MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Lukas' duizelende duizend

zoeken in:
Holland, 1945

Casartelli (moderator)
Lukas schreef:
827 (154) Pure Reason Revolution - Bright Ambassadors of Morning | 2006
Een flinke zakker in de lijst, maar schijn bedriegt in dit geval een beetje. Ik heb ditmaal voor wat andere nummers van deze plaat in de hogere regionen gekozen. The Dark Third blijft namelijk een heerlijke, eigenzinnige progpopplaat met een verbazingwekkend origineel en creatief eigen geluid.

Mogen we ook nog wat van Amor Vincit Omnia verwachten?

Casartelli schreef:
(quote)

Mogen we ook nog wat van Amor Vincit Omnia verwachten?

Jazeker, al is het er maar eentje

810 (----) Talking Heads - Heaven | 1979

Dit was in eerste instantie zeker niet een van mijn favoriete Talking Headsnummers, maar sinds ik mijn vader een TH-cd cadeau heb gedaan speelt hij het vaak op z'n gitaar en dat is op een of andere manier het origineel wel ten goede gekomen .

809 (431) Duran Duran - The Chauffeur | 1982
808 (----) Throwing Muses - Not Too Soon | 1991
807 (----) Bonnie 'Prince' Billy - A Minor Place | 1999
806 (----) Crowded House - Distant Sun | 1993
805 (914) The Beatles - In My Life | 1965
804 (427) Michael Jackson - Smooth Criminal | 1988
803 (----) The Magnetic Fields - When the Open Road Is Closing in | 1994

Waar velen 69 Love Songs als het beste van The Magnetic Fields beschouwen, kan die voor mij toch niet tippen aan The Charm of the Highway Strip. 3 albums vol korte popliedjes is voor mij toch een iets te lange zit, maar de 10 stemmige nummers van The Charm gaan er altijd wel in als koek. Eigenlijk zijn alle nummers wel redelijk inwisselbaar, maar dat is in dit geval eerder een aanbeveling dan een waarschuwing.

802 (----) The Decemberists - The Infanta | 2005
801 (----) Prefab Sprout - Faron Young | 1985

Ik kan me herinneren dat ik Koenr en Toon1 nog eens een leuke avond heb bezorgd met deze plaat. Na een luistersessie op Soulseek hadden ze er geloof ik maar liefst 1 ster voor over, dit nummer hield hem toch maar mooi van de 0,5* af. Sommige mensen

Helaas dat MJ zo zwaar gezakt is. Leuk dat het nummer er in staat.

haveman
Deze moet weer wat omhoog in de updates.

Aantal goede dingen ontdekt:

The Black Heart Procession - Light So Dim

Steve Harley - Sebastian

Instant klassiekers.

Was toevallig net bezig een volgend gedeelte van de lijst af te maken... Zal voor het slapen gaan weer wat plaatsen. Ik moet hier wat gedisciplineerder in zijn, want laat het af en toe zomaar een weekje versloffen.

Leuk te merken in elk geval dat mensen de lijst missen bij een (te) lange radiostilte

800 (----) Leonard Cohen - Teachers | 1968
799 (352) The Flaming Lips - In the Morning of the Magicians | 2002
798 (330) Nick Cave & The Bad Seeds - Foi Na Cruz | 1990
797 (674) Low - Anon | 1996
796 (----) Wipers - Doom Town | 1983

Als geheel vind ik in de hiërarchie van Wipersalbums Youth of America net wat beter dan Over the Edge. Opvallend is trouwens dat het zwaartepunt bij YoA nogal aan het eind zit (de laatste drie nummers zijn duidelijk het sterkst), terwijl Over the Edge vooral furieus opent. Dit is het tweede nummer van de plaat, dat op indrukwekkend luidruchtige wijze verder gaat waar openingstrack Over the Edge eindigt.

