Genres / Electronic / Chillwave / glo-fi
zoeken in:
0
geplaatst: 4 maart 2010, 01:35 uur
Dag electrominnaars,
Sinds kort ben ik verslingerd aan het genre 'chillwave'. Dit is een relatief nieuw genre. Last.fm omschrijft het op deze manier:
Chillwave is a sound that is dominated by thick/chill synths that feels like it is supposed to sound like something that was playing in the background of an old VHS cassette that you found in your attic from the late 80s/early 90s. It ALSO probably came out in 2009. Chillwave makes users feel as if they are in the 80s walking down Miami beach in a cheap button up t-shirt, sandals, and khaki shorts.
Ik heb een aantal albums en EP's verzameld die deze 'tag' dragen:
FUR - Witches
Lone - Ecstacy & Friends
Memory Cassette - The Hiss We Missed
Memory Tapes - Seek Magic
Memory Tapes - Treeship
Memoryhouse - The Years E.P.
Millionyoung - Sunndreamm EP
Neon Indian - Psychic Chasms
Nite Jewel - Good Evening
Small Black - Small Black / Washed Out
Small Black - Small Black EP
The Parasails - Skylife
Toro Y Moi - Causers Of This
Toro Y Moi - My Touch
Vega - Well Known Pleasures
Washed Out - High Times
Washed Out - Life of Leisure
Washed Out - Small Black / Washed Out
Washed Out, Small Black en Neon Indian zijn mijn favorieten.
Welnu,wie heeft hier nog meer van gehoord? Wie heeft nog meer tips, want ik ben absoluut niet weg te slaan bij de chille waves.
Kortom: tips en aanvullingen zijn zeer welkom!
Sinds kort ben ik verslingerd aan het genre 'chillwave'. Dit is een relatief nieuw genre. Last.fm omschrijft het op deze manier:
Chillwave is a sound that is dominated by thick/chill synths that feels like it is supposed to sound like something that was playing in the background of an old VHS cassette that you found in your attic from the late 80s/early 90s. It ALSO probably came out in 2009. Chillwave makes users feel as if they are in the 80s walking down Miami beach in a cheap button up t-shirt, sandals, and khaki shorts.
Ik heb een aantal albums en EP's verzameld die deze 'tag' dragen:
FUR - Witches
Lone - Ecstacy & Friends
Memory Cassette - The Hiss We Missed
Memory Tapes - Seek Magic
Memory Tapes - Treeship
Memoryhouse - The Years E.P.
Millionyoung - Sunndreamm EP
Neon Indian - Psychic Chasms
Nite Jewel - Good Evening
Small Black - Small Black / Washed Out
Small Black - Small Black EP
The Parasails - Skylife
Toro Y Moi - Causers Of This
Toro Y Moi - My Touch
Vega - Well Known Pleasures
Washed Out - High Times
Washed Out - Life of Leisure
Washed Out - Small Black / Washed Out
Washed Out, Small Black en Neon Indian zijn mijn favorieten.
Welnu,wie heeft hier nog meer van gehoord? Wie heeft nog meer tips, want ik ben absoluut niet weg te slaan bij de chille waves.
Kortom: tips en aanvullingen zijn zeer welkom!

0
geplaatst: 4 maart 2010, 10:04 uur
Ik vind het ook leuk, maar je hebt al mijn favorieten al genoemd. 

0
geplaatst: 4 maart 2010, 11:20 uur
Wat me opvalt is dat bijna alle releases uit 2009/2010 komen. Dit topic lijkt me een geschikt kraaiennest als uitkijk naar meer =)
0
geplaatst: 4 maart 2010, 16:51 uur
Kijk, hier had ik dus nog niet van gehoord, maar dat klinkt zeer aardig. Bedankt, KampF!
0
geplaatst: 5 maart 2010, 00:59 uur
Ja, dat nummer zou ik er wel mee associëren, toch klinken de synths mij vrij 'helder'. De 'ambiance' is aanwezig (zonnig, helder) maar de synths die steeds hetzelfde riedeltje spelen zouden wat dikker, schmutziger, weggemoffeld moeten worden naar mijn idee zoals in de voorbeeldnummers hierboven (Neon Indian bijvoorbeeld). Bedankt voor de tip 

