MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Emo

zoeken in:
Bij Panic! At the Disco - A Fever You Can't Sweat Out (2005):

Emo,nirvana? Deze jongen weet niet waarover hij praat. En emo wordt echt wel te pas en te onpas gebruikt. Die kids weten niet waar het vandaan komt. Ik ook niet goed hoor, maar ik zou het woord emo dan ook niet in de mond nemen.

gerre schreef:
Emo,nirvana? Deze jongen weet niet waarover hij praat.

Ja sorry voor dat foutje maar ik gebruik het woord voor mensen die altijd negatief over zichzelf zijn.

Maar heel dat emo gedoe is blijkbaar een soort "trend" een vriendin van mij heeft het trouwens ppl steeds over geweldige filmpjes van zoenende emo jongens

maar weet iemand eigenlijk wat heel dat emo gedoe nou inhoud?

Mojo Pin
Mensen die emo zijn hebben vaak een zijscheiding, heb ik me laten vertellen.

In het heel kort samengevat: Emo(core) is een afplitsgenre van hardcore (punk) en kenmerkte zich door vaak gewone emotioneel geladen zang en een introspectieve sfeer en teksten. Midden jaren '90 worden een paar bands in die hoek wat populairder. Een aantal gaan iets later steeds poppier en toegankelijker muziek maken (onder andere Jimmy Eat World en The Get Up Kids), Weezers album Pinkerton is een belangrijke invloed voor deze bands. Deze bands worden snel populairder (met name in de VS) en dat heeft tot gevolg dat emo een te pas en te onpas gebruikt modewoord begint te worden en er met de term geassocieerde uiterlijke trends ontstaan. En er steeds meer bands het etiketje krijgen die er eigenlijk maar bar weinig mee te maken hebben, omdat ze een beetje klinken als de voormailge emobands die gitaarpop zijn gaan spelen. Het publiek wordt jonger, er komen jonge succesvolle bands bij en emo wordt een term waarmee je je als band niet meer wil associeren. Net als grunge, britpop en nu-metal dat ook op een gegeven moment hadden. Bands die met weleens emo geassocieerd worden lopen inmiddels zo gigantisch uiteen dat het eigenlijk een compleet non-genre is geworden.

Mojo Pin
Maar dat van die zijscheiding klopt toch? Ik hoop echt dat je me hier duidelijkheid over kunt verschaffen.

Sietse
hey die heb ik ook, en ik heb ook nog eens een bril met dikke zwarte randen...tering, ik lijk wel emo.

maar goed emo in het kort:
Emo is een muziekstijl onstaan uit de Washington DC hardcore scene (oa. rond het uit een gevallen Minor Threat en die bands die daar uit ontstonden) in mid jaren '80.
Wat bekender werd het met bands zoals Fugazi en Girls against Boys (die allebei erg goed zijn)
Later is de term overgenomen voor een soort modeverschijnsel, ook wel bekend als poppunk die gaat over teenangst. Panic! at the disco past helemaal in deze scene van afschuwelijk inspiratie loze onzin.
Daarnaast is het nu ook een redelijk groot modeverschijnsel, wat vooral onder labiele tieners populair is...wederom teenangst.

Meer weten, hier wat links:

in het engels
in het Nederlands
de pop muziek waar deze band bij hoort
Het mode verschijnsel genaamd emo
how to dress emo
Emo fashion tips
What the heck is emo anyway

Mojo Pin
Ik heb er ook een educatieve video over gevonden, die kun je hier bekijken.

Mojo Pin schreef:
Ik heb er ook een educatieve video over gevonden, die kun je hier bekijken.

Ik haat die video

Overigens is het als trend alweer over zijn hoogtepunt. Je zit nu in de fase dat het wemelt van de anti-emo sites en niemand nog met die term geassocieerd wil worden (hooguit verdwaalde 15 jarige meisjes). Panic at the Disco is een beetje de Linkin' Park van dat teenangstpunkpopgolfje. Een nakomertje, maar wel de commercieel meest succesvolle.

Vind het best een leuke band trouwens, maar ik heb wel vaker weinig verantwoorde neigingen.

Mojo Pin
Oké, ik neem het ter kennisgeving aan.

Het is wel een beetje een soort trend, ja. Ik heb trouwens ooit in een interview gelezen dat Panic! at the disco het vreselijk vindt dat er zo over ze heen gekwijld wordt en dat het op die manier helemaal niet meer om de muziek gaat.
Maar goed.. ik weet er weinig van af en het maakt me ook vrij weinig uit of het een trend is, of het gejat is, of het inspiratieloos is, of wat dan ook. Sinds korte tijd luister ik wel wat Panic! at the disco, niet omdat het geweldige muziek is, want dat is het niet. Maar gewoon omdat het gewoon lekker klinkt en ik af en toe gewoon zin heb in dat soort muziek.

