MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pixies: Gigantic 40!

zoeken in:
Het maken van lijstjes is iets dat ik altijd graag gedaan heb en altijd zal blijven doen.
Voorgaande topics over artiesten als Marc Almond, the Smiths, the Smashing Pumpkins, Kate Bush en Nick Cave & the Bad Seeds waren een heerlijke flashback naar favoriete artiesten. Het beviel me goed en hopelijk anderen ook.

Ik voeg er nu een nieuwe aan toe: Pixies.

http://i67.tinypic.com/214zfo9.png

Vamos.............

40. Snakes

Meet me by the coppice stool
Before the night takes back its jewels
Bring your life of memories
Before they sink into the seas

Bands die aan een reünie beginnen, het blijft altijd lastig en valt vaak tegen.
Pixies waren ineens terug met een aantal EP's die later gebundeld werden als nieuw album Indie Cindy genaamd. De reacties waren lauw. Het was te verwachten.

Zelf zag ik ze voor het eerst live toen de bandleden al wat kaler en (nog) dikker waren, tijdens de Doolittle tour waar het album in z'n geheel gespeeld werd (Heineken Music Hall 2009). Ik was 20 jaar te laat zullen we maar zeggen. Niet qua albums, want Pixies behoorde tot mijn eerste kennismaking met alternatieve muziek in die jaren. Er ging een wereld voor me open.

Snakes is een prima popnummer met een verre echo van het venijn van vroeger. Zij ouder, maar ik ook en ik vind het nummer zo slecht nog niet.

39. No. 13 Baby

got hair in a girl
that flows to her bones
and a comb in her pocket
if the winds get blown
stripes on her eyes when she walks slow
but her face falls down
when she go, go, go
black tear falling on my lazy queen
gotta tattooed tit say number 13

Eigenlijk hoort alles van Doolittle ergens bovenaan te staan maar dat zou de lijst te saai maken en bovendien hebben Pixies wel meer leuke nummers gemaakt die elders te vinden zijn.
Misschien wat laag dus, maar goed voor de spreiding, en zoals ook in de andere topics geldt: te veel moois en te dicht bij elkaar. Niet voor niets behorend tot mijn favoriete bandjes.
Toch knap: schreeuwerig, rammelend en toch catchy. Dat kan deze band als de beste met elkaar verenigen.

Oeh, dat is verrassend, gelijk een van de beste nummers van Doolittle.

Anyway, leuk topic!

Ik ga er iets meer vaart in gooien t.o.v. vorige topics zodat ik het net kan afronden voor ik op vakantie ga. Twee dagen vier nummers en dan elke dag drie (i.p.v. twee)

38. Bagboy

I had a bad reaction to your public hobby writings
Cover your breath, cover your teeth
I get no satisfaction from your very recent sightings
Cover your breath, polish your speech
Cover your breath, cover your teeth
Cover your breath, polish your speech

Van de laatste EP's (of Indie Cindy zo u wilt). Nee, het puntige is er vanaf, maar ik vind dit wel degelijk een goed en aanstekelijk nummer en zo beroerd was deze terugkeer nu ook weer niet.

37. Hang Wire

they're going higher
wind is whistling on the barbs
your head's a hammer

Bossanova is een heerlijke opvolger van Doolittle. Meer surf en misschien minder heftig maar daarom niet minder goed. Dit nummer is er zo eentje van. Catchy en meezingbaar zonder te hoeven schreeuwen.

Van de Pixies heb ik maar 3 albums.
Surfer Rosa ***
Doolittle ***1/2
Trompe le Monde ***

Ik vind ze niet zo goed, kan daarom hierover niets zinnigs zeggen.
Ga het natuurlijk wel volgen.

