Dryft - Cell (2000)

9. Avatar (3:06)
  10. Cell Weight (6:58)
  11. FMW [KSP Rmx] (3:28)
avatar van Onderhond
Voor diegenen die een beetje bekend zijn met het Amerikaanse industrial wereldje, Dryft is een spin-off project van Gridlock. Een formatie bekend om hun sublieme combinatie van ambient, breakcore en industrial. Dryft gaat een iets rustigere toer op, en serveert een mix van ambient, industrial en drum & bass, elke combinatie van deze 3 genres verkennend.

Het echt scherpe van Gridlock is uit de tracks verdwenen, maar het eerste deel van Cell bevat toch enkele platen die redelijk hard doorklinken, zeker in vergelijking met het rustigere tweede deel. De eerste track geeft een zeer goede indicatie van wat de rest van het album zowat te bieden heeft. Een basislaag van ambient waves, met daarover een drum & bass structuur en licht gedistorte samples. Eén of twee enkele keren piekt het nummer naar een eerder breakcore-achtige sound, maar daar wordt telkens snel van teruggekeerd. Het tweede nummer is gelijkaardig, alleen worden die uitschieters weggelaten, en is het geheel iets rustiger, iets drum & bass gerichter. Later wordt dit principe nog eens herhaalt in "Crash" en "X11".

"End Of The In" is zowat het meest industrial nummer op de CD, met simpelere ritmes en zwaardere, gedistorte bassen. Een heerlijk donker nummer met een soort ingetogen aggressie dat goed als uitlaatklep dienst kan doen. "DDT" en "Untitled" zijn de nummers die het sterkst aan Gridlock doen terugdenken, en waarschijnlijk ongemerkt de transfer zouden kunnen maken. Breakcore met stevige industrial samples, maar wel met een stevige portie dansbare stukken.

Naar het einde toe schakelt de CD een vitesse terug, en wordt meer aandacht geschonken aan de melodiën en onderliggende waves. De intensiteit van de claps, hihats en bassen is aanzienlijk minder, en het geheel krijgt een zweverig gevoel. "FMW" leidt dit gedeelte in, en Cell Weight trekt de tendens door, met een zalig relaxte basis, en enkel in de achtergrond ondersteunende samples. De CD sluit af met een Remix van KSP ... een groep die mij enkel bekend is van hun remixen, én van de kwaliteit ervan. Prachtig rustige afsluiter van een sterk gevarieerde CD.

De sound van Dryft staat er, en is maar met weinig anders te vergelijken (ze ontlopen ook het gevaar al te veel als hun moederproject te klinken). Een CD die wonderen doet als link tussen het zwaardere werk en een lekker potje ambient net voor het slapengaan. 5*

avatar van Yak
Yak
Een plaat die zeker lekker klinkt, maar die ik daarnaast toch ook de bezieling vind missen waarnaar ik in muziek op zoek ben. De beats zijn lekker scherp en lomp, maar daar blijft het dan ook bij: na de zoveelste amen break heb ik het kunstje eerlijk gezegd wel gehoord, en lijkt het er Dryft gewoon om te doen om zoveel mogelijk distortion over verder niet heel erg interessante breaks heen te gooien. Ook de melodielijnen klinken best goed, maar het mist gelaagdheid, diepgang, vakmanschap.

Aardige plaat, maar verre van spectaculair. 3*

avatar van orbit
Zeker goede plaat! Heerlijke tracks zoals de eerste twee en DDT of Cell weight. De eerste paar keer dat ik hem hoorde vond ik deze plaat helemaal te gek en zou ik hem zeker een heel hoog cijfer hebben gegeven.. Maar toen ontdekte ik de bron: Gridlock! Tevens ben ik 5 jaar verder en ondanks dat ik deze plaat nog wel een 4 waard vind staat het amper in de schaduw van gridlock, het gaat toch allemaal wat sneller vervelen..

avatar van bas
bas
Deze cd staat nog op mijn verlanglijstje maar ik heb 'm nog nergens kunnen bemachtigen. Weet iemand hoe ik aan een (lieft origineel) exemplaar kan komen? Anders..... soulseek iemand?

avatar van bas
bas
Soulseek werkt ineens vlot joh! Deze staat alweer een paar weken op de speler en dit is weer lekker ouderwets Dryft zoals verwacht: ruw, beetje jaren negentig stijl en best scherp af en toe. Het einde loopt heerlijk rustig waarbij ik me ineens bezin dat dit toch wel een erg goeie CD is! 4*