Een paar dagen voor mijn examens beginnen, heb ik toch nog even de tijd gevonden om mijn toplijst van 2011 te bespreken. Ik zal er een top 50 van maken, net als vorig jaar, en de eerste tien albums eruit lichten. Deze keer ga ik echter van 50 naar 1.
50. Amatorski - Tbc 3,5*
49. Atmosphere - The Family Sign
48. Sonne Adam - Transformation
47. The Rural Alberta Advantage - Departing
46. Evidence - Cats & Dogs
45. Random Axe - Random Axe
44. The Mountain Goats - All Eternals Deck
43. Opeth - Heritage
42. Dornenreich - Flammentriebe
41. Elbow - Build a Rocket Boys!
40. Tim Hecker - Ravedeath, 1972
39. Steak Number Eight - All Is Chaos
38. Matthew Halsall - On the Go
37. Iron & Wine - Kiss Each Other Clean
36. Other Lives - Tamer Animals
35. Beirut - The Rip Tide
34. Leprous - Bilateral 4*
33. Deathspell Omega - Diabolus Absconditus
32. Wolves in the Throne Room - Celestial Lineage
31. DeWolff - Orchards/Lupine
30. William Fitzsimmons - Gold in the Shadow
29. Thousands - The Sound of Everything
28. Moonsorrow - Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa
27. Fionn Regan - 100 Acres of Sycamore
26. Daniël Lohues - Hout Moet
25. Shining - VII: Född Förlorare
24. The Boxer Rebellion - The Cold Still
23. Long Arm - The Branches
22. Tigran - A Fable
21. Ryan Adams - Ashes & Fire
20. Between the Buried and Me - The Parallax: Hypersleep Dialogues
19. Fleet Foxes - Helplessness Blues
18. The Low Anthem - Smart Flesh
17. Ulcerate - The Destroyers of All
16. Laura Marling - A Creature I Don't Know
15. Djevel - Dodssanger
14. The Roots - undun
13. Scott Matthew - Gallantry's Favorite Son
12. Mitochondrion - Parasignosis
11. Giles Corey - Giles Corey
10. Ghost Brigade - Until Fear No Longer Defines Us
Sfeervolle, gevarieerde metalplaat uit Finland. Dat ze in Finland vaak grappige namen hebben, wist ik al, maar nu blijkt dat ze er ook erg goeie muziek kunnen maken. 'Clawmaster' is één van mijn favoriete tracks van 2011.
9. Bill Callahan - Apocalypse
Bill Callahan leerde ik kennen met zijn vorige plaat (fantastisch), en deze moet daar slechts een weinig voor onderdoen. Callahan heeft een eigen, unieke stijl en stem, en zijn teksten zijn fascinerend.
8. Tom Waits - Bad As Me 4,5*
Tom Waits is een duiveltje-doet-al, een man die voor 2011 reeds een indrukwekkend oeuvre had, bijna louter bestaande uit sterke platen. Nu doet hij er ook nog eens 'Bad As Me' bij; een samenvatting van zijn carrière tot nu toe voor sommigen, maar bovenal een schitterend werkstuk. De man kan het nog steeds.
7. De Kift - Brik
De Nederlanders hebben dit jaar beter gescoord bij mij dan de Belgen. Vorig jaar was dit andersom. Het is echter een bewonderenswaardige prestatie van De Kift dat ze in mijn top 10 zijn geëindigd, en eigenlijk niet eens zo heel verrassend; hun tegendraadse manier van musiceren en de wel erg aparte, maar daarom niet minder sterke teksten liggen helemaal in mijn straatje.
6. PJ Harvey - Let England Shake
Polly Jean Harvey won dit jaar verschillende prijzen met haar nieuwe album. Niet onterecht, als je 't mij vraagt; de plaat is erg consistent, vormt een mooi geheel, en de thematiek spreekt me echt aan; de duistere kant van een grootmacht, oorlog en bloedverspilling. 'Let England Shake' is een pamflet der protest dat zich wat mij betreft naast 'Arthur (Or the Decline and Fall of thez British Empire)' mag zetelen.
5. Gillian Welch - The Harrow & the Harvest
Het was lang geleden; een plaat van Gillian Welch. In haar eigen naam dan, want ze speelde ook een prominente rol in 'A Friend of a Friend' van Dave Rawlings Machine. Rawlings doet hier ook mee, en de magie tussen hen beiden werkt nog steeds; veelal sobere country, verstikkende teksten, heel erg mooi.
4. Radical Face - The Family Tree: The Roots
Eerste deel van wat een trilogie moet worden, en meteen een schot in de roos; het zal moeilijk worden om dit nog te overtreffen voor Ben Cooper. Lange tijd leek dit album op weg naar een podiumplaats, maar op de valreep werd hij toch nog naar plaats 4 verwezen. Zeker geen schande; het is wel één van mijn meest beluisterde platen van 2011. Erg mooie folkplaat, met poppy inslag. Aandoenlijke teksten.
3. Joe Henry - Reverie
Vooraleer we aan het geweld gaan beginnen, nog een pareltje van één van de beste hedendaagse singer-songwriters (naar mijn mening dan toch). Jawel, ik heb het enorm te pakken voor deze Joe Henry. Het niveau van 'Civilians' wordt niet gehaald, maar dat kan niet verhinderen dat dit één van de beste platen van 2011 is. Ondanks zijn lengte gaat het me geen seconde vervelen, puur vakmanschap. De teksten zijn nog altijd van een ontzettend hoog niveau, en 'Odetta' vind ik misschien wel stiekem het beste nummer van 2011.
2. Woods of Desolation - Torn Beyond Reason
Deze plaat kwam vrij vroeg in het jaar uit, maar het duurde toch een tijdje vooraleer ik door had dat ze überhaupt bestond. Het is één van die ontdekkinkjes die je koestert; een aanslag op de ziel noemde ik het in mijn review. Achter die mening sta ik nu nog altijd volledig achter. Ontzettend intense plaat, op het nippertje nog van een vrijwel zekere eerste plaats verstoten...
1. Light Bearer - Lapsus
...en Light Bearer was de schuldige. Groots, episch, majestueus, letterlijk ongelooflijk. De schoonheid van dit album valt moeilijk te beschrijven, ik zou zeggen: luister zelf en geniet. Je moet er wel voor zijn natuurlijk, maar dit is niet louter metal; er zitten ook nogal wat post-rockinvloeden in verweefd. De thematiek is uiterst interessant, en ik heb mijn ideeën al uitgebreid besproken bij het album zelf. Het eerste van vier delen; fantastisch vooruitzicht.