795 (502) Roxy Music - Love Is the Drug | 1975
794 (454) Boudewijn de Groot - De Vondeling van Ameland | 2004

Opvallend, ouwelijk en nogal pathetisch nummer over een zonderlinge jongeman die op Ameland in zee verdwijnt. Freek de Jonge heb ik 'm ook wel eens horen uitvoeren. Doet het uiteraard goed in de Top 2000, maar ik vind het wel wat hebben. Mooie tekst, die het nummer intens zielig maakt.

793 (272) The Knife - Marble House | 2006
792 (757) 13th Floor Elevators - Roller Coaster | 1966

Een van de bands die aan de wieg stond van de psychedelische rock. Maar dat niet alleen, want wie naar het intro/de gitaarriff van dit nummer luistert, hoor daar met terugwerkende kracht een heus postpunk/new wave geluid in terug. Voeg daar nog eens de tempowisselingen in dit nummer bij en je hebt zomaar een baanbrekend stuk muziek te pakken.

791 (----) Tuxedomoon - Desire | 1981

Lukk0
Anon Doom Town Marble House

Zouden bij mij alle drie stukken hoger eindigen, geweldige nummers.

790 (----) Death in June - My Rhine Atrocity | 2008
789 (----) Radiohead - Let Down | 1997
788 (----) Essential Logic - The Order Form | 1979

Punk, grommende bassen en overstuurde saxofoons. Ik mag het wel, van die stoere postpunkgroepjes met een lekker voortschreeuwende zangeres. Dit ligt in de lijn van X-Ray Spex, maar dan wat experimenteler en met iets langere nummers. Wel een beetje love-it-or-hate-it, dit.

787 (----) Dead Boys - Sonic Reducer | 1977
786 (----) Haydamaky - Yikhav Kozak | 2008

Ook live gezien dit jaar, op Sziget. Feestelijke mix van Oost-Europese en westerse muziek. Af en toe een metalriff, soms een folkfluitje, altijd feest. Ook op plaat valt het niet tegen, vind ik, terwijl dat gevaar bij dit soort bandjes altijd wel op de loer ligt.

785 (495) R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite | 1992
784 (----) The Kinks - Afternoon Tea | 1967
783 (608) Texas - Summer Sun | 1999
782 (405) Cardiacs - A Little Man and a House | 1988
781 (742) James Dean Bradfield - Still a Long Way to Go | 2006

De zanger van de Manic Street Preachers klinkt solo niet veel anders dan met band. Op zijn soloplaat uit 2006 is dit wat mij betreft het hoogtepunt.

780 (445) The Waterboys - Don't Bang the Drum | 1985
779 (373) The Verve - Sonnet | 1997
778 (----) Greg Sage - World Without Fear | 1985

We kwamen iets lager al zijn band tegen, maar ook zonder Wipers haalt Greg Sage de lijst. Niet dat zijn muziek solo zo veel verschilt van wat hij met band doet: het hooguit wat minder verzengend, maar wat onderhuidser en dreigender. Daar is dit nummer een goed voorbeeld van.

777 (601) My Morning Jacket - I Will Be There When You Die | 1999
776 (565) The Small Faces - Lazy Sunday | 1968
775 (----) Magazine - Permafrost | 1979

Een van de fijnste bands uit de vroege postpunkperiode. Zowel Real Life als Secondhand Daylight is een ijzersterke plaat, al vind ik Magazine wel typisch een band waarvan een album per definitie een lange zit is. Als ik zo een los nummer op zet, bevalt dat eigenlijk beter dan een hele plaat lang. Want dan begint het een beetje langs me heen te gaan.

774 (----) The Rifles - Sometimes | 2009
773 (----) Andrew Bird - Sovay | 2005
772 (----) The Cranberries - Zombie | 1994

In de vorige lijst voor andere nummers van de Cranberries gekozen, maar nu toch tot het inzicht gekomen dat deze er eigenlijk wel in hoort. Je moet het niet te vaak horen, maar het blijft toch een leuke bandje, The Cranberries.

