntje erin .
Missy Elliott is samen met Busta Rhymes en Kelis altijd 1 van de rnb acts geweest die gewoon doen wat ze zelf willen en als een olifant door alle genres heenwalsen.
Als album in zn geheel is het misschien iets teveel van het goede maar het klinkt wel zeer inventief nog steeds-wat is er met haar eigenlijk gebeurd want je hoort niks meer

Sock it 2 me is samen met Pass that Dutch en One minute man 1 van haar lekkerste nummers

avatar van Angelo
”You never heard beats like this before / When me and Timbaland walk throught the door / Our style be tighter than before, you like our steelo.”

Ondertussen staat het debuut van Missy Elliott bekend als één van de meest invloedrijke R&B en hip-hop albums van een vrouwelijke artiest uit de jaren ’90, wellicht zelfs dé meest invloedrijke. Ondanks dat gegeven is dit, voor mij in ieder geval, een ver van perfect album geworden. Vooralsnog blijft Missy Elliott een interessant figuur: ze produceert haar eigen werk (met Timbaland), en schrijft ze haar eigen werk, én haar talenten liggen zowel bij het rappen als zingen, al is een zingende Missy op geen ander album (zoveel) te horen als op deze, dat maakt dit haar meest naar R&B neigende werk tot op heden.

Ondanks je hier al goed kunt horen dat de productie qua geluid zijn tijd vooruit was (opvolger Da Real World werd zelfs nóg meer futuristisch), stelt het songmateriaal soms teleur - met name op tekstueel gebied. Sock It 2 Me vormt toch wel het hoogtepunt van het album met die heerlijke trompetjes en het slim in elkaar gezette refrein. The Rain (Supa Dupa Fly) is zo slecht nog niet, maar als je de originele versie van de sample hoort, Ann Peebles’ I Can’t Stand the Rain, dan concludeer je toch al snel dat de sample niet goed (genoeg) tot zijn recht komt, en niet echt past tussen de tekst die de tekstschrijvers (waaronder Missy Elliott zelf) eromheen hebben gebouwd. Een wat donkere productie als bijvoorbeeld Why You Hurt Me wordt vooral aantrekkelijk gemaakt door de relaxte sfeer, met een mooie gitaarriff uit Eddie Floyd’s Check Me Out, die zichzelf gedurende het nummer herhaalt. Datzelfde kan ook gezegd worden van I’m Talkin’ dat overigens wel beduidend minder “donker” aanvoelt. Verder een goed liedje.

Er zijn veel gastbijdragen hier op het album te vinden die niet veel (lees: eigenlijk niks) toevoegen, al kan het ook liggen aan 't dus matige songmateriaal. Daarnaast overschaduwen de gasten bij vlagen Missy Elliott zelf, dat lijkt me niet de bedoeling. Best Friends staat bijvoorbeeld vooral in het teken van Aaliyah, en Friendly Skies laat vooral een Ginuwine horen (alsof dat nog niet erg genoeg was, zijn het ook nog eens eentonige semi-R&B-ballads). De enige gastbijdrage die wél wat toevoegt is, is die van Da Brat op Sock It 2 Me, normaal vind ik haar een irritante MC, maar haar verse en flow zijn hier best sterk. Izzy Izzy Ahh is vooral erg melig en vooral wanneer ze de titel bezingt, klinkt het allemaal best vervelend en zeikerig. They Don't Wanna Fuck Wit Me heeft weer zo’n stupide tekst dat het moeilijk is om iets positiefs in dit nummer te zien. Over de gehele linie 'n wisselvallend album; drie sterren dus.

avatar van KILLERBEE99
Ik ben niet zo weg van de Missy Elliott muziek, maar staan toch wel wat leuke nummers tussen

avatar van Kos
Kos
Missy is waarschijnlijk de meest bejubelde femcee in de media door de jaren heen, en dat is wellicht deels wel terecht.
Ze schijnt productioneel naast Timbo ook het nodige betekend te hebben.

Maar als ik zo'n album als dit dan weer eens hoor... dat is echt 90 procent Timbaland hoor.

avatar van Arrie
Nouja, ze hebben natuurlijk een vergelijkbare stijl als producer dus het is moeilijk in te schatten hoeveel ze apart hebben bijgedragen aan de producties. In ieder geval heeft ze later ook meer dingen helemaal zelf geproduceerd. Zo'n Lose Control bijv heeft ze zelf geproduceerd, zonder Timbo. Dus ze kan best wel wat op dat vlak.