MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Op zoek naar de toplijst waar iedereen vrede mee heeft

zoeken in:
Ik lees nergens dat de site daarover gaat... het wordt alleen niet als album toegevoegd...

En ook zie ik het probleem niet... iedereen kiest bij elk stuk de uitvoering die hij/zij wil... En het 'gewicht' van klassiek valt altijd over te discussieren.. dat is toch het idee van het topic?

m.a.w... ik denk dat als je mensen gewoon laat toevoegen wat ze willen je lijst zichzelf wel regelt..

Oke, maar als we klassiek toelaten vind ik ook dat we het goed moeten doen. Dan moeten we de nadruk er zelfs op gaan leggen. De muziekgeschiedenis van de laatste 50 jaar is namelijk slechts een klein gedeelte van wat er is. Dan wil ik naast klassiek ook een flink deel opera, middeleeuwse muziek, volksliederen, oud-Romeinse en -Griekse hymnes zien. Daarnaast is de westerse traditie dan ook maar weer een klein gedeelte van wat er verder in de wereld is, dus dan hoort er ook een minstens zo groot deel traditionele Afrikaanse, Chinese, Indische, Japanse, Zuid-Amerikaanse, Caribische muziek. De ongeveer 200 nationale volksliederen kunnen dan ook niet ontbreken, evenals het Friese.

In zo'n lijst is nog maar maximaal een kwart beschikbaar voor moderne 'lichte' muziek in al zijn vormen, van jazz tot pop en van slowcore tot harsh noise. Vind ik prima, maar dan vind ik hem een stuk minder interessant omdat ik hier net als de meeste anderen toch vooral voor de lichte muziek kom. En heb ik ook niet zo'n zin om hem te gaan zitten bijhouden.

Waarom niet gewoon schoenmaker blijf bij je leest lijstjes?

Iedereen noemt gewoon 10 favoriete nummers, die gooien we door random.org en voila een lijst waar niemand op kan zeuren omdat de volgorde via een loting tot stand is gekomen.

En daarna gaan we gebak eten en kletsen we gezellig met elkaar.

MrGuitar240
Nog 4:

Eric Clapton - Come back baby
Eric Clapton & BB King - Come rain or come shine
Mungo Jerry - In the summertime
Santana - Victory is won

Kom aan kinders, het is al bedtijd.

Met andere woorden; wat berichten verwijderd.

Rhythm & Poetry schreef:
Waarom niet gewoon schoenmaker blijf bij je leest lijstjes?

Iedereen noemt gewoon 10 favoriete nummers, die gooien we door random.org en voila een lijst waar niemand op kan zeuren omdat de volgorde via een loting tot stand is gekomen.

En daarna gaan we gebak eten en kletsen we gezellig met elkaar.

Dan wel slagroomgebak, want mokka is alleen maar populair omdat het een paar jaar geleden zo is gehypt.

m3LL3
Denk dat dit nummer van Brian Eno (of 1/1) ook in een top thuis hoort:

Brian Eno - An Ending (ascent)

En eentje van Pärt, onder andere vanwege zijn invloed op "bekende" bands/artiesten als Balmorhea, Stars of the Lid en Eluvium

Arvo Pärt - Silouans Song

Father McKenzie
Hoe kan dit nu, zoveel mensen, zoveel smaken; Onmogelijk om een toplijst samen te stellen die iedereen top vindt, toch? Geen beginnen aan, gewoon absurd.

Top vinden is wel weer iets anders dan vrede hebben met, hè vader.

Even een mogelijke zeer provisionaire pin-me-er-niet-op-vast-top 10 waarmee je al een aardig deel van de muziekliefhebbers carrots and sticks toe zou werpen:

1. Radiohead - Paranoid Android
2. John Coltrane - Pursuance / Psalm
3. U2 - One
4. Pink Floyd - Comfortably Numb
5. The Cure - A Forest
6. The Beatles - A Day In Life
7. Black Sabbath - Paranoid
8. Massive Attack - Teardrop
9. Nas - N.Y. State Of Mind
10. My Bloody Valentine - Soon

Ik zeg niet dat dit mijn voorkeur is, dit is gewoon een lijst waarmee ik als koning die het grootste gedeelte van zijn land achter me wil krijgen mee zou komen aandraven.