Sietse

Ik snap niet wat er zo beledigend is aan de term emo? Daar houden mensen niet van. Mensen beginnen ook rillingen te krijgen van een term als sentimenteel. Eigelijk typisch dat de mensen zich zo aangevallen voelen met die term als ze er niks mee te maken willen hebben en iemand als ik die zichzelf best wel emo willen noemen het geen ene fuck kunnen interesseren als dat gezegd wordt

Maar waarschijnlijk bekijk ik het 'genre' nu ook te breed. Ik wil niet perse emo zijn ofzo, maar als ik kijk naar mijn voorliefde voor Muse en dat ik het ook heerlijk vind om naar Placebo, The Arcade Fire(dat is dan weer een heel ander genre) en AFI dan zie ik dat dat wel van die typische bands zijn die zich helemaal laten gaan met hun emoties door hoge zang en groots opgezette muziek begeleid met synths, pianos en strijkers. Persoonlijk vind ik dan Linkin Park en Panic! At the Disco best meevallen.

starbright boy schreef:
Overigens is het als trend alweer over zijn hoogtepunt. Je zit nu in de fase dat het wemelt van de anti-emo sites en niemand nog met die term geassocieerd wil worden (hooguit verdwaalde 15 jarige meisjes).

Emo over zijn hoogtepunt
Het heeft altijd al bestaan en zal blijven bestaan!
Een paar anti-emo sites gaan er echt geen verandering in brengen.
Ik vind het echt geen erg als mensen me associeren met het woord 'emo', ik durf zelfs wel zeggen dat ik zelf 'emo' ben. Nochtans ben ik geen verdwaald 15 jarig meisje en luister ik niet naar bands zoals Fall Out Boy en Panic At the Disco.
Maar het is inderdaad zo dat tegenwoordig meer en meer mensen zich 'emo' gaan kleden en gedragen.

Gizzmann schreef:

Maar waarschijnlijk bekijk ik het 'genre' nu ook te breed. Ik wil niet perse emo zijn ofzo, maar als ik kijk naar mijn voorliefde voor Muse en dat ik het ook heerlijk vind om naar Placebo, The Arcade Fire(dat is dan weer een heel ander genre) en AFI dan zie ik dat dat wel van die typische bands zijn die zich helemaal laten gaan met hun emoties door hoge zang en groots opgezette muziek begeleid met synths, pianos en strijkers.

Ik beschouw bands als Placebo en Muse ook als Emo.
Tenslotte is 'emo' voor iedereen anders en als iemand zegt dat nirvana 'emo' voor hem/haar is dan kan ik dat best begrijpen.

Is dat niet van die amerikaanse platgeproduceerde rommel met altijd hetzelfde deuntje en zo'n nasaal zingende jankerd die vroeger (en nog steeds) werd gepest op het schoolplein? Het half debiele broertje van nu-metal zeg maar..?

Mojo Pin
Simple Plan

sxesven

Fourfa, de beste emo site die er is! Aanrader voor iedereen die er nog steeds geen hout van snapt. Want neen, uw 13-in-een-dozijn aftrek-pop-punkers zíjn geen (echte) emo, dankuwel. Verder niets aan Sietse's post toe te voegen.

Wil ik nog wel even zeggen dat ik het verdomde jammer vind dat de naam emo tegenwoordige zo'n vieze bijsmaak heeft. Hoor toch eens genre giganten als Rites of Spring, Fugazi, Embrace, Heroin, Mohinder, dan realiseer je je dat het toch erg spijtig is dat iets als A Simple Plan tegenwoordig in het zelfde hokje gesmeten wordt.

En voor degenen met heimwee naar emo: screamo!

Ja, ik hoorde laatst iets van een vriendin over Emo. Is dat niet zoiets walgelijks dat je je haar in een lok laat groeien en je ogen opmaakt, als gozer zijnde? Klinkt pretty nichterig!

sxesven
Anders lees je wat er al geschreven was.