Heel veel meer albums hebben ze niet

36. Bird dream of the Olympus Mons

Speed leaving without
warning
i need some place to sleep tonight
blowing in the rocking of the pine
speed leaving without warning
the sunlight is going
into the mountain
i will crawl

Trompe Le Monde.... hier ontstonden al aardig wat afvallers volgens mij. Het album was beduidend minder populair dan de voorgangers. Het bleek lange tijd ook de zwanenzang van de band.
Ik vind het geluid van dit nummer wel mooi, maar misschien is dat het wel: té mooi?? Mist het te veel het rafelige? Ik kan niet voor anderen spreken, wel voor mezelf: ik vind dit gewoon een sterk nummer

35. Broken Face

I got a broken face
I got a
I got a broken face
Uh-hu, uh-hu, uh-hu, uh-hu, ooo
I got a broken face

Een nerveus nummer, kenmerkend voor de beginperiode van Pixies. Rammelrock met gekrijs (in dit geval meer opvallend stemgebruik) van Frank Black, Black Francis of hoe hij zich ook noemde. Een nummer over seks en op vrij heftige wijze kunnen we wel stellen. Opmerkelijk, verontrustend, maar tegelijk ook opwindend.

Broken Face zou bij mij de top 10 wel hebben gehaald. Geweldig dat snelle schreeuwstuk erin.

Bagboy is ook een mooie keuze. Wat mij betreft eigenlijk het enige leuke nummer uit die reeks EP's van een paar jaar terug.

Vooruit, ik doe er nu nog eentje, vanaf morgen elke dag drie.

34. Oh My Golly!

Entro las Pinones y la ola es pequena,
Oh my Golly!

Ik blijf even bij de vurige punk/surf/rock van Surfer Rosa. Een stukje Spaans om het exotischer te maken en het werkt. Je zou er bijna spontaan een dansje op maken. Korte, fragmentarische muziekbommetjes, het is wat ze goed konden en anders moet het niet zijn. Vol gas en niet omkijken.
Dat zijn Pixies.

33. I’ve Been Tired

One two three
She's a real left winger 'cause she been down south
And held peasants in her arms
She said "I could tell you a story that could make you cry"
"What about you?"
I said "Me too"
"I could tell you a story that will make you cry"
And she sighed "Ah"

Pixies - I've Been Tired - YouTube

Een lekker nummer van de EP Come On Pilgrim. Zo'n geweldig babbelverhaal waar geen touw aan vast te knopen valt. Nonchalant gaat het voort. Ja, hier krijg ik wel een glimlach van op mijn gezicht.
Overigens was mijn eerste kennismaking met dit album doordat het toegevoegd was op Surfer Rosa op de cd versie.

32. Planet of Sound

One fine day in my odd past
i picked me up a transmission
i turned the fission ignition
went looking for the broadcaster
and when i first touched some ground
they simply told me leave
was kind of hard to believe
'cause there was not one around

Trompe le Monde vond (en vind) ik echt een geweldig album. En dat in het weergaloze jaar 1991 waar de competitie heel erg sterk was. Maar ach, wat nou competitie?! Het was gewoon een heel rijk jaar, een jaar met zulke bijzondere albums dat Trompe le Monde soms ietwat vergeten lijkt.
Als ik dit nummer dan weer zo hoor ben ik blij dat dat niet voor mij opgaat.

31. Nimrod’s Son

One night upon my motorcycle through the desert spead
And smashed my body so that all my friends thought I was dead
My sister held me close and whispered to my bleeding head
"You are the son of a mother fucker"

Pixies - Nimrod's Son - YouTube

Afkomstig van Come On Pilgrim. Een hoop gekrijs en een fijn 'woestijn-sfeertje'. Ik vond het erg opvallend indertijd (alhoewel ik pas aanhaakte bij Doolittle).
Ze hebben er zelden veel tijd voor nodig en dat is nu ook niet het geval. Verfrissend af en toe.

30. Manta Ray

All in a day
All for me
Trek across the space
It'll be just like they say

Een heerlijk b-kantje met nog heerlijker basloopje. Ook die b-kanten zijn trouwens de moeite waard en verzameld op een album.

29. River Euphrates

Ride, ride, ride, ...

Stuck here out of gas
Out here on the Gaza Strip
From driving in too fast

Pixies-River Euphrates - YouTube

Pixies leerde ik via de VPRO kennen, leuk dus om daar ook wat van terug te kunnen vinden op YouTube. Telkens weer kort maar krachtig, zo ook dit nummer van Surfer Rosa. Kim Deal is wederom verantwoordelijk voor de achtergrondzang die zo lekker mee te zingen is.