771 (----) The Only Ones - Another Girl, Another Planet | 1978

770 (----) Les Négresses Vertes - Face á la Mer | 1991

Het is allemaal net een beetje minder op de tweede plaat van Les Négresses Vertes, maar dat kon ook bijna niet anders na het geweldige Mlah. Daarom heb ik het ook lang uitgesteld om de opvolger eens te luisteren, maar ondanks dat-ie niet aan Mlah tipt valt-ie eigenlijk toch niet tegen. Want ook hier staat een aantal onweerstaanbare feestnummers in, zoals deze.

769 (639) Belly - Low Red Moon | 1993
768 (----) Coil - The Dreamer Is Still Asleep | 1999
767 (----) Cocteau Twins - Glass Candle Grenades | 1983

In het debuut Garlands heb ik nooit veel gezien, dus de Cocteau Twins beginnen voor mij pas écht bij hun album Head over Heels. Dat is misschien ook wel meteen mijn favoriet. De postpunkroots zijn hier nog een beetje voelbaar, zoals op dit repetitieve nummer. Waarom het dan met Garlands niet wil lukken...? Geen idee, maar ik hoor gewoon liever Siouxsie in dat genre. Ik hoor de Twins liever uit een ander vaatje tappen.

766 (----) Espers - Moon Occults the Sun | 2006
765 (983) Marillion - Pseudo Silk Kimono | 1985
764 (487) Harry Chapin - Cat's in the Cradle | 1974

Bekend geworden door de cover van Ugly Kid Joe, maar het origineel is natuurlijk veel beter in dit geval.

763 (832) Air - La Femme d'Argent | 1998
762 (969) Herman's Hermits - I'm Henry the VIII I Am | 1965

Waarschijnlijk met afstand het olijkste nummer uit deze top 1000. Luistert u maar waarom, zou ik zeggen. Lekker geplaybackt ook trouwens :

761 (----) The Black Heart Procession - Witching Stone | 2009

Zoveel olijkheid . En dat te bedenken dat je nummer mijn Tindersticks-marathon van deze avond onderbrak, die zeepbel van stemmigheid is nu ook geknapt.

En Garlands is een heel apart plaatje, schurende gitaren over een kraakheldere bas, hetgeen met Fraser´s stem erbij een contrast geeft dat ik op geen enkele andere plaat vindt. Wél een van mijn favorieten dus

Lukas schreef:

766 (----) Espers - Moon Occults the Sun | 2006

Aan de schandpaal met jou... dit mag nooit buiten de top20 staan

Een griepje gooide even roet in het eten, maar we zijn er weer:

760 (883) Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds | 1994

Altijd leuk als mensen dit meezingen, hetgeen nogal eens gebeurt. Dat klinkt dan ongeveer zo: "moenamasèèèèn moelmakismakimèèè lefokino gamoemaaaaaaaa lemekimisemesoef" etc. Ook leuk: "and there's a mieeeeeeeeeeeeljoen voooooooiseeeeeeees"

759 (353) Miss Jane - It's a Fine Day | 1998

Om de golf aan Eurodance uit mijn favo top 40 jaren (lees: bewust meegemaakt) '98 en '99 kan ik natuurlijk niet helemaal heen. Ik heb het smaldeel al wel wat teruggedrongen ten opzichte van vorig jaar, maar dit blijft toch leuk/lekker.

758 (515) The Smiths - Bigmouth Strikes Again | 1986
757 (762) Malcolm McLaren - Buffalo Gals | 1983

Echt zo'n nummer waarbij je aan sq denkt. Waarvan akte

756 (----) Modest Mouse - Dark Center of the Universe | 2000
755 (414) The Prodigy - Out of Space | 1992
754 (663) The Smiths - How Soon Is Now? | 1984
753 (----) Tuxedomoon - New Machine | 1978

Tuxedomoon ging op een gegeven moment zelfs lang uitgesponnen klassieke stukken maken, maar hun roots lagen toch echt hier. De groep debuteerde met eerste-golf-dansvloer-new-wave. Mijn favorieten liggen ergens in het midden (lang uitgesponnen postpunk dus), maar dit is toch ook niet te versmaden.