HOUSECAT schreef:
(quote)

Emo over zijn hoogtepunt
Het heeft altijd al bestaan en zal blijven bestaan!
Een paar anti-emo sites gaan er echt geen verandering in brengen.
Ik vind het echt geen erg als mensen me associeren met het woord 'emo', ik durf zelfs wel zeggen dat ik zelf 'emo' ben. Nochtans ben ik geen verdwaald 15 jarig meisje en luister ik niet naar bands zoals Fall Out Boy en Panic At the Disco.
Maar het is inderdaad zo dat tegenwoordig meer en meer mensen zich 'emo' gaan kleden en gedragen.

(quote)

Ik beschouw bands als Placebo en Muse ook als Emo.
Tenslotte is 'emo' voor iedereen anders en als iemand zegt dat nirvana 'emo' voor hem/haar is dan kan ik dat best begrijpen.

Je bevestigt eigenlijk een hoop van wat ik gezegd heb. Je trekt emo zo breed dat het iets wordt als "gitaarrock die me emotioneel raakt". Dat maakt het als genre niet erg bruikbaar meer. Je hebt niet zoveel aan een genre dat voor iedereen iets anders gaat betekenen. En ik heb gezegd dat het als trend over zijn hoogtepunt heen lijkt. Dat wil niet zeggen dat er geen muziek meer gemaakt zal worden die jij goed vind. En met dat associeren heb ik het ook over bands. Al een jaar of vier terug werd in het bandforum van Jimmy Eat World elke keer dat het woord Emo getypt werd dat vervangen door drie sterretjes, automatisch, alsof het een vies woord was geworden. Een paar jaar terug was het even een "running gag" tussen een vriendin van mij en ik toen ineens een hoop bands die we leuk vonden (bv. Dismemberment Plan, Bright Eyes, Weezer, At the Drive In) door allerlei mensen emo werden genoemd en we het idee kregen dat alles ineens emo geworden was. Nu wordt het zelfs geassocieerd met echt vreselijke dingen als Simple Plan.

nooit liefhebber van dit genre geweest, niet de oude en zeker niet de nieuwe bands.. geef mij dan maar gewoon lekkere hardcore of grappige skatepunk ala nofx of pennywise. Emo klinkt mij te klagelijk en te bedacht allemaal.

hey allemaal,,
jullie hebbe het wel steeds over emocore en dat dat muziek is ontstaan enszo, maar nu weet ik nog steeds niets over emo, alleen over dat muziek. maar waarom zoenen die jongens elkaar dan? zijn emo's homo's? en kan je ook een meisje emo zijn? en hoe geklede emo's hun? en bill van tokio hotel, is die ook emo? hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen... btw.. emo's hebben zo'n goeie look!! xx

handsome_devil
Ik word emo van bovenstaande post

jacoline schreef:
maar waarom zoenen die jongens elkaar dan? zijn emo's homo's?

Ik denk niet dat er veel homo's zullen zijn die emo zijn!
Meestal biseksueel maar meestal wordt gewoon de term 'emoseksueel' gebruikt.

en kan je ook een meisje emo zijn?

Lijkt me logisch!
en hoe geklede emo's hun?

stereotype jongen: klik hier
stereotype meisje: klik hier.

en bill van tokio hotel, is die ook emo?

Ja maar misschien wel iets te overdreven 'vrouwelijk'.

btw.. emo's hebben zo'n goeie look!! xx

Bedankt

kan je me uitlegge?

ow sorrie,, okej... ik snap ut

ben jij ook emo housecat???

Sietse
jacoline schreef:
hey allemaal,,
jullie hebbe het wel steeds over emocore en dat dat muziek is ontstaan enszo, maar nu weet ik nog steeds niets over emo, alleen over dat muziek. maar waarom zoenen die jongens elkaar dan? zijn emo's homo's? en kan je ook een meisje emo zijn? en hoe geklede emo's hun? en bill van tokio hotel, is die ook emo? hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen... btw.. emo's hebben zo'n goeie look!! xx

ik lach me weer ff te pletter.

handsome_devil
Sietse schreef:
(quote)

ik lach me weer ff te pletter.

Emo's zijn wel cool. Er is mij ook wel eens gevraagd': ''Waarom word jij geen emo''? Je hebt de hele persoonlijkheid enzo''. Alleen dat vind ik een beetje te makkelijk het zomaar te ''worden''. En het is me over het algemeen een beetje te zwart. Daarbij is ook me haar niet meer in de bekende emo-lok dus helaas De muziek vind ik doorgaans minder want ik dacht altijd dat dat Atreyu enzo was (is dat zo HOUSECAT?), maar bij LAST.FM word HelloGoodbye ook getagged als emo en dat vind ik dan wel weer heel leuk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:06 uur

geplaatst: vandaag om 10:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.