Mooi nummer.

28. Cactus

Sitting here wishing on a cement floor
Just wishing that I had just something you wore

Wederom van Surfer Rosa en later als cover uitgevoerd door niemand minder dan David Bowie (op het album Heathen). Bowie stond ook met Frank Black op het podium tijdens zijn show ter ere van z'n 50e verjaardag.

David Bowie 50th Birthday with Frank Black (2/12) - YouTube

27. U-Mass

In the sleepy west ofthe woody east
is a valley called the Pioneer
we're not just kids, to say the least
we got ideas to us that's dear
like capitalist, like communist
like lots of things you've heard about

The Pixies - U mass - YouTube

Afkomstig van Trompe le Monde en voor mij behorend tot de favoriete meezingers van Pixies. Nu zijn dat er bij deze band best veel, maar dat terzijde

26. All Over the World

with a pet at my side
God in the sky
snow falling down
freeze my body to the ground
i can't ride
but one more time
i will ride
all over the world

Als ik het goed heb het langste nummer van Pixies, een dikke vijf minuten! Te vinden op Bossanova. Ze moeten het niet van de lengte hebben. Toch vind ik wel dat elk album z'n eigen geluid heeft ondanks dat het telkens zeer herkenbaar is, dusdanig herkenbaar dat deze band een grote invloed is geweest voor veel bandjes nan hen (zoals Nirvana).

25. Caribou

I live cement
I hate this street
Give dirt to me
I bite lament
This human form
Where I was born
I now repent

Pixies - Caribou (with lyrics) - YouTube

Afkomstig van de EP Come On Pilgrim. Wat moet ik hier over zeggen? Ik vind de gitaarpartij van Joey Santiago erg fijn en het is een nummer dat het gek genoeg goed doet in de late uurtjes bij mij. Vraag me niet waarom.....

24. Holiday Song

Well sit right down my wicked son
And let me tell you a story
About the boy who fell from glory
And how he was a wicked son

Afkomstig van Come On Pilgrim en best wel een poppy nummer, het intro doet me telkens aan een ander nummer denken alleen kom ik er nooit op welke nu precies. Nu lijken veel Pixies nummers sowieso wel op elkaar dus misschien is dat het wel.

23. Vamos

Estaba pensando sobreviviendo con mi sister en New Jersey,
Ella me dijo que es una vida buena alla,
Bien rica bien chevere, Y voy! Puneta!

Pixies "Vamos" - YouTube

De teksten blijven altijd een apart geval bij Pixies: I keep getting friends, Looking like lesbians, If we get bored, We'll move to California. Dat dus. Maar ach, bij deze band wil je kleine bommetjes en die krijg je weer in deze vorm.

Heerlijk om het allemaal weer terug te horen. Ik vraag me alleen af hoe populair ze hier nog op de site zijn....

Ondanks dat er niet veel belangstelling is voor deze band (i.t.t. Nick Cave) ga ik stug door en zijn we alweer bij:

22. Bone Machine

You're into Japanese fast food
And I drop you off with your Japanese lover
And you go to the beach all day
You're so pretty when you're unfaithful to me
You're so pretty when you're unfaithful to me

Pixies - Bone Machine - YouTube

Afkomstig van Surfer Rosa met de oerkreten van Black Francis (Frank Black) en het gekir van Kim. Rammelrock, maar toch in de puntjes verzorgd.

Ik ben anders trouw aan het meelezen hoor

Leuk dat er een paar Indie Cindy-nummers voorbij zijn gekomen, inderdaad helemaal geen zo'n beroerde plaat.

Wel zie ik de toppers van Surfer Rosa er al één voor één uitvliegen: River Euphrates, Vamos en nu ook Bone Machine.

Tja, prachtige band met heel wat topsongs natuurlijk, maar Surfer Rosa is gewoon mijn Pixies-favoriet!