0
geplaatst: 5 maart 2010, 11:57 uur
Misschien niet echt een deel van de scene, maar ik vind Ariel Pink (met of zonder Haunted Graffiti) eigenlijk wel de spirituele vader van deze bandjes, dus mocht je dat nog niet kennen is dat wel een aanrader.
0
geplaatst: 5 maart 2010, 17:14 uur
Ik associeer chill/wave echt met heel andere dingen zeg, beetje een foute term.
Maar het 'genre' dat ermee lijkt bedoeld te worden heeft me altijd wel gelegen. En dan, inderdaad, vooral Ariel Pink, zo'n nummer als Trepanated Earth gaat toch wel een stuk verder dan die wat jongere bandjes vind ik.
Tip: John Maus - Love is Real (album)
Maar het 'genre' dat ermee lijkt bedoeld te worden heeft me altijd wel gelegen. En dan, inderdaad, vooral Ariel Pink, zo'n nummer als Trepanated Earth gaat toch wel een stuk verder dan die wat jongere bandjes vind ik.
Tip: John Maus - Love is Real (album)
0
geplaatst: 9 maart 2010, 01:05 uur
Hmm Ariel Pink geprobeerd, maar dat vond ik dan weer helemaal niks...
0
geplaatst: 13 maart 2010, 16:27 uur
En speciaal voor Gerard nog de tip dat MillionYoung een verse EP uitheeft:
MillionYoung - 2010 - Be So True
MillionYoung - 2010 - Be So True
0
spherepeer
geplaatst: 14 maart 2010, 17:38 uur
Ik kan FM Attack ook zeer waarderen. Dit valt dan misschien iets meer onder de noemer italo disco, maar het hangt hier zeker wel tegenaan:
0
geplaatst: 29 maart 2010, 00:36 uur
Bedankt voor de tips mensen! Javelin, Mylo, FM Attack, Nite Jewel, en de nieuwe MillionYoung, allemaal passen ze in dit topic.
Ik moet wel even zeggen dat chillwave een bij elkaar geraapt zooitje nieuwe artiesten is en in 2009 is 'ontstaan' op hipsterrunoff.com, waar ene Carles deze term voor het eerst gebruikte.
Maar het is mooi om de geest van deze muziek terug te vinden in wat oudere muziek. Het geluid hoeft niet nieuw te zijn, maar kan net zo goed gerecycled zijn. Zo lang het maar weggemoffeld, dikkig, hazey, chill is, denk ik
Goeie tips!
Ik heb zelfs ook nog 2 artiesten die meer op Flying Lotus lijken, ze hebben iig dat wazige over zich:
Allemaal weer nieuwerwetse muziek uit 2010!
Ik moet wel even zeggen dat chillwave een bij elkaar geraapt zooitje nieuwe artiesten is en in 2009 is 'ontstaan' op hipsterrunoff.com, waar ene Carles deze term voor het eerst gebruikte.
Maar het is mooi om de geest van deze muziek terug te vinden in wat oudere muziek. Het geluid hoeft niet nieuw te zijn, maar kan net zo goed gerecycled zijn. Zo lang het maar weggemoffeld, dikkig, hazey, chill is, denk ik

Goeie tips!
Ik heb zelfs ook nog 2 artiesten die meer op Flying Lotus lijken, ze hebben iig dat wazige over zich:
Allemaal weer nieuwerwetse muziek uit 2010!