752 (336) Sarah McLachlan - Fallen | 2004
751 (630) Chris Isaak - Wicked Game | 1991

Lukas schreef:

759 (353) Miss Jane - It's a Fine Day | 1998

Om de golf aan Eurodance uit mijn favo top 40 jaren (lees: bewust meegemaakt) '98 en '99 kan ik natuurlijk niet helemaal heen. Ik heb het smaldeel al wel wat teruggedrongen ten opzichte van vorig jaar, maar dit blijft toch leuk/lekker.

Leuk dat deze erin staat, bij mij is die ook altijd weer boven komen drijven. Maar check vooral ook eens de Erlend Oye versie van dat nummer. Die is al helemaal geniaal!

Of anders check je gewoon de bekendste versie van Opus III met de vocalen van Kirsty Hawkshaw

Of het origineel uit 1983.

Ja, die versie rules big time

Grappig, ik had het origineel nooit gehoord.

De Holden remix met Kirsty Hawkshaw is ook om van te watertanden.

Nummer is in geen enkele versie stuk te krijgen, volgens mij.

Ik kende het origineel ook nog niet. Feit dat het een cover is verbaast me natuurlijk niet, want dat geldt volgens mij voor elk Eurodancehitje uit die tijd

750 (460) Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm | 1993
749 (785) The White Stripes - Seven Nation Army | 2002

Ik heb verder erg weinig met de band, maar het is knap hoe de riff in dit nummer het ongeveer tot hét anthem van de jaren '00 heeft geschopt. Alleen daarom al vermeldenswaardig.

748 (451) Pink Floyd - Brain Damage | 1973
747 (----) Sebadoh - License to Confuse | 1994

Over riffs gesproken... dit had misschien wel het anthem van de jaren '90 kunnen zijn? In werkelijkheid komt het toch wat bekendheid tekort om voor die titel in aanmerking te komen.

746 (----) Felt - Rain of Crystal Spires | 1986

Britse band die eigenlijk verrassend Amerikaans klinkt. Het haakt wel aan bij de jaren 80-britpop, maar doet ook meer dan eens aan Bob Dylan denken.

745 (524) Oceansize - I Am the Morning | 2003
744 (----) Siouxsie & The Banshees - Happy House | 1980
743 (494) The Electric Prunes - I Had too Much to Dream (Last Night) | 1967
742 (319) Kristin Hersh & Michael Stipe - Your Ghost | 1994
741 (----) The Dukes of Stratosphear - Vanishing Girl | 1987

740 (----) Sunset Rubdown - The Mending of the Gown | 2007
739 (----) Bruce Peninsula - Shanty Song | 2009

Een van de meest intigrerende platen van vorig jaar. Bruce Peninsula maakt met zijn grommende stemgeluid een soort gospelfolk. Achtergrondkoortjes te over, maar die maken het in plaats van zoetsappig vooral dreigend en sereen. Sfeerplaatje.

738 (----) The Stranglers - Peaches | 1977

Typisch een band met heel veel leuke singles, dus ik heb maar eens een 3cd-box meegenomen voor een paar euro. Dit vroege werk is een van hun fijnste nummers wat mij betreft.

737 (920) My Morning Jacket - Hopefully | 2001
736 (417) K's Choice - Iron Flower | 1996

Stiekem heeft K's Choice best een aantal nummers dat boven de middelmaat uitsteekt. Dit is er zo een, hoewel je er even door de beperkte zangstem van Gert Bettens heen moet luisteren. De canon met Sarah is echter zo leuk dat dat kleine euvel snel vergeten is.

735 (----) The Chills - I Soar | 1990
734 (575) Mountain Home - The Sparrow | 2007
733 (746) Split Enz - Message to My Girl | 1983

Het verbaast me dat Message to My Girl zo vaak voor 'het perfecte popliedje' doorgaat. De broers Finn hebben wat mij betreft zowel in Split Enz (Dirty Creature, Six Months in a Leaky Boat) als in Crowded House (Four Seasons in One Day, Distant Sun) wel nummers gemaakt die daar nog beter voor in aanmerking komen. Toch wel fijn hoor, natuurlijk, maar soms wat overroepen.