Ik lees ook met plezier mee
Leuk dat je ook B-kantjes doet.
Maar Manta Ray 2 keer
Hoop wat dat betreft nog op Into the White!
Bone Machine komt echt te vroeg

johan de witt schreef:

Maar Manta Ray 2 keer

Oeps foutje!!!! Nummer 30 klopt, maar 24 niet

Die ga ik nu herstellen (moet Holiday Song zijn, ik snap niet wat ik heb staan doen, staat wel goed in de lijst).

Gelukkig dat er volgers zijn want ik was al bang dat deze band zijn beste tijd gehad had.

Holiday Song ook erg lekker!

Ik volg het zeker. Caribou staat bij mij op Surfer Rosa als bonus track.
Heel de EP zie ik nu.
Heerlijk die uithalen in de zang.

De toppers vliegen hier echt voorbij. Ben benieuwd wat er nog overblijft als we straks in de top 10 zijn aanbeland. Zelf vind ik Come On Pilgrim/Surfer Rosa/Doolittle van uitzonderlijk niveau, daarna wordt het toch een stuk minder.

Gelukkig dat er volgers zijn want ik was al bang dat deze band zijn beste tijd gehad had. [/quote]

Wees blij, sommige bands hebben nooit "een beste tijd" en blijven jarenlang vervelend!

21. Dig for Fire

there is this old woman
she lives down the road
you can often find her
kneeling inside of her hole
and i often ask her
"are you looking for the mother lode?"

Bossanova is al beduidend minder geliefd bij de meeste fans, maar dat gaat voor mij niet op. Ik vind het een heerlijke sound hebben en de nummers zijn erg pakkend. Minder punk wellicht, meer richting pop en het gekrijs is een stuk minder. Allebei de kanten vind ik wel wat hebben.

20. Magdalena

I needed something to eat
I took a walk down the street
I came to 318
Saw my sweet Magdalene

Ik zal in de ogen van velen ongetwijfeld een doodzonde begaan door een nummer van Indie Cindy zo hoog te plaatsen, maar ik vind dit dus een sterk nummer. Ik kan het ook best los zien van het oudere werk en in dat geval blijft er toch echt wel iets moois over. Maar goed, dat hou je altijd met persoonlijke lijstjes

Magdalena, inderdaad het beste nummer van Indie Cindy.

19. Head On

As soon as I get my head around you
I come around catching sparks off you
I get an electric shock from you
This secondhand living just won't do
And the way I feel tonight
I could die and I wouldn't mind
And there's something going on inside

Ik ben een groot liefhebber van The Jesus and Mary Chain. Een cover, en dan ook nog in rap tempo gespeeld, is tricky business, maar ik vind deze versie ook geweldig. Ze maken er een echte Pixies song van, blijven toch dicht bij het origineel en ze eren één van hun invloeden ook nog eens fraai.
Te vinden op Trompe le Monde.

18. Make Believe

I've been lost
Since she's gone
The piano
She's really on

Het b-kantje van Velouria. De Bossanova stijl is ook in dit nummer goed te horen. Gezongen door David Lovering, maar het zijn de gitaren die het hem doen voor mij op dit kort maar krachtige nummer.

17. Into the White

And there ain't no night
And there ain't no night

Did you hear what I said
Come into the white

Wederom zo'n heerlijke b-kant die me een beetje aan Gigantic doet denken. Dank u Kim Deal zullen we maar zeggen. Zo lekker lijzig gezongen en dan die gitaarrifjes van Joey.

16. Cecilia Ann

Een geweldige instrumentale opener met de hoofdrol voor Joey Santiago in deze cover van The Surftones. Deze surf rock heeft zo'n lekkere Ennio Morricone echo. Ik weet nog goed toen ik dit album kocht ik dit nummer vele malen achter elkaar beluisterde voordat ik verder ging met de rest.

Hier het origineel: Cecilia Ann - YouTube

Een nummer dat velen ongetwijfeld nooit zo hoog zouden zetten neem ik aan

Gast
geplaatst: vandaag om 07:11 uur

geplaatst: vandaag om 07:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.