0
geplaatst: 31 maart 2010, 00:39 uur
Graag wil ik daar aan toe voegen :
en
Deze artiesten leunen meer op de luie hiphop maar vind het zeker in het genre passen. Vooral van Shlohmo gaan we meer horen!!
en
Deze artiesten leunen meer op de luie hiphop maar vind het zeker in het genre passen. Vooral van Shlohmo gaan we meer horen!!
0
geplaatst: 14 april 2010, 11:05 uur
Simon Reynolds heeft nu een mixtape gemaakt:
Pontone's Special Guest: Simon Reynolds - Eldritchtronica and Wyrd Bliss Mixtape | Pontone
Pontone's Special Guest: Simon Reynolds - Eldritchtronica and Wyrd Bliss Mixtape | Pontone
0
geplaatst: 25 april 2010, 18:43 uur
Zeg het alsjeblieft als ik het heel erg mis heb, maar ik zat zo te denken dat Other People's Children hier onder valt?
Other People's Children – Discover music, concerts, stats, & pictures at Last.fm
Other People's Children – Discover music, concerts, stats, & pictures at Last.fm
0
geplaatst: 26 april 2010, 00:24 uur
Washed Out ken ik wel en is ook heel fijn, voor de rest ken ik het genre eigenlijk helemaal niet. Ik ga me er eens in verdiepen. Dank!
0
geplaatst: 26 april 2010, 01:08 uur
thidjuz schreef:
Zeg het alsjeblieft als ik het heel erg mis heb, maar ik zat zo te denken dat Other People's Children hier onder valt?
Nee niet onder chillwave, meer IDM met een relex sfeertje.
0
geplaatst: 26 april 2010, 12:16 uur
An Entry-Level Guide to Chillwave_ The Latest Post-Indie Genre that Every1 Is Talking About.m4a - mediafire.com
Dit is een Radio opname waarin Carles van Hipsterrunoff.com even wat liedjes draait en uitleg geeft.
Zeer de moeite waard!
Dit is een Radio opname waarin Carles van Hipsterrunoff.com even wat liedjes draait en uitleg geeft.
Zeer de moeite waard!
0
geplaatst: 5 mei 2010, 15:14 uur
Leuk topic! Zit veel bij waar ik met plezier naar luister.
De betere nummers lijken af en toe op het zorgeloze broertje van shoegaze-electronica als Ulrich Schnauss of M83
Jammer dat een aantal tracks teveel naar italo of ouderwetse wave neigen.
Overigens moest ik ook hier aan denken, komt eigenlijk uit een heel andere hoek, maar het geluid en de akkoordenwisselingen lijken er ook bij te passen
De betere nummers lijken af en toe op het zorgeloze broertje van shoegaze-electronica als Ulrich Schnauss of M83

Jammer dat een aantal tracks teveel naar italo of ouderwetse wave neigen.
Overigens moest ik ook hier aan denken, komt eigenlijk uit een heel andere hoek, maar het geluid en de akkoordenwisselingen lijken er ook bij te passen
0
geplaatst: 7 mei 2010, 00:27 uur
@Luc, leuke blogpost
Toro Y Moi moet je er zeker nog even aan toevoegen, net als Small Black denk ik.
@T.O, komt idd uit de andere hoek maar is ook erg chill.
Ik vind het leuk dat er zoveel tips worden gegeven in dit topic. Het hoeft dan geen chillwave anno 2010 te zijn, maar dingen 'die-erop-lijken' of 'doen-denken-aan' zijn altijd welkom!
Toro Y Moi moet je er zeker nog even aan toevoegen, net als Small Black denk ik. @T.O, komt idd uit de andere hoek maar is ook erg chill.
Ik vind het leuk dat er zoveel tips worden gegeven in dit topic. Het hoeft dan geen chillwave anno 2010 te zijn, maar dingen 'die-erop-lijken' of 'doen-denken-aan' zijn altijd welkom!
0
Improvision
geplaatst: 9 juli 2010, 21:37 uur
Hey, vet topic! Enkele artiesten die ik erg goed vind in dit genre:
1000names
Mike Slott
Heralds of Change (Hud Mo + Mike Slott)
1000names
Mike Slott
Heralds of Change (Hud Mo + Mike Slott)
* denotes required fields.