732 (588) Pearl Jam - Black | 1991
731 (496) Pinback - Fortress | 2004

Tof dat er een Felt-nummer instaat. Goede band. In jouw straatje zou hun nummer Primitive Painters (met Elizabeth Fraser op gastvocals!) perfect passen, of komt die nog later in de lijst?

obsessed schreef:
Tof dat er een Felt-nummer instaat. Goede band. In jouw straatje zou hun nummer Primitive Painters (met Elizabeth Fraser op gastvocals!) perfect passen, of komt die nog later in de lijst?

Ooit wel eens gehoord, maar het sprak me toen niet dusdanig aan dat ik het in mijn straatje als instant-classic heb opgeslagen. Zal nog eens een poging wagen

Message to my Girl ís ook gewoon een perfect popliedje!

730 (592) The Offspring - The Kids Aren't Allright | 1998

Jeugdsentiment? Ja. Maar toch blijft dit ook nu nog wel overeind. Fijn intro, leuk refreintje: eigenlijk wel het betere slag poppunk. Pretty Fly is puur vanwege vroeger nog wel leuk om te horen, de rest hoeft van mij niet meer zo.

729 (367) The Stone Roses - I Wanna Be Adored | 1989
728 (----) Scars - Aquarama | 1981
727 (466) Roxette - Fading Like a Flower | 1990

Roxette is ook weer zo'n hitparadebandje dat voor mij best een zwik aardige tot zelfs leuke nummers heeft. Deze spant, mede dankzij het pianointrootje, toch wel de kroon.

726 (526) The Police - Every Little Thing She Does Is Magic | 1981
725 (----) Handsome Furs - Radio Kaliningrad | 2009

Een project uit de uitdijende Canadese Sunset Rubdown/Wolf Paradeclan. Handsome Furs neigt alleen minder naar bombastische indierock en gaat meer op de synthpoptour. Deze afsluiter is wat mij betreft het hoogtepunt van het album dat vorig jaar uitkwam.

724 (537) Built to Spill - Center of the Universe | 1999
723 (767) The Velvet Underground - Pale Blue Eyes | 1969
722 (802) Palace Music - New Partner | 1995
721 (325) Jewel - Hands | 1998

Casartelli (moderator)
Lukas schreef:
725 (----) Handsome Furs - Radio Kaliningrad | 2009

Een project uit de uitdijende Canadese Sunset Rubdown/Wolf Paradeclan. Handsome Furs neigt alleen minder naar bombastische indierock en gaat meer op de synthpoptour. Deze afsluiter is wat mij betreft het hoogtepunt van het album dat vorig jaar uitkwam.

Zit dit net, as we speak, voor de ladder te beluisteren. Goed nummer zeg!

The Stone Roses en The Velvet Underground

Lukas schreef:
Ik streef er toch naar dat ik er niet weer maanden over doe om de hele lijst te posten .

Wanneer gaat de lijst verder . Ik vond 'm altijd wel leuk om te volgen.

Ja, waar blijft de rest??

Lukas schreef:
748 (451) Pink Floyd - Brain Damage | 1973
Vanwaar opeens die daling?

Hendrix4live schreef:
Ja, waar blijft de rest??

Er zat even een musicmeterluwe periode in de weg. Waarin ik overigens wel een hoop muziek geluisterd heb, dus is de lijst waaraan ik bezig was eigenlijk alweer achterhaald . En ik was toch nog niet zo ver... nou ja, als ik ooit zin heb begin ik wel weer 's opnieuw en zal ik mijn best doen om hem wel af te maken

Krijgen we de uiteindelijke lijst met terugwerkende kracht nog?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:44 uur

geplaatst: vandaag om 05:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.