Een dergelijke visie - op zoek naar de lijst waarmee je de meeste mensen tevreden stelt - heeft twee implicaties: ten eerste is het niet onmogelijk. Er zal hoe dan ook een lijst bestaan die de meeste tevreden burgers achter zich zal scharen, maar belangrijker: die lijst zal enorm standaard zijn en de top zal bestaan uit liedjes die iedereen kent. En dan komen we al snel op iets top 2000-achtigs uit, hoogstens zal in de kelder van de lijst iets van Coltrane of Nas staan, hetgeen mijn voorgestelde lijst bij hindsight weer knap waardeloos maakt.

Yann Samsa
Zoals ik voorspeld had: dit topic is serieus dood!
Niet moelijk: er zijn geen regels, geen inzicht, geen logica...
Maar het idee van Lukas (oprichter topic) is wel zeer goed!
Een idee dat een tweede kans verdient...
Misschien kunnen we, als iedereen akkoord is, dit maal wel 'het spel' eens proberen.
Nuja: 'waar IEDEREEN' tevreden mee is' zal natuurlijk nooit gaan, maar...
Ik herhaal even mijn bericht van 26DECEMBER:

We zullen wel wat regels moeten maken, willen we dit in goede banen leiden.
Ik vond de stellingen van George een goed begin! Stel:

Iedere dag typt een user een tiental nummers in die volgens hem hier thuishoren.
:1 per artiest en in verschillende genres graven.
(probeer Jazz, Blues, Post-Rock,Noise, HipHop, Thrash Metal,Prog-Rock...)
(niet tweemal een song van een hoofdgenre bedoel ik)
(mss mogen subgenres wel vertegenwoordigd worden, ik bedoel: een Post-Rock en een Prog-Rock nummer mogen wel tegelijk, ookal is het beiden Rock)

Alle andere users kunnen de hele dag stemmen: je mag twee songs aanduiden waarvan je vind dat ze doormogen (dus 2x 1punt uitdelen).
Ook mag je twee songs een minpunt geven, de 'lelijkste songs volgens jou'.

De 2 songs met de meeste punten op het einde v/d dag gaan door!
We doen dit tot we 100 songs hebben, daarna kom ik wel met nieuwe spelregels.

Dit wil zeggen dat er 50users en dus ook 50dagen over zullen gaan.
Tenzij de meerderheid denkt dat er veel interesse zal zijn voor de lijstjes;
dan doen we 1 plus en minpunt => dus 100dagen.

Het is verplicht om boven de stemmen te vermelden welke songs al door zijn. Uitgevallen songs moeten niet bijgehouden worden,
dit lijkt me onmogelijke en het is mogelijk dat ze toch een tweede kans krijgen
(als een andere user dezelfde song vermeld in zijn lijstje, en ze ditmaal wel doorgaat)

Er rest één vraag: moeten we een lijstje bijhouden met de personen die willen?
Misschien niet: gewoon de eerste persoon na 00.00uur => dan is het zijn beurt.

Het is natuurlijk maar een voorstel hé...
Ik weet dat het niet supergoed in mekaar zit maar...
We kunnen eens proberen, om het topic te herleven...
Er mogen altijd nog suggesties komen om de spelregels te veranderen enzo...
Anders zijn er twee mogelijheden
* Je laat dit topic vastlopen
* Je gaat terug beginnen op de manier die je het van te voren deed

Ik wacht op een reactie

Het lijkt mij wel een leuk idee, maar de bedoeling van dit topic was om iets anders te creëren dan de MuMeLadder. Door middel van oeverloze discussie wilde Lukas een toplijst krijgen waar iedereen vrede mee zou hebben. Dat bleek dus een kansloos doel, want dit topic ging dood.

Maar op de manier zoals jij het beschrijft krijg je een soort van tweede MuMeLadder, maar dan iets meer variatie in de genres. Ik quote Lukas maar even:

Lukas schreef:
Ik voel er weinig voor om dat in lijstjes van 10 per persoon te gieten of daar stemrondes aan te wijden, want dan krijgen we een tweede ladder. Het lijkt me leuk om op zo'n manier te kijken of we enerzijds in de hogere regionen van zo'n lijst tot een aantal nummers kijken waar iedereen de kwaliteit/invloed wel enigszins van kan zien (voor zover mogelijk) en dat in de lagere regionen veel verschillende genres aan bod komen (van schlager tot harsh noise).

Ik vind het een leuk idee, maar ook de MuMeLadder is een leuk idee. Dus of we laten het bij de Ladder, of we doen het zoals Lukas het voor ogen had. Maar dat laatste bleek gewoon niet te lukken.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:05 uur

geplaatst: vandaag om